رویای شنا در استخرهای نیمه تمام

جوانان دهه شصتی به خوبی از استخر تختی کاشمر یادشان است، استخر روبازی که همه منتظر فرا رسیدن فصل تابستان برای شیرجه زدن و پریدن در آب بودند.

آن زمان چون تمام منطقه ترشیز فقط همین استخر را داشت در اغلب روزها به خصوص پایان هفته شلوغی خاصی داشت، اما به یک‌باره و در مردادماه سال ۸۸ معاون عمرانی وقت استانداری، کلنگ تخریب این مکان را به بهانه ساخت «استخر سرپوشیده» در مجموعه ورزشی تختی این شهرستان به زمین زد.

گرچه جوانان این شهر به خصوص پایین شهر که بنیه پایین مالی دارند به این وعده آقای معاون که سال آینده (۸۹) در استخر سرپوشیده شنا خواهند کرد دل خوش کردند اما اکنون حدود ۵۵۰۰ روز از آن حرف‌ها می‌گذرد و همچنان مردم این شهر منتظر تحقق احداث استخری هستند که در وعده‌ها غرق شده است.

از همان سال تاکنون هر مسئولی به این شهر آمد یکی از وعده‌هایش برای به سرانجام رساندن این مجموعه بود، هرچند در حال حاضر دو استخر سرپوشیده بخش خصوصی در کاشمر فعالیت دارد اما به دلیل قیمت بالای بلیت، بسیاری از جوانان و خانواده‌ها نمی‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند.

بماند که از چند سال قبل در این منطقه دو استخر دانش‌آموزی و استخر زیر مجموعه سپاه هم به دلیل نبود اعتبارات دولتی سال‌هاست که به جمع پروژه‌های نیمه‌کاره پیوسته‌اند. استخرهایی که اگر هرچه زودتر به سرانجام نرسد به دلیل از دست دادن کیفیت مصالح و فرسوده شدن، افتتاح نشده باید تخریب شوند.

تخصیص صفر

کاظم اسماعیل نژاد رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر در خصوص وضعیت استخر تختی این شهر که کلنگ آن نزدیک به دو دهه قبل به زمین زده شده است به ایسنا، گفت: حدود ۱۶ تا ۱۷ سالی می شود که کاری برای این استخر انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجری پروژه راه و شهرسازی است، اظهار کرد: سال گذشته برای این پروژه حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد اما تخصیص آن صفر درصد بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با اعلام اینکه در سفر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به شهرستان صحبت‌هایی در خصوص واگذاری پروژه به شهرداری این شهر شد، افزود: شهرداری توافقی ضمنی را انجام داد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: همچنین اطلاعیه‌های لازم برای واگذاری استخر تختی به بخش خصوصی صادر شده که چند نفر صحبت‌های اولیه را با حضور در اداره کل ورزش و جوانان داشته‌اند.

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر با بیان اینکه حتی موضوع مولدسازی این استخر هم مطرح شد ولی به سرانجام نرسید، اظهار کرد: امسال هیچ اعتباری به این پروژه تخصیص نیافته است.

وی افزود: استخر تختی جزو پروژه‌های نیمه تمام تعریف شده و باید به سرانجام برسد اما با این روندی که تخصیص اعتبارات دارد اصلاً نمی‌شود زمانی را برای به پایان رساندن پروژه تعریف کرد.

اسماعیل نژاد با اشاره به اینکه تاکنون سوله، ساختمان تأسیسات و کاسه استخر اجرا شده است، بیان کرد: برای بهره‌برداری از این پروژه به اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: علیرغم اینکه استخر تختی کاشمر جزو پروژه‌های ملی قرار گرفته ولی اعتباری تخصیص نیافته است.

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر نبود استخر دولتی در شهرستان را یکی از کمبودهای جدی منطقه برای جوانان دانست و افزود: در بخش خصوصی دو استخر فعال هستند اما با بهره‌برداری از استخر دولتی هزینه بلیت استخرهای بخش خصوصی نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های کوچک‌تر از کاشمر مانند فیض‌آباد و بردسکن دارای استخر دولتی هستند اما استخرهای آموزش و پرورش، سپاه و اداره ورزش و جوانان همچنان به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره باقی مانده‌اند، اظهار کرد: بالغ‌بر ۶۰۰۰ ورزشکار سازمان یافته در شهرستان داریم که محروم از استخر دولتی هستند.

۱۰۰ هزار دانش‌آموز محروم از استخر

کلنگ پروژه استخر دانش‌آموزی کاشمر هم در سال ۱۳۹۲ در تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و یکی از خیرین به امضاء رسید به زمین زده شد. گرچه خیر سال ۹۸ حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه و در مجموع آن زمان از مسیرهای مختلف حدود ۴.۵ میلیارد تومان جذب و هزینه شده و عملاً می‌شد با ۲ میلیارد تومان دیگر پروژه را به سرانجام رساند ولی اکنون به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش این شهر به اعتباری حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

محمد ابراهیمی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: هنوز دو طرف کاسه استخر، ۲۰ تا ۲۵ درصد تأسیسات، نازک‌کاری و دو لبه کاسه استخر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه از حدود ۲ سال قبل هیچ اتفاقی برای این پروژه نیفتاده است، بیان کرد: اگر پروژه بخواهد به همین وضعیت باقی بماند عملاً مصالح و تجهیزات به کار رفته کیفیت و عمر خود را از دست می‌دهد.

ابراهیمی با بیان اینکه استخر فقط برای دانش‌آموزان است، اظهار کرد: گرچه استخر دیگری هم در بردسکن کلنگ زنی و عملیات آن آغاز شده اما اگر قرار باشد همان اعتبارات اندک هم به پروژه دیگر اختصاص یابد عملاً هیچ کدام به نتیجه نخواهد رسید.

وی با اعلام اینکه اگر استخر کاشمر که پیشرفت قبال توجهی دارد به نتیجه برسد به نفع همه شهرستان‌ها خواهد بود، گفت: به دلیل نبود اعتبار دانش‌آموزان اکنون از هیچ استخری نمی‌توانند استفاده کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشمر  تصریح کرد: گناباد استخر دانش‌آموزی دارد اما به دلیل دوری مسافت عملاً استفاده دانش‌آموزان منطقه ترشیز از آن امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه اکنون دانش‌آموزان منطقه مجبورند از استخرهای بخش خصوصی آن‌هم با هزینه‌های بسیار بالا استفاده کنند، اظهار کرد: اگر این مجموعه به بهره‌برداری برسد ۱۰۰ هزار دانش‌آموز قطب شهید مدرس از جمله بجستان، خلیل‌آباد، بردسکن، کوهسرخ، فیض‌آباد، کاشمر و گناباد را پوشش می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه پروژه از پیشرفت ۶۵ درصدی برخوردار است، افزود: تاکنون بالغ‌بر ۹۰ درصد تأسیسات اجرا شده و عملاً کار خاص دیگری ندارد.

وی با اعلام اینکه چون پروژه به صورت خیر ساز شروع شده از بودجه استانی هیچ مبلغی را به استخر تخصیص نمی‌دهند، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم حدود ۸.۵ میلیارد تومان از وزارت آموزش و پرورش برای این پروژه بگیریم اما چون پروژه خیرساز بوده متأسفانه ابلاغ اعتبار صورت نگرفت.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشمر گفت: چون پروژه به حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد و از سویی تأمین این مبلغ از سوی خیر امکان‌پذیر نیست عملاً این پروژه را از تعهد خیر آزاد کردیم.

وی با بیان اینکه امسال استخر دانش‌آموزی کاشمر پروژه استانی شده و از محل اعتبارات تربیت‌بدنی و بودجه ورزشی استان ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه ابلاغ اعتبار صورت گرفته است، اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبار پروژه هر چه زودتر استخر دانش‌آموزی کاشمر به سرانجام برسد.

ردیف اعتبار دولتی حذف شد

متأسفانه این روزها جوانان منطقه ترشیز مجبورند شیرجه شنای خود را در استخرهایی بزنند که هزینه بلیت‌های آن از یک استخر در مرکز استان بیشتر است و نظارتی بر آن نیست و این امر موجب شده همه جوانان نتوانند از این ورزش مفرح استفاده کنند.

سرهنگ حسین دهقانی فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با اشاره به وضعیت استخر زیرمجموعه این نهاد که از سال ۹۲ کلنگ آن به زمین خورده و نیمه کاره باقی مانده است، افزود: این استخر مختص قشر خاصی نیست و همه مردم به خصوص جوانان این شهر می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با اظهار تأسف از اینکه کاشمر هیچ استخر دولتی ندارد، گفت: متأسفانه پس از گذشت سال‌ها استخرهای اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به دلیل نبود اعتبار همچنان نیمه کاره باقی مانده‌اند.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر خاطرنشان کرد: گرچه در دولت نهم قرار بود درس شنا نیز به مجموعه درس‌های دانش‌آموزان به عنوان سفارش اسلام اضافه و در کنار آن استخرهایی هم احداث شود اما این اتفاق در کاشمر نیفتاد.

وی بیان کرد: هرچند در برخی شهرهای منطقه که جمعیت بسیار کمتری از کاشمر دارند استخر احداث شد اما در این شهر با جمعیت بیش از ۱۶۰ هزار نفر این مهم هنوز به نتیجه نرسیده و این جای تأسف دارد.

سرهنگ دهقانی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد در کل منطقه ترشیز استخر زیر مجموعه سپاه که البته برای عموم جامعه است فقط در کاشمر احداث شود اما همچنان به دلیل نبود اعتبار نیمه کاره باقی مانده است.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم هر چه زودتر پروژه را به سرانجام برسانیم به دلیل فرسوده شدن باید تخریب شود، افزود: آن زمان با تخصیص چند میلیون تومان دیگر استخر به سرانجام و بهره‌برداری می‌رسید اما اکنون نیازمند میلیاردها تومان اعتبار هستیم.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با اشاره به اینکه این استخر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: فقط اجرای تأسیسات استخر باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردی که ۲ سال قبل برای باقی مانده اعتبار مورد نیاز این استخر صورت گرفت حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان بود ولی اکنون برای تکمیل و بهره‌برداری به بیش از دو برابر این اعتبار نیاز است.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه قطعاً وجود چنین اماکنی در رونق و توسعه منطقه و جذب گردشگر و مسافر تأثیر بسیاری دارد، اظهار کرد: تأمین اعتبار این‌گونه استخرها در گذشته از محل اعتبارات بسیج بوده و هر شهرستانی که آن زمان توانست، با پیگیری و جذب اعتبار پروژه را به سرانجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برای این استخر هیچ‌گونه ردیف اعتبار دولتی پیش‌بینی نشده است، اکنون از این مدل استخرها فقط کاشمر و سه استخر در مشهد نیمه کاره باقی مانده است.

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت کاشمر با اشاره به اینکه استخر کاشمر در بین سایر استخرها از پیشرفت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: تا سال ۹۴ این پروژه فعال بوده و از آن سال به بعد تعطیل شد.

وی گفت: آن زمان بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، البته ما برای جذب اعتبار پیگیری‌های خود را داریم.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه اکنون اولویت‌ها تغییر کرده و دیگر سپاه ردیف اعتباری برای احداث استخر در نظر نمی‌گیرد، افزود: اکنون اولویت رفع محرومیت و مشکلات آب شرب شهروندان است.

ورزش شنا یکی از ورزش‌های محبوب مردم شهرستان کاشمر و منطقه ترشیز است، ولی مشکلات استخرهای نیمه‌کاره به هر دلیلی باعث شده است که سال‌ها بعضی از جوانان کاشمری که از بضاعت مالی کمتری برخوردارند، برای شنا تن به آب استخر باغات و یا سایر شهرهایی که از مبلغ کمتری برخوردارند، بزنند. این در حالی است که گاهی خبرهای ناگواری از استخرهای کشاورزی به گوش می‌رسد که بعضی از جوانان به خاطر شنا، جان خود را از دست داده‌اند و گاهی نیز، شاهد شنای کودکان در میادین شهرستان هستیم.

با گذشت دو دهه و اجرای صرفاً بخشی از پروژه‌ها، سرمایه دولت و بیت‌المال در حال از بین رفتن و تخریب است، از مسئولان شهرستان و استان انتظار داریم در خصوص تعیین تکلیف این پروژه‌ها اقدام جدی کرده و هر چه سریع‌تر آرزوی دیرینه شهروندان را برآورده سازند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072115721
  • خبرنگار : 30147