امام جمعه شیراز:

بهبود معیشت مردم، دغدغه مسئولان باشد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری تأکیدات قرآن کریم مبنی بر انفاق و اهمیت اینکه به چه کسانی باید کمک کرد، گفت: مسئولان باید شبانه‌روز دغدغه بهبود معیشت مردم و حل مسائل آن را داشته باشند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۰ مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، به فرا رسیدن یادروز حافظ اشاره کرد و گفت: متاسفانه جریانی که پیش از انقلاب برای تحریف شخصیت بزرگان ادب فارسی مثل حافظ و سعدی شروع شده بود، اکنون هم در جریان تهاجم فرهنگی فعال شده و می‌خواهند شخصیتی از حافظ، سعدی یا سایر بزرگان ادب فارسی نشان دهند که نتیجه‌اش اباحه­‌گری، بی قید و بندی نسبت به همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی باشد و اسم آن را حافظ و سعدی می‌گذارند.

وی افزود: البته ما سعدی و حافظ را انسان معصوم نمی‌دانیم بلکه این‌ها چهره‌های برجسته‌ای بودند که در طول چند قرن در اذهان مخاطبان خود حضور دارند ولی انسان‌های عادی هستند و نمی‌خواهیم به نحوی آن‌ها را معرفی کنیم که در جهات حسن آن‌ها غلو کرده باشیم و همانی که بودند را قبول می‌کنیم اما مسلما آن‌ها جلودار جریان اباحه­‌گری و رفتارهای زشت غیر اخلاقی نبوده‌اند و کسانی که به این شکل در مورد آن‌ها صحبت می‌کنند، دردشان این است که می‌خواهند جامعه را به آن سمت ببرند و نیاز دارند یک نفر را الگو قرار دهند و به همین خاطر سعدی و حافظ را اینگونه معرفی می‌کنند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: حافظ و سعدی انسان‌هایی بودند که در چارچوب انسان‌های متشرع، متدین و آشنا با شریعت بوده و زندگی کرده‌اند و کتاب‌های آن‌ها خودش دلیل این موضوع است.

امام جمعه شیراز با اشاره به استفاده حافظ از آیات قرآن کریم، مثالی را در این رابطه در خصوص موضوع انفاق یادآور شد و افزود: انفاق بسیار کار خوبی است ولی همیشه گفتیم گداپروری کار خوبی نیست، این‌ها دو موضوع هستند، یکی انفاق است که مطلوب است و ثواب دارد و دیگری گداپروری است که بسیار زشت و ناپسند است. رفتارهایی که باعث شود گدامنشی در جامعه رواج پیدا کند رفتار خوبی نیست و اسم آن را هم نباید خیریه بگذاریم.

وی به فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با فقر اشاره کرد و افزود: متأسفانه کار به جایی رسیده است آن‌هایی که معارف و ادبیات این کشور را عمیق می‌شناسند در گوشه‌ای نشسته‌اند و دیگرانی صحبت می‌کنند که حتی از روی کتاب هم نمی‌توانند شعر حافظ را درست بخوانند.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم تشویق به انفاق که می‌کند می‌فرماید به گونه‌ای نباشد که پول‌پاشی کنید و عده‌ای که واقعا فقیر نیستند ادعای گدایی کنند و دروغ بگویند و بگیرند و ببرند و بخورند. همچنین می‌فرماید هرچه خیر و انفاق می‌کنید خدا فقیر نیست و به شما برمی‌گرداند، شما در راه خدا خرج کنید خدای متعال در عوض آن به شما می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز باید برای کسانی که در غزه در محاصره هستند و در لبنان مرتب کشته می‌دهند، انفاق کنیم، گفت: امروز عده‌ای هم‌نوعان ما گرفتار هستند. آنان مسلمان هستند و باید به آنان کمک کرد. البته طبق اعلام مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس، مردم شیراز در این زمینه کمک‌های خوبی کرده‌اند اما خوب است همچنان این کمک‌ها و حمایت‌ها ادامه یابد.

وی با طرح این سئوال که از چه کسانی می‌توان حمایت کرد، آیات قرآن کریم و احادیث را در این رابطه یادآور شد و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم تأکید دارد که این افراد نیازمند، آنقدر عفیف هستند که اظهار نمی‌کنند و این مناعت طبع است و اگر هم چیزی از مردم بخواهد اصرار و لجبازی نمی‌کنند و با کمال ادب و احترام وارد این قضیه می‌شوند. آبرومندی در حالت فقر و قناعت مهم ‌است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: مدعی هستیم همان سخنان معصوم در فرهنگ ما در قرون متمادی معنا و دقت شده و شعر و غزل حافظ شده است و امروز در انقلاب اسلامی می‌خواهد وجهه تمدنی ما در دوره آخر الزمانی شود. به این وجهه تمدنی در بیانیه گام دوم رهبری اشاره کردند که مبارزه با فقر چگونه باید انجام گیرد؟ یک وظیفه همگی داریم که ادب آن از قرآن کریم بیان شد و یک وظیفه مدیران و روسای کشور، استان و شهر دارند که موضوع دیگری است.

وی بر ضرورت توجه مسئولان به محرومیت‌زدایی تأکید کرد و افزود: مسئول در این کشور باید انگیزه بهبود وضعیت معیشتی مردم داشته باشد در غیر این صورت به درد مسئولیت نمی‌خورد. فکر مسئول باید شبانه‌روز بر این متمرکز باشد که مسئله مردم را چگونه حل کند و به دنبال آن باشد.

آیت‌الله دژکام به در پیش‌رو بودن روز نابینایان و معلولان اشاره کرد و خواستار توجه مسئولان به مسکن معلولان شد و افزود: مدیران این بخش باید تلاش کنند و در این زمینه مشکل جامعه هدف خود را برطرف کنند.

تمام ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی به کار گرفته شوند

وی با یادآوری اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب بحث سر رشد هشت درصدی اقتصاد است، خطاب به مسئولان کلان کشور گفت: انتظار این است هرچه امکانات و توانمندی وجود دارد، از هر خط و جریان سیاسی، همگی در یک جا جمع شوند زیرا مردم گرفتار هستند و غفلت از اقشار مورد نیاز حمایت هم قابل قبول نیست.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه فردا ۸ ربیع‌الثانی مصادف با سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) است، افزود: آنچه که مسلم است اختلاف امت اسلامی از ابتدا بر سر بحث امامت و ولایت بود. نتیجه اختلاف مسلما باعث می‌شود که دشمن طمع کند و رفع آن به این است که امام زمان(عج) بیاید و همه بپذیرند حق با ایشان است.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: مسلما در زمان غیبت مسئله نیابت از معصوم که به عهده ولی فقیه است، نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اگر می‌خواهیم آلام ما کم شود، فرمانبرداری از نائب امام زمان(عج) واجب است، چاره دیگری نیست و هر راهی بروند پیشانی آن‌ها به سنگ خواهد خورد الا اینکه بپذیرند در زمان غیبت باید از نائب امام زمان(عج) اطاعت کنند که امروز آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای است.

وی همچنین به در پیش‌رو بودن سالروز وفات حضرت معصومه(س) اشاره کرد و افزود: مزار مطهر این بانوی شریف در این ایران اسلامی قرار دارد و از این جهت همه باید احترام کنیم. خصوصا در حرم سوم اهل بیت(ع) که برادران این بانو هستند باید به صورت ویژه احترام صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با بیان اینکه کنگره ۱۵ هزار شهید استان در آبان‌ماه برگزار خواهد شد، گفت: در سالروز وفات حضرت معصومه(س) کنگره شهدای روحانی استان برگزار خواهد شد که از این قشر قریب ۳۵۰ شهید در استان تقدیم انقلابا سلامی شده است.

آیت‌الله دژکام به نقش علما در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب، وظیفه تبیین در جامعه به عهده علماست. یک فتوا و بیان مسئله دل مومن را گرم می‌کند. نقش‌آفرینی که علما در هدایت جامعه و امت اسلامی دارند، باعث می‌شود که روز قیامت هم به شفاعت بایستند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072015532
  • خبرنگار :