برق‌رسانی به فقیرترین‌ها در گروی سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری

تامین برق چند صد میلیون نفر از فقیرترین افراد جهان به سرمایه‌گذاری ۲۱.۳ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش «انجمن جهانی صنعت انرژی خورشیدی خارج از شبکه»، این رقم شش برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری‌هایی است که تاکنون موفق به جذب آن شده است.

همانطور که بلومبرگ اعلام کرده رقمی که باید برای فراهم کردن دسترسی به برق کسانی که فاقد برق هستند در سال هزینه شود، در طول این مدت، حدود ۳.۶ میلیارد دلار خواهد بود.

این انجمن در گزارش جدیدی اعلام کرد: دسترسی به منابع مالی، همچنان یک مشکل مهم برای صنعت خورشیدی خارج از شبکه است، زیرا دسترسی به برق به جای بهبود، در واقع بدتر می‌شود. بر اساس جدیدترین داده‌های موجود، تعداد افراد محروم از دسترسی به برق در سال ۲۰۲۲، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش یافت و به ۶۸۵ میلیون نفر رسید.

اکثر افراد محروم از دسترسی به برق در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند و تعداد آنها رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۰، نیمی از افراد محروم از برق در این منطقه زندگی می‌کردند و  تا سال ۲۰۲۲، تعداد آنها به ۸۵ درصد افزایش یافت.

ارزان‌ترین راه برای فراهم کردن برق مناطق محروم، نیروی خورشیدی خارج از شبکه است، اما نیاز به حمایت مالی از سوی سایر نهادها دارد. طبق پیشنهاد «انجمن جهانی صنعت انرژی خورشیدی خارج از شبکه»، این ماموریت را می‌توان با ترکیبی از استقراض، یارانه‌ها و سرمایه‌گذاری انجام داد.

آفریقا از دیرباز به عنوان یک مقصد عالی برای سرمایه‌گذاران بادی و خورشیدی شناخته شده اما موانعی نیز وجود داشته است. شاید بزرگ‌ترین آنها، فقدان زیرساخت‌های شبکه همراه با فقر باشد که تامین برق را برای بسیاری دشوار می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر، بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا سرگرم کار روی طرحی برای رساندن برق به ۳۰۰ میلیون در سراسر آفریقا تا سال ۲۰۳۰ هستند. این دو نهاد قول داده‌اند ۳۰ میلیارد دلار برای این پروژه فراهم کنند و ۹۰ میلیارد دلار دیگر از سرمایه‌گذاران دیگر جذب کنند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403072015464
  • خبرنگار : 71263