در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

نمرات امتحانات‌نهایی دانش‌آموزان شهرستان‌های تهران بالاتراز میانگین کشوری/ایجاد ۱۰هزار ظرفیت هنرستان

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه در کل کشور میانگین امتحانات نهایی دانش‌آموزان ۵۶ صدم رشد داشته است گفت: میانگین نمرات دانش‌آموزان این اداره کل ۷۲ صدم رشد داشته که بالاتر از میانگین کشوری است.

مسعود بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از مهمترین شاخص‌های کیفیت آموزشی که قابلیت اندازه‌گیری، تحلیل و مقایسه دارد( با توجه به شرایط یکسانی که در همه کشور از نظر امتحان وجود دارد)، بحث میانگین نمرات و امتحانات نهایی است گفت: در خرداد ماه امسال نسبت به سال تحصیلی گذشته در کل کشور شاهد افزایش میانگین نمرات بودیم که در شهرستان‌های استان تهران این افزایش میانگین نسبت به کل کشور بیشتر بود و شاهد افزایش رتبه و بهبود رتبه شهرستانی استان تهران، در میانگین نمرات امتحانات نهایی بودیم.

وی با بیان اینکه مثلا در رشته تجربی میانگین کشوری ۷۲ صدم رشد داشت اما این اداره کل ۱.۱۲ رشد داشت افزود: در رشته ریاضی در کل کشور ۱.۰۳ افزایش نمره داشتیم که در شهرستان‌های استان تهران ۱.۳۲ رشد داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با بیان اینکه در رشته انسانی در کل کشور ۳۸ صدم رشد داشتیم ادامه داد: در این رشته این اداره کل ۵۷ صدم در استان رشد داشته‌ اما اگر میانگین سه رشته را حساب کنیم در کل کشور ۵۶ صدم نمره رشد در امتحانات نهایی وجود داشت که نمرات در این اداره کل ۷۲ صدم رشد داشته است.

بهرامی با بیان اینکه از سه سال گذشته شاهد ارتقا رتبه در میانگین نمرات امتحانات نهایی بوده‌ایم گفت: سه سال قبل طبق مستندات رتبه ۲۷ را در کل کشور از ۳۲ استان آموزشی داشتیم که با برنامه ریزی‌های انجام شده به رتبه ۲۳ در خرداد همان سال رسیدیم.

وی با بیان اینکه سال دوم رتبه ۱۹ را کسب کردیم افزود: در سال سوم (تابستان سوم و خرداد سوم) که امسال است با در نظر گرفتن این موضوع که از نظر رشد نمره بالاتر از کشور قرار داریم احتمالا چند پله دیگر نیز رشد خواهیم داشت که هنوز آمار آن اعلام نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران با بیان اینکه در همه ۲۱ منطقه امسال شاهد رشد میانگین نمرات بودیم ادامه داد: این رشد در هر منطقه متفاوت است، برخی مناطق ۲ نمره و برخی مناطق کمتر از نیم نمره افزایش نمره داشتند اما همه مناطق، چه مناطق برخوردار چه کمتر برخوردار شاهد افزایش نمره بوده‌اند.

بهرامی با بیان اینکه سیر صعودی نمرات با برنامه‌ریزی انجام شد گفت: شرایط به مرور اصلاح شدند مانند فرایند هدایت تحصیلی. همچنین سعی شد به افزایش توسعه هنرستان‌ها بپردازیم به گونه ای که دانش‌آموزانی که شرایط استانداردتری برای شاخه نظری دارند به آن سمت کشیده و دانش‌آموزانی که یک مقدار نمرات ضعیف‌تر دارند و یا در آینده با مهارت‌آموزی به موفقیت بیشتری می رسند به سمت هنرستان‌ها هدایت شوند.

وی با بیان اینکه در سه سال حدودا ۱۰ هزار ظرفیت هنرستانی ایجاد کرده‌ایم، افزود: همچنین طرح استانی «پیشرفت تحصیلی و افزایش کیفیت آموزشی» را با هدف افزایش میانگین نمرات امتحانات دو سال پیاپی انجام دادیم که در این طرح فعالیت‌های مشاوره‌ای و راهنمایی در حوزه‌های مختلف چه در حوزه‌های آموزشی طرح و چه در حوزه‌های مشاوره و پرورشی برنامه‌ریزی شد، همچنین دوره‌های تقویتی و مکمل برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد که اعتبارات آن از طرف استان تامین شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با بیان اینکه آزمون‌های استانداردی طراحی شد تا دانش‌آموزان با شرایط سوالات امتحانات نهایی در چند مرحله آشنا شوند گفت: بحث آموزش طراحی سوال استاندارد بود که توسط گروه‌های آموزشی انجام شد.

بهرامی با بیان اینکه ۱۵۰۰ کارنامه تحلیلی با هدف افزایش نمرات امتحان نهایی به تفکیک کلاس درس، منطقه، مدرسه، رشته و درس ارائه شد گفت: تمام عملکرد مشخص و با سطوح مختلف منطقه و استان و کشور مقایسه شد و در نهایت رتبه همه آن‌ها مشخص شد.

وی کار دیگر در جهت برنامه‌ریزی افزایش نمرات امتحان نهایی را بحث افت و رشد عنوان کرد و افزود: با انواع تحلیل‌های استاندارد آماری برای هر منطقه نقاط ضعف مشخص شد تا در نهایت نقاط ضعف و قوت هر منطقه مشخص شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072015378
  • خبرنگار : 71955