عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان :

تحقیق برای افزایش عملکرد دانه‌های روغنی، نیاز روز کشور است

آخرین دستاوردهای زراعت کلزا و کاملینا، در مزارع کشاورزان دشت‌عباس شهرستان دهلران برای ارتقاء سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا و کاملینا مرکز تحقیقات ایلام آموزش داده شد.

«عباس سلیمانی‌فرد» عضو هیئت علمی و محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام امروز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳، در این کارگاه  اظهار کرد: با توجه به بازار بسیار گسترده مصرف دانه‌های روغنی در سبد غذایی مردم از یک سو و از سوی دیگر با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد مصرف داخلی روغن‌های خوراکی و کنجاله کشور از راه واردات تأمین می‌شود، از این‌رو  تحقیق و پژوهش برای افزایش عملکرد و معرفی دانه‌های روغنی جدید سازگار با اقلیم استان ایلام امری انکارناپذیر است.

وی  ضمن ارائه نکاتی در خصوص زراعت دانه روغنی کاملینا  که معجزه‌ای برای تولید روغن کشور در شرایط کم‌آبی است، خاطرنشان کرد: تاریخ کاشت مناسب این گیاه در مناطق گرم و خشک در دهه اول آبان‌ماه است و میزان بذر مصرفی آن برای شرایط آبی، تا ۱۰ کیلوگرم در هکتار قابل افزایش است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام بیان کرد: مشکل اساسی کلزاکاران منطقه، روش‌های مبارزه با علف هرز گل جالیز است و آخرین دستاوردهای علمی از جمله مصرف علف‌کش گلایفوسیت برای مبارزه با آن به میزان ۸۰  میلی‌لیتر در هکتار به همراه سولفات آمونیوم یک درصد را توصیه و تأکید می‌کنیم.

سلیمانی‌فرد از تناوب در کشت به‌عنوان یکی از روش‌های موثر مدیریت این علف هرز مهم در مزارع کلزا یاد کرد و افزود: اجتناب از کاشت مداوم کلزا و گیاهان زراعی که گل جالیز توانایی رشد و تولیدمثل بر روی آن‌ها را دارد مثل باقلا، شبدر قرمز، ماش و ماشک گل‌خوشه‌ای، نیز یکی دیگر از روش‌های موثر در مدیریت این علف هرز است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403071915271
  • خبرنگار : 71299