امام جمعه قم:

راه عبرت‌آموزی نباید بسته شود

امام جمعه قم با بیان اینکه عبرت‌آموزی را از سنت‌های الهی حتی برای پیامبران و اولیای خدا دانست و تصریح کرد: راه عبرت آموزی نباید بسته شود و افرادی که با پرداخت دیه و بدهی‌شان توسط ستاد دیه و کمک‌های مردمی آزاد می‌شوند باید بدانند که مدیون مردم هستند و به‌گونه‌ای باشد که دوباره سراغ جرم نروند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار سید اسدالله جولایی رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور که امروز ۱۹ مهرماه در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: مقاومت در راه خدا هزینه دارد و شهدایی که می‌دهیم هزینه‌هایی هستند که برای مقاومت پرداخت می‌کنیم.

 وی با اشاره به میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، میلاد امام حسن عسکری(ع) و شهادت حضرت معصومه(س) این مناسبت‌ها را از ایام‌الله دانست و افزود: هر روزی که در آن حادثه‌ای عبرت‌آموز و درس‌آموز اتفاق افتد که ما را متوجه خداوند کند یوم‌الله است.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فعالیت ستاد دیه کشور در جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اظهار کرد: خداوند انسان را آفرید و در انتخاب‌ها آزاد گذاشته است؛بنابراین افرادی که به زندان می‌افتند چه مجرم قطعی قانون‌شکن عامد و چه افراد مؤمنی که از روی بی‌مبالاتی و غیرعمد مرتکب جرمی شده‌اند مجازات انتخاب‌های خود را می‌بینند.

 وی تصریح کرد: انتخاب افرادی که به زندان می‌افتند یا از روی جهل و غفلت بوده و یا از روی غرور و سرکشی و زندان عاملی برای عبرت‌آموزی و درس‌گرفتن خود افراد مجرم و دیگران است و نباید راه عبرت‌آموزی بسته شود.

به گزارش ایسنا؛ در ابتدای این دیدار سید اسدالله جولایی رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور با بیان اینکه این ستاد از اردیبهشت ۱۳۶۹ با جمع‌آوری ۵۵ میلیون تومان از طریق گلریزان و همین میزان کمک رئیس‌جمهوری وقت، کار خود را شروع کرد، گفت: من تمام زندان‌های سراسر کشور را رفته‌ام و با فعالیت این ستاد ما امروز راننده‌ای که به‌خاطر دیه در زندان باشد نداریم.

 وی با بیان اینکه ستاد دیه علاوه بر پرداخت بخشی از دیه در جرایمی مانند چک برگشتی و مهریه نیز ورود کرده است، گفت: هفته گذشته ۷۴ نفر که جمع بدهی‌شان ۱۳۳ میلیارد تومان و در هفته قبل از آن نیز ۷۹ زندانی با بدهی ۲۰۷ میلیارد تومان آزاد شدند.

 رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور با بیان اینکه بسیاری از جرایم به دلیل رعایت‌نکردن قوانین راهنمایی‌ و رانندگی، دروغگویی و فرهنگ‌های غلطی مانند مهریه بالا در جامعه اتفاق می‌افتد، افزود: روحانیت و افراد صاحب نفوذ و تریبون باید نسبت به ترویج فرهنگ درست در جامعه تلاش کنند تا مردم نسبت به رعایت قانون و راست‌گویی حساس باشند.

۲ هزار و ۶۰۰ زندانی مهریه در زندان داریم

همچنین جلالی مسئول جذب مشارکت‌های مردمی ستاد دیه کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد افرادی که وارد زندان می‌شوند خودشان و خانواده‌شان دیه را پرداخت می‌کنند، گفت: از ابتدای تشکیل ستاد دیه تا کنون بیش از ۱۷۰ هزار نفر از زندان آزاد شدند و سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار نفر آزادی داریم و هم اکنون نیز ۱۳ هزار نفر به‌خاطر جرائم غیرعمد در زندان هستند.

 وی با بیان اینکه ستاد دیه برای هر فرد یک‌بار کمک می‌کند تا از زندان آزاد شود اضافه کرد: باوجود این که قوه قضائیه نهایت سعی خود را می کند تا کسی به‌خاطر مهریه به زندان نیفتد؛ ولی در حال حاضر ما ۲ هزار و ۶۰۰ زندانی مهریه در زندان داریم که تعدادشان بسیار بالا است و باید با فرهنگ‌سازی جلوی این موارد گرفته شود.

آزادی ۴ هزار و ۷۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در استان قم

 در ادامه در این دیدار مرادی پور مسئول ستاد دیه استان قم با بیان اینکه در سال گذشته ۲۳۹ زندانی جرایم غیرعمد در این استان آزاد شدند، گفت: مبلغ بدهی این افراد ۱۲۶ میلیارد تومان بود که ۱۰۴ میلیارد توسط خود افراد و خانواده‌هایشان، ۹ میلیارد تومان از طریق وام قرض‌الحسنه و ۱۳ میلیارد هم توسط کمک‌های مردمی ستاد دیه پرداخت شده است.

 وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس ستاد دیه تاکنون ۴ هزار و ۷۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در استان قم آزاد شده‌اند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیز ۱۰۴ نفر با مجموع بدهی ۸۴ میلیارد تومان آزاد شده‌اند که ۱ میلیارد وام قرض‌الحسنه، ۶ میلیارد از کمک‌های مردمی و ۷۵ میلیارد تومان آورده خود زندانیان بوده است.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071915236
  • خبرنگار : 50455