بازرس کل استان کردستان خبر داد:

محکومیت ۲٤ نفر از متخلفان حوزە اداری در استان کردستان

بازرس کل استان کردستان در خصوص حوزە برخورد با فساد در استان گفت: در ٦ ماهە نخست امسال ۲٤ نفر از متخلفین استان محکومیت و برای ٥ نفر نیز محکومیت قطعی در نظر گرفتە شدە است.

عیسی هواسی امروز (۱۹مهر) در نشست با خبرنگاران استان بە مناسبت سالروز تاسیس ادارە بازرسی اظهار کرد: عام‌ترین و عالی‌ترین مرجع  نظارتی کە شان آن در قانون اساسی تعریف شدە، سازمان بازرسی کشور است.

وی عنوان کرد: وظایف دشوار و پیچیدەای برای سازمان بازرسی تعیین شدە و با ظرفیت نیروی بسیار کم حدود یک سوم چارت سازمان مشغول بە خدمت هستیم، اما باز با وجود همین نیروی انسانی بسیار کم هم سازمان موفق شدە است کە برای سە سال متوالی رتبە یک کشوری را در حوزە ارزیابی عملکرد کسب کند.

هواسی ادامە داد: سازمان بازرسی استان کردستان براساس اولویت‌بندی روی مسائل کلان تمرکز کردە و بازرسی‌های کلان محور را در دستور قرار دادە است.

وی با اشارە بە اینکە یکی از موضوعات جدی استان بحث تامین زمین است، اضافە کرد: از جملە موضوعاتی کە سازمان بازرسی بە صورت جد بە آن ورود کردە، بحث تامین زمین برای پروژەهای عمرانی، مبارزە با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی است.

هواسی در خصوص عملکرد شش ماهە سازمان عنوان کرد: در طول شش ماە اخیر اقدامات اثربخشی در حوزەهای مختلف انجام شدە کە آثار مالی این اقدامات قریب بە ٦ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامە داد: یک هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی، زراعی و باغی کە یا تخریب و تصرف شدە بود را شناسایی و احصا کردیم، همچنین در حوزە اراضی شهری و دولتی یک میلیون و ٥۹٤ هزار متر مربع توسط سازمان شناسایی شدەاند.

هواسی بیان کرد: یکی از موضوعاتی کە سازمان بازرسی استان بە آن ورود کردە است تمرکز بر شناسایی اراضی در معرض خطر است، در همین راستا نقشەها و عکس‌های دهە ٤۰ و ٥۰ را تفسیر هوایی و اراضی در معرض تخریب و تصرف افراد سودجو را شناسایی و تصرف آن را در دستور کار قرار دادەایم.

وی ادامە داد: ۲۲ هزار و ٦۰۰ متر مربع از اراضی مجهول‌المالک، بایر و گپ در شهر سنندج بە ارزش تقریبی یک همت شناسایی شدە است.

هواسی افزود: حدود ۳۰۰ فقرە تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی غیرمجاز در  شهرستان‌های بانە و مریوان با مساحت قریب ۱۲۲ هزار متر مربع و ۲۰۰ هزار مترمربع اراضی دولتی تخریب و تصرف شدە در شهرستان دهگلان شناسایی شدە است.

بازرس کل استان کردستان اظهار کرد: یکی از مواردی کە سازمان بازرسی بە صورت جدی آن را دنبال می‌کند، بحث وصول حقوق دولتی معادن و بحث فرار مالیاتی در استان است.

عیسی هواسی ادامە داد: در ٦ ماهە ابتدای سال جاری بیش از ٥۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معوقە و مواردی کە ناشی از برداشت غیرمجاز معادن بودە را شناسایی و با دستگاە متولی یعنی سازمان صمت صورت‌جلسە و تکلیف کردەایم کە حتما وصول شود، لذا تا بە این لحظە بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن وصول شدە است.

وی با بیان اینکە یکی از دلایل فرار مالی نبود شفافیت در حوزە مراودات مالی است، عنوان کرد: اگر در مراودات مالی و گردش‌های مالی شفافیتی ایجاد شود، فرارهای مالی در استان بە حداقل خواهد رسید و در همین راستا و طبق قانون بانک‌ها مکلف هستند کە حساب‌ها و گردش‌های مالی مشکوک و گردش‌های مالی با مبالغ بالا را شناسایی و بە حوزە مالیاتی معرفی کنند.

عیسی هواسی تصریح کرد: در یکی از بازرسی‌های سازمان بیش از ٤ همت گردش مالی افرادی کە هیچگونە پروندە مالیاتی نداشتەاند، را شناسایی کردیم.

وی بیان کرد: در سال گذشتە بیش از ۱٨۰ گزارش آسیب‌شناسی را برای مسئولان استان ارسال و در قالب شش جلد کتاب در حوزە آسیب‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های استان از آن‌ها رونمایی شدە است.

هواسی در خصوص حوزە برخورد با فساد در استان ادامە داد: در ٦ ماهە نخست امسال ۲٤ نفر از متخلفین استان محکوم و برای ٥ نفر نیز محکومیت قطعی در نظر گرفتە شدە است.

وی با تاکید بر بازگشت گردش مالی و صورت‌حساب‌ واحدهای تولیدی، شرکت‌ها و کارخانجات بە داخل استان تاکید کرد و گفت: رسانەها باید بیش از پیش بە این موضوع بپردازند و بە عنوان یک مطالبە بە حق استان آن را در رسانەهای خود منعکس کنند.

بازرس کل استان کردستان ضمن تاکید بر این موضوع کە از حضور هلدینگ‌های بزرگ و سرمایەگذاران خارجی و داخلی در استان حمایت خواهیم کرد، افزود: طی شش ماهە اول سال جاری سهم سرمایەگذاری خارجی در استان کمتر از یک درصد بودە کە نسبت بە سهم استان‌های دیگر بسیار پایین بودە است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071915193
  • خبرنگار : 50294