درباره جدیدترین برنده نوبل ادبیات

آکادمی سوئدی ساعتی پیش «هان کانگ»،‌ رمان‌نویس ۵۳ساله اهل کره‌جنوبی را به عنوان صد و هفدهمین برنده نوبل ادبیات معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، «هان کانگ» برای «نثر شاعرانه قدرتمندی که با آسیب‌های تاریخی مواجهه کرده و شکنندگی زندگی انسان را آشکار می‌کند» به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۴ برگزیده شد.

او آثاری از جمله «گیاهخوار»، «کتاب سفید»، «اعمال انسانی» و «درس‌های یونانی»‌ را منتشر کرده است.

«کانگ»‌ نویسندگی را از سال ۱۹۹۳ میلادی و با انتشار چندین شعر در مجله «ادبیات و جامعه» آغاز کرد. نخستین نثر او در سال ۱۹۹۵ در قالب مجموعه داستان‌های کوتاهی با عنوان «عشق یوسو» منتشر شد.

او با انتشار رمان «گیاهخوار» به موفقیت جهانی دست پیدا کرد. کانگ در سال ۲۰۱۶ میلادی برای نگارش این رمان که داستان آن به سه قسمت تقسیم شده است برنده جایزه «بوکر بین‌المللی» شد.

«گیاهخوار» در ابتدا به زبان کره‌ای به نگارش درآمده و منتشر شد، سپس توسط «دبورا اسمیت» به زبان انگلیسی ترجمه و به چاپ درآمد. کتاب «گیاهخوار» با ۳ ترجمه در ایران منتشر شده است؛ ترجمه مهلا سادات عرب که در سال ۱۳۹۸ در انتشارات آناپنا منتشر شده است و ترجمه مرضیه‌سادات هاشمی‌پور در سال ۱۳۹۵ در انتشارات ماهابه عرضه شده است. همچنین این کتاب با عنوان «زنی که درخت شد»(گیاهخوار) با ترجمه نیلوفر رحمانیان در نشر نوای مکتوب در ۱۳۹۸ راهی بازار کتاب شده است.

«کانگ» همچنین با رمان «اعمال انسان»‌ به فهرست نامزدهای نهایی «بوکر بین‌المللی» سال ۲۰۱۸ راه یافته بود. کتاب «اعمال انسانی» با ترجمه علی‌ قانع در نشر چترنگ در سال ۱۴۰۱ و ندا امیدی در سال ۱۴۰۳ در نشر دانش‌آفرین منتشر شده است.

کتاب «کتاب سفید» او نیز با ترجمه نیلوفر رحمانیان در نشر نوای مکتوب در سال ۱۳۹۸ راهی بازار کتاب شده است. این کتاب همچنین با عنوان «کتاب سپید» با ترجمه مژگان رنجبر در نشر چترنگ در سال۱۳۹۷ منتشر شده است.

اگرچه بسیاری از شخصیت‌های اصلی کتاب‌های «کانگ»‌ زن هستند، آثار منثور او اغلب از دیدگاه مردان روایت می‌شود.

با انتخاب «کانگ» به عنوان برنده نوبل ادبیات امسال، او به نخستین نویسنده اهل کره جنوبی تبدیل شد که موفق به دریافت این جایزه شده است.

«کانگ»‌ همچنین به هجدهمین زنی تبدیل شد که تاکنون به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شده است. 

جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۱۷ بار اهدا شده است و برنده ۱۱ میلیون کرون سوئد معادل ۱ میلیون دلار را دریافت می‌کند.

 «آنی ارنو» نویسنده زن فرانسوی در سال ۲۰۲۲ برنده این جایزه مهم شد.  همچنین «رودیارد کیپلینگ» نویسنده «کتاب جنگل» است که با دریافت این جایزه در ۴۱ سالگی به عنوان جوان‌ترین برنده نوبل ادبیات شناخته می‌شود. زمانی که این جایزه در سال ۲۰۰۷ به «دوریس لسینگ» نویسنده انگلیسی ( که در آن زمان ۸۸ ساله بود) اهدا شد این نویسنده به سالمندترین برنده نوبل ادبیات تبدیل شد.

نوبل ادبیات در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ اعطا نشد و اعطای جایزه نوبل مشترک که در شاخه‌های دیگر نوبل معمول‌تر است، چند باری هم در شاخه ادبیات روی داده است. تاکنون چهار بار نوبل ادبیات مشترکا به دو نفر اعطا شده است: در سال ۱۹۰۴ به طور مشترک به «فردریک میسترال» و «خوزه اچه‌خارای» اهدا شد. در سال ۱۹۱۷ نیز «کارل آدولف گیلروپ» به همراه «هنریک پونتوپیدان» به عنوان برنده برگزیده شدند. در سال ۱۹۶۶، «شموئل یوسف آگنون» و «نلی زاکس» برنده این جایزه شدند و «ایویند جانسون» و «هاری مارتینسون» نیز برگزیدگان سال ۱۹۷۴ بودند.

سال گذشته «یون فوسه» نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس نروژی را برای «نمایشنامه‌ها و نثرهای بدیع او که صدای  ناگفتنی‌هاست» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ معرفی کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403071915148
  • خبرنگار : 71631