مدیر حوزه‌های علمیه:

آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه ۳ ضلع مثلث تعالی جامعه‌ هستند

مدیر حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه را سه ضلع مثلث تعالی جامعه‌ خواند و گفت: موفقیت این سه بخش سایر مسائل جامعه را نیز به سامان می‌کند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، در جلسه امروز (۱۹ مهر) شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه سه نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه را سه ضلع مثلث علم و فرهنگ برشمرد که زمینه‌ساز رشد و تعالی جامعه است و گفت: آموزش و پرورش رکن اساسی این مثلث، بنیاد همه تحولات و اساس رشد و ترقی است و جامعه‌ای که آموزش و پرورش پویا، خلاق، مبتکر و موفقی دارد، دانشگاه و حوزه علمیه آن نیز قوی خواهد بود.

وی گفت: وقتی آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه در یک جامعه خوب عمل کنند، سایر بخش‌های جامعه همچون صنعت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز به سامان خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه همه ما در برابر آموزش و پرورش مسئولیم و هنر مسئولین در کشور و استان‌ها این است که همه را برای همکاری با آموزش و پرورش پای کار بیاورند، اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتم، از وی خواستم برنامه وزرا برای حمایت از آموزش و پرورش مشخص باشد.

وی گفت: همه قوا و دستگاه‌ها باید آموزش و پرورش را در صدر اولویت‌های راهبردی خود قرار دهند و در استان‌ها نیز هر یک از دستگاه‌ها یک پیوست آموزش و پرورش هم در بعد سخت افزاری و هم نرم‌افزاری داشته باشند.

کمتر از ۲۰ درصد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شده است

به گزارش ایسنا، اعرافی سپس به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد که سندی جامع و خوب بوده و افزود: متاسفانه کمتر از ۲۰ درصد این سند اجرایی شده و دلیل آن نیز عدم تخصیص بودجه برای این سند بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه قوا، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ... برای اجرای این سند پای کار نیامدند و اجرای آن نیز از عهده آموزش و پرورش به تنهایی خارج است.

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم همکاری همه بخش‌ها برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید و خاطرنشان کرد: این سند باید هر پنج سال یکبار بازخوانی شود.

اعرافی همچنین خواستار تدوین برش استانی این سند متناسب با شرایط هر استان از جمله کرمانشاه شد.

وی از نقش مهم آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه نیز یاد کرد و با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ جلسه برای امر آموزش و پروش در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه برگزار شده، گفت: بیشترین تاکید ما در این برنامه بر آموزش و پرورش، نخبگان و مسائل بین‌الملل پیرامون آنها بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: باید برش استانی برنامه هفتم توسعه نیز در حوزه آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه مشخص شود.

رشد آموزش و پرورش در گرو بهبود معیشت فرهنگیان است

اعرافی با بیان اینگه اگر بخواهیم آموزش و پرورش رشد کند باید معلمین و مدیران منزلت و معیشت مناسب داشته باشند، گفت: اگرچه بخش عمده این موضوع به مسائل کلان کشور برمی‌گردد، اما می‌توان تدابیری در این زمینه در استان‌ها نیز اندیشید که تجارب موفقی نیز در این خصوص داشته‌ایم.

وی از طرح رتبه‌بندی معلمان یاد کرد که با وجود اعتبار حدود ۱۰۰ همتی که برای آن لحاظ شد به اهداف و نتایجی که برای آن ترسیم شده بود، نرسید و عنوان کرد: این طرح هم باید بازنگری شود.

مدیر حوزه‌های علمیه معتقد است: باید در قبال توقعاتی که از مدیران و معلمان داریم، به معیشت و منزل آنها نیز بیشتر توجه کنیم.

اعرافی، دانش افزایی و ارتقا علمی معلمان و خصوصا مدیران را نیز ضروری برشمرد و تقویت دانشگاه فرهنگیان را از جمله راهکارهای این امر برشمرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حال پوست اندازی است، خاطرنشان کرد: باید برای معلمان و مدیران جدید برنامه‌های علمی و عملی داشته باشیم.

لزوم توجه به معماری مدارس

موضوع دیگری که مدیر حوزه‌های علمیه به آن تاکید کرد: لزوم توجه به معماری و هنر اسلامی در مدارس بود و گفت: نباید تاثیر فضا و محیط در تربیت دانش آموزان را دست کم بگیریم.

وی اظهار کرد: اگرچه برخی از استان‌ها در تامین همین فضاهای اولیه آموزش هم گرفتاری دارند، اما نباید از توجه به اصول معماری ایرانی و اسلامی غافل شویم.

اعرافی، هنر و ادبیات را بخش مهم از نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: باید ادبیات و هنر ایرانی و اسلامی را در مدارس تقویت کنیم و هنری که جنبه شرعی دارد و جذاب است را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه امروز در دنیای تعلیم و تربیت با دشواری‌هایی مواجهیم زیرا اندیشه بنیادی غرب تا حدودی به شاکله نظام تعلیم و تربیت ما نفوذ داشته است، اظهار کرد: این هنر مربیان و معلمان است که از علوم جدید حتی به صورت اجمالی آگاهی داشته باشند و بتوانند از آن هوشمندانه و با انتخاب درست بهره ببرند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071915056
  • خبرنگار : 50181