معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

سرشماری، مهم‌ترین رویداد آماری کشور است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سرشماری کشاورزی ۱۲ تا ۲۶ آذر اجرا خواهد شد. در سطح کشور ۱۴ هزار نیرو و در سطح استان ۳۵۰ نفر به صورت عملیاتی و پشتیبانی فرآیند سرشماری را برعهده دارند.

ایرج امینی امروز (پنجشنبه ۱۹ مهر ماه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اظهار کرد: مقدمات سرشماری از دو سال پیش آغاز شده و به هنگام‌رسانی نقشه‌های آماری به عنوان پیش‌نیاز و پشتیبان سرشماری آغاز شده است‌.

وی از سه مرحله آموزش برای اجرای سرشماری خبر داد و گفت: مرحله اول در تهران انجام شده است و مرحله دوم هفته آینده در استان زنجان و مرحله سوم در۳۰ آبان تا ۶ آذر در شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه برای انجام سرشماری ستاد سرشماری تشکیل می‌شود، عنوان کرد: با تشکیل ستاد سرشماری، فرمانداران مدیر اجرایی سرشماری‌ها هستند.

امینی با اشاره به اینکه سرشماری ماحصل اقدامات ۱۰ سال گذشته در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: سرشماری که انجام می‌شود چراغ راه ۱۰ سال آینده است.

او در مورد کاربرد سرشماری کشاورزی، بیان کرد: کاربرد سرشماری شامل برنامه‌ریزی، توسعه، ارزیابی میزان رفاه اقتصادی کشور، توسعه کسب و کارها، ارزیابی دولت‌ها از میزان خدمات ارائه شده در مناطق و ... است‌.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه درصد بهره‌برداران باسواد استان کمتر از کشور است، بیان کرد: تعداد بهره‌برداران بی‌سواد در کشور ۳۵ درصد و در استان ۴۳ درصد است. 

امینی در مورد سهم شاغلان بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۹ نیز خاطرنشان کرد: سهم شاغلان در کشور ۴۰۴۳ هزار نفر و در استان ۱۱۲ هزار نفر است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده بخش کشاورزی در سطح کشور ۴۸۵ همت و در سطح استان ۸.۵ همت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ از ۱۵.۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در سطح کشور ۱۲ هزار هکتار زیرکشت است، گفت: ۳۱ درصد از این اراضی زیرکشت آبی و ۴۳ درصد زیر کشت دیم است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071915032
  • خبرنگار : 50295