حجت‌الاسلام رستمی:

دانشگاه باید محل تولید علم و تربیت عالم باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: راهبرد اصلی دانشگاه‌های طراز به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان محلی برای تولید علم و تربیت عالم است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز در نخستین همایش شبکه دانشجویی و نخبگانی مرکز مطالعات راهبردی آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع دانشگاه، موضوع علم است. ترجمه درستی از دانشگاه در کشور صورت نگرفته است. تعبیر حضرت آقا از دانشگاه این است که دانشگاه باید محل تولید علم و تربیت عالم باشد. در دانشگاه‌های طراز، ارزش‌گذاری بر اساس تولید علم و تربیت عالم است. تفاوت دانشگاه طراز با دانشگاه‌های غیراسلامی در نظام تمدن نوین اسلامی، در این است که علم از پیش‌فرض‌های الهی برمی‌خیزد.

وی افزود: انقلاب اسلامی نقطه توقفی برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت غربی شدن ایجاد کرد و تشکیل انقلاب فرهنگی بر این اساس بود که جریان علمی مبنی بر اهداف انقلاب اسلامی شکل گیرد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای دانشجویی خود در ایام شیوع بیماری کرونا فرمودند که ما فکر می‌کردیم اسلامی شدن دانشگاه با تصمیمات شورای انقلاب فرهنگی انجام خواهد شد، اما امروز مشخص شد که این موضوع از پیچیده‌ترین اهداف است و غایت آن تربیت نیروی عالم و اسلامی شدن دانشگاه است.

رستمی افزود: در برخی مواقع، جریان علمی شریک جنایات رژیم صهیونیستی است. به طور مثال، استفاده از هوش مصنوعی و پیام‌رسان‌ها با تجمیع اطلاعات و قرار دادن آن‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی، شریک جنایات حقوق بشری این رژیم بوده‌اند. بنا بر گزارش‌های اعلامی، ۹۰۰ خانوار به وسیله حمایت‌های واتس‌اپ و ارائه اطلاعات به رژیم صهیونیستی، کاملاً شهید شدند.

وی ادامه داد: نتایج فعالیت‌های علمی بر اساس نحوه استفاده از آن متفاوت خواهد بود. گاهی علم به خدمت انسان است و گاهی برای نابودی انسان. بنابراین علم جهت‌مند است. تاریخ نشان می‌دهد که اروپایی‌ها با سوءاستفاده از کلمه "کشف"، نسبت به تصرف کشورهای دیگر و استعمار آن‌ها اقدام کردند. دانش چه دستاوردی برای کشورهای آفریقایی داشته است؟ علم به استعمارگر قدرت حمله می‌دهد.

به گفته وی، جنگ بین شمال و جنوب در زمان صنعتی شدن آمریکا برای آزادی برده‌داری نبود، بلکه به دنبال ایجاد برده‌داری نوین بود. در ظاهر، ملت‌ها تاریخ برده‌داری را پشت سر گذاشته‌اند، اما در دوران جدید، این برده‌داری نوین است که ملت‌ها را به تسخیر خود در می‌آورد.

رستمی بیان کرد: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید به قدرت اول علمی و منطقه‌ای تبدیل می‌شدیم، اما به دلیل حضور آمریکا در عراق و افغانستان و ایجاد ناامنی در منطقه و افزایش تولید مواد مخدر، این امر با تأخیر مواجه شد. باید این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ترور شهید شهریاری نشان داد که نگرانی کشورهای متخاصم معطوف به پیشرفت علمی کشور است. بدخواهان نگران پیشرفت علمی ایران اسلامی هستند و با ایجاد موانع به دنبال توقف این چرخه علمی‌اند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403071914951
  • خبرنگار : 71974