مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اعلام کرد 

اقامت دو میلیون و ۵۲۰ هزار مسافر در آذربایجان شرقی طی ۶ ماهه سال جاری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آمار اقامت و اسکان مسافران در استان طی شش ماه اول سال جاری دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر است، گفت: میزان اقامت گردشگران و مسافران طی شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است.

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه، ۱۹ مهرماه در نشست خبری به مناسبت یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، اظهار کرد: طی شش ماه اول سال جاری تردد ۱۱ میلیون و ۵۳۰ دستگاه خودروی غیربومی به استان ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای اخذ شده تا به امروز شاهد ۸۵۰ هزار مورد بازدید از موزه‌های آذربایجان شرقی بودیم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۶ درصدی همراه است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی گفت: از میان بازدیدهای انجام شده بیش از ۲۰۰ هزار بازدید از کلیسای سنت استپانوس، ۷۵ هزار بازدید از موزه‌ی آذربایجان، ۶۸ هزار مورد موزه‌ی قاجار و ۵۷ هزار نفر از مسجد کبود بازدید کرده‌اند.

وی افزود: روستای تاریخی کندوان پربازدیدترین مکان تاریخی در استان بوده که طی سال گذشته به ثبت ملی رسیده است.

وی در خصوص آمار سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری، بیان کرد: خوشبختانه سال جاری در این زمینه استقبال خوبی انجام گرفته و شاهد افزایش سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌ی گردشگری بوده‌ایم، در حال حاضر ۱۱۸ پروژه‌ی سرمایه‌گذاری با اعتبار ۴۶ همت در حال ساخت است.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های گردشگری کشور در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود، گفت: در حوزه‌ی جذب سرمایه گذاران گردشگری در رتبه‌ی سوم کشوری قرار داریم.

وی عنوان کرد: یک سری فرصت و بسترهایی برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده‌ و در اختیار سرمایه گذاران قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری یکی از ابزارهای بزرگ برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری یک استان است و در این راستا نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بعداز سال‌ها وقفه در استان برپا می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی افزود: در نتیجه‌ی معرفی خوب پتانسیل‌های استانی در تابستان سال جاری شاهد افزایش ورود گردشگران به استان بودیم، در تابستان سال جاری دو میلیون و ۵۲۰ هزار نفر اقامت رسمی در واحدهای اقامتی استان ثبت شده است.

وی گفت: سال جاری برخی بناهای تاریخی که در اختیار اداره‌ی کل اوقاف استان قرار دارد طی انعقاد تفاهم نامه‌ای در اختیار اداره‌ی کل میراث و گردشگری استان قرار گرفته تا با مرمت در اختیار عموم قرار گیرد.

حمزه زاده تاکید کرد: کاروانسرای گویجه بل، خانه‌ی تاریخی لیقوان، حمام کردشت، خانه‌ی تاریخی امیر ارشد و خانه‌های تاریخی دیگر طی این تفاهم نامه واگذار شده‌اند تا به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی گردشگری حرکت کنند.

وی تشریح کرد: در حوزه‌ی صنایع دستی ۷۵ نشان ملی به همت هنرمندان صنایع دستی استان اخذ شده و شهرهایی چون ممقان به عنوان شهر ملی سوزن دوزی وکوزه کنان به عنوان شهر ملی سفالگری ثبت شده است.

وی‌ با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه گردشگری در استان، گفت: ۱۱ هزار متر مربع فضای برگزاری این نمایشگاه است، طی این نمایشگاه یک سری برنامه‌های فرهنگی نیز اجرا خواهند شد تا موجب نشاط اجتماعی در بین بازدیدکنندگان باشد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با تاکید بر اینکه شرکت ۲۸ استان در این نمایشگاه قطعی است، ادامه داد: خراسان شمالی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد سه استانی هستند که تمایل شرکت در این نمایشگاه را ندارند.

وی عنوان کرد: ۲۲۰ غرفه‌ی صنایع دستی، ۷۰ غرفه‌ی گردشگری و ۶۰ غرفه‌ی جانبی در این نمایشگاه برپا می‌شود، هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه معرفی پتانسیل‌های گردشگری آذربایجان شرقی است.

وی تاکید کرد: ۱۷ خبرنگار خارجی در کنار ۳۸ خبرنگار ملی از کشورهایی چون چین، ترکیه و ارمنستان و آذربایجان برای پوشش اخبار این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

حمزه زاده افزود: موضوع ربع رشیدی از جمله موضوعاتی است که آقای پزشکیان ریاست محترم جمهور به اهمیت آن تاکید دارد، ربع رشیدی یک‌سایت تاریخی است پ مساعدت شده تا سال جاری با اعتبار حدود ۵۵ میلیارد تومان از اراضی اصلی آن را آزادسازی کنیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بیان کرد: شوش قوم موضوعی که این روزها توسط رسانه‌ها مطرح شده است ما وظیفه داریم تا از این مکان طبیعی خاص حفاظت کنیم، مرجع صدور مجوز ما نیستیم پس ما اجازه‌ای برای برداشت و بهره برداری از این منطقه را نداده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال اخیر رسانه‌ها نقش پررنگی در معرفی پتانسیل‌های استانی داشته‌اند، هرچقدر در حوزه‌ی بازاریابی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی استان، کار کنیم بازهم کم است.

رشید رجب پور، مدیرکل کانون تشکل‌های گردشگری آذربایجان شرقی، نیز در این جلسه ادامه داد: این نمایشگاه بعد از سال‌ها وقفه در حوزه گردشگری برپا خواهد شد و شرایط در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در این دوره تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه به دلیل برخی مسائل کاهش یافته است که امیدوارم بتوانیم با تلاش در برگزاری شایسته این نمایشگاه، این ضعف را جبران کنیم.

وی افزود: در سالن گردشگری این نمایشگاه ۷۰ غرفه برپا می‌شود، به دلیل کمبود فضای فیزیکی در نمایشگاه گردشگری درخواست برپایی ۲۹ غرفه را رد کردیم.

رجب پور خاطرنشان کرد: از کشورهایی چون ترکیه، عراق، ازبکستان، آذربایجان و.... در این نمایشگاه شرکت کننده داریم، سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز برای صنایع دستی و سالن شهریار در اختیار حوزه‌ی گردشگری است.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403071914943
  • خبرنگار : 50535