حجت‌الاسلام خسروپناه:

توحید عرفانی، عامل کاهش جرم و جنایت است

دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: اگر انسان‌ها به توحید عرفانی متکی باشند، شاهد کاهش جرم و جنایت و افزایش محبت میان آن‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در نخستین همایش شبکه دانشجویی و نخبگانی مرکز مطالعات راهبردی آموزش عالی که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های شبکه‌سازی اظهار کرد: هر چقدر فعالیت‌ها منسجم‌تر باشد، میزان و درصد موفقیت آن افزایش خواهد یافت. مقام معظم رهبری از رویکرد «آتش به اختیار» و از تشکل‌های مردمی حمایت می‌کند که نشان از اهمیت کار ملی و تشکیلاتی دارد که به مراتب اثرگذارتر از کارهای فردی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در گام نخست باید پیشرفت ایران اسلامی و تمدن نوین اسلامی را هدف قرار دهیم و این هدف‌گذاری را بر منافع شخصی ترجیح دهیم. شخصیت‌هایی مانند حاج قاسم، فخری‌زاده و شهریاری از دانشمندان هسته‌ای دغدغه شخصی نداشتند و هدف آنان پیشرفت کشور بود.

خسروپناه ادامه داد: داشتن مبنای مشترک و توحیدی منجر به استفاده از نیروهای موحد و محرک پیشرفت و تمدن خواهد بود. آنچه حضرت ابراهیم را به مقام عالی رساند، توحید عرفانی بود. اگر ما به علمی می‌رسیم، آن را از خود نمی‌دانیم بلکه منشأ آن توحید عرفانی است.

وی بیان کرد: با تغییر دولت‌ها در کشور، انتظارات برای پست و مقام گرفتن افزایش خواهد یافت و این موضوع وجه مشترک دولت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب است. این مسئله به دلیل ضعف در توحید عرفانی است.

به گفته وی، شهید فخری‌زاده رهبر تمام دانشمندان هسته‌ای کشور بود که اهل فلسفه بود و بنیان فیزیک کوانتوم را کاملاً درک می‌کرد. شهید فخری‌زاده پیش از خواب اشعار عرفانی را مطالعه می‌کرد و سحرخیز بود. باید گفت افرادی که توحید عرفانی دارند، اغلب سحرخیز هستند.

خسروپناه بیان کرد: محبت و اخوت زمینه‌ساز تشکیل شبکه‌ها است. ما شیعیان با هم برادر دینی هستیم. اگر انسان‌ها در معیار انسانیت هم برادر باشند، شاهد هیچ جنگی نخواهیم بود. انسان‌ها در ۹۹ درصد موارد اشتراکات بنیانی دارند، اما گاهی همین یک درصد باعث شکاف عمیق خواهد شد. منشأ کینه‌توزی، خودخواهی است و اگر نگاه توحید عرفانی داشته باشند، شاهد کاهش جرم و جنایت و افزایش محبت میان انسان‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به وابستگی حکومت پهلوی بیان کرد: پهلوی دوم در سال ۱۳۲۰ با اذن کشورهای خارجی پادشاه ایران شد، اما ۲۶ سال اجازه تاج‌گذاری نداشت. آیا این اقتدار است؟ در دوران پهلوی بدون اجازه فرماندهان ارتش، از نیروهای ایرانی برای کمک به ویتنام استفاده می‌کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی به بهانه علاقه پادشاه ایران به آلمان، رضاشاه را برکنار کردند و حتی به دنبال بازگشت حکومت قاجار بودند. اقتدار ایران در دوران هخامنشیان و دوره‌ای از صفویه برقرار بود. دوران قاجار نیز سراسر سرسپردگی و بی‌عرضگی بوده است.

وی ادامه داد: تجزیه ایران از پیش از جدا شدن بحرین آغاز شده بود. ولایت اقتدار می‌دهد و ولایت فقیه حکومت کشور را به کمک مردم در مسیر پیشرفت قرار داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بصیرت به معنی آگاهی از وظایف برای پیشرفت کشور است. بر اساس تحقیقات میدانی، مردم چین با وجود نظام تک‌حزبی بالاترین علاقه را به کشور خود دارند. وطن‌خواهی با نگاه توحیدی و رویکرد ولایت‌مداری و بصیرت مسیر اصلی پیشرفت است. ساخت ماهواره امید با همین نگاه ایمانی و با وجود محدودیت‌های فراوان به سرانجام رسید.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403071914940
  • خبرنگار : 71974