از دست ترامپ هم برای گوگل کاری ساخته نیست

آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در صف طولانی از مبارزات حقوقی، به تازگی متحمل شکست دیگری شده است.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه گوگل در دسامبر، در پرونده شکایت مطرح شده از سوی ناشر بازی «اپیک گیمز» بود، شکست خورد، یک قاضی هفته جاری حکم داد که گوگل باید فروشگاه برنامه «گوگل پلی» را به روی رقیبانش باز کند. از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا هم در حال بررسی گزینه‌هایی شامل جدایی کسب و کار «جست و جوی گوگل» از سایر محصولات این شرکت است.

در حکمی که دوشنبه هفته جاری صادر شد، به گوگل دستور داده شده که به توافق‌های محدودکننده متعددی که مانع فعالیت فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث در اندروید می‌شود، خاتمه دهد. این غول جست و جو به مدت سه سال باید به فروشگاه‌های رقیب اجازه دهد از طریق سیستم این شرکت دانلود شوند و دسترسی به آنها را برای کاربران فراهم کند.

این حکم با پیروزی شرکت «اپیک گیمز» صادر شد که در سال ۲۰۲۰، شکایت و گوگل را متهم کرد در نحوه دسترسی مصرف کنندگان به اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های اندروید و نحوه پرداخت آنها برای تراکنش‌های درون برنامه‌ای، انحصار ایجاد کرده است. گوگل اعلام کرده که درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

این حکم اهمیت بسیاری دارد. طبق اسناد دادگاه، آلفابت حداکثر ۳۰ درصد از درآمد سازندگان برنامه مانند اپیک را دریافت می‌کند و تا سال ۲۰۱۹، فروشگاه برنامه «گوگل پلی»، حداکثر هفت میلیارد دلار از درآمد عملیاتی این شرکت معادل یک پنجم آن را تشکیل داد. این کمیسیون بسیاری از سازندگان برنامه را که برای دستیابی به کاربران، به گوگل متکی هستند، به خشم آورد.

در عمل، عادات کاربر ممکن است به یکباره تغییر نکند. با این حال، مشکلات برای آلفابت همچنان ادامه خواهد داشت. پرونده‌ای که علیه نفوذ «جست و جوی گوگل» در جریان است، در انتظار جلسه محاکمه بعدی است که طی آن دولت آمریکا اعلام خواهد کرد چه راه حل‌هایی برای پایان دادن به انحصار گوگل در این فضا خواهد داشت. درخواست وزارت دادگستری، می‌تواند از توافق‌های تقسیم درآمد تا یک تجزیه کامل متغیر باشد.

وزارت دادگستری آمریکا هنوز اعلام نکرده اما ممکن است  خواستار جدایی کسب‌وکار «جست و جوی گوگل» از سایر محصولاتش مانند اندروید یا مرورگر کروم شود که در صورت دستور قاضی، بزرگترین تجزیه اجباری یک شرکت آمریکایی از زمان انحلال شرکت AT&T در سال ۱۹۸۴ خواهد بود یا این شرکت را مجبور کند به توافق‌های اشتراک درآمد پایان دهد.

دستورکار خصمانه مقامات ضد انحصارطلبی رئیس جمهور آمریکا نظیر لینا خان و جاناتان کانتر، واکنش‌های شدیدی را در دنیای فناوری به دنبال داشته است: رید هافمن، یکی از بنیانگذاران لینکدین و حامی مالی دموکرات، خواستار اخراج لینا خان شد. فهرست شکایت‌ها و ادغام‌های رد شده، شامل حال همه شرکت‌های فناوری از مایکروسافت تا شرکت «متا» شده است.

تغییر دولت ممکن است ممکن است تاثیر بگذارد و موضع ملایم‌تری در خصوص ادغام شرکت‌ها به همراه داشته باشد. هنگامی که دولت بوش در اواسط دهه ۲۰۰۰ قدرت را به دست گرفت، پرونده علیه مایکروسافت برای تجزیه این شرکت خاتمه یافت. اما نیروهای بزرگتری علیه گوگل و اپل وجود دارند.

بر اساس گزارش رویترز، این فقط شامل قوانینی که تلاش می‌کنند فروشگاه‌های برنامه را در کره جنوبی، ژاپن یا اتحادیه اروپا باز کنند نیست. همچنین فقط مربوط به شکایت‌های خصوصی مانند شکایت شرکت‌های فناوری کوچکتری مانند «اپیک گیمز» علیه انحصارطلبی غول‌های فناوری نیست. متا اخیرا یک هدست واقعیت افزوده به نام «اوریون» را معرفی کرده است. موفقیت این محصول به این بستگی دارد که بتواند در سیستم بسته فعلی تلفن‌های هوشمند کار کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403071914926
  • خبرنگار : 71263