کتاب «معروف‌ترین شخصیت‌های الجزایر» رونمایی شد

کتاب معروف‌ترین شخصیت‌های الجزایر (با معرفی هفتاد شخصیت) به مناسبت هفتادمین سال آغاز انقلاب الجزایر و با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و هنری در خانه شعر و ادبیات رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین غریب‌نژاد -معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه- در این مراسم با بیان اینکه امروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به برندی در حوزه فرهنگی داخلی و حتی معرفی به دیپلمات‌ها و سفرای خارجی مقیم تهران تبدیل شده است، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه فرهنگی در کشوری میزان علاقمندی مردم آن کشور به کتاب است و هیچ ملتی بدون کتاب و کتاب‌خوانی نتوانسته به سطحی از توسعه دست پیدا کند و اگر به این ارزش توجه نکنیم بدون شک میراث فرهنگی و فکری ملت‌ها به نسل دیگر منتقل نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های شناخت مهم فرهنگ کشور آشنایی با سرگذشت شخصیت‌ها و نخبگان آن کشور است. به نظر من اقدام ارزشمند آقای زائری در تألیف این کتاب در همین راستا بوده و توانسته به دو ملت ایران و الجزایر شخصیت‌های فرهنگ، هنر و سیاست را معرفی کنند.

غریب‌نژاد یادآور شد: وقتی نامه معرفی آقای زائری را به عنوان رایزن فرهنگی در الجزایر دیدم تعجب کردم و با خودم گفتم شخصیت ارزشمند و مطرحی که می‌تواند نقش زیادی در فرهنگ و تمدن ایران زمین داشته باشد چرا نباید در یک پست مهم‌تر و بالاتر معرفی شود؟ اما با توجه به اینکه او در الجزایر مستقر شده است، وزارت امور خارجه شاهد فعالیت‌های ارزشمند او در حوزه فرهنگی و دیپلماسی است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور -رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- نیز بیان کرد: فکر می‌کردیم حضور آقای زائری در الجزایر می‌تواند حضور پر رنگی باشد به همین جهت او را به عنوان رایزن فرهنگی در این کشور انتخاب کردیم. آقای زائری با مطالعه انتخاب و با همت او راه باز شد و در واقع ارتباط با الجزایر نیازمند اهل فنی بود که بتواند مسیر را باز کند.

وی با بیان اینکه رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دو کار اصلی برای انجام دارند، افزود: یکی از این کارها شناسایی و دیگری شناساندن است. ما مایل هستیم که رایزنان فرهنگی فرصت آشنایی با کشورهای دیگر را فراهم کنند تا به این واسطه حضور موفقی برای معرفی تصویر ایران داشته باشیم. از سوی دیگر شناساندن جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از وظایف آنان است که متاسفانه هیچ‌گاه تصویر درستی از کشور ما در رسانه‌های غربی نشان داده نمی‌شود و ما از همه مسافران به ایران یک جمله معروف می‌شنویم که می‌گویند ایران آن کشوری نبود که فکر می‌کردیم و بهتر از تصورات ما بود. تلاش دوستانی مثل آقای زائری به معرفی تصویر درستی از ایران کمک می‌کند و باید از او تشکر کنیم.

ایمانی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وقتی آقای زائری از الجزایر برگشت گفت من تازه به مظلومیت رایزنان فرهنگی پی بردم. معمولا این طور تبلیغ شده که رایزنان فرهنگی زندگی و حقوق خوبی دارند. از آنجایی که آقای زائری یکی از منتقدان ما بود برای این کار انتخاب شد. ما سعی می‌کنیم دوستانی که زیاد نقد می‌کنند به صحنه بفرستیم تا ببینند چه خبر است. به همین دلیل وقتی از سفر برگشت گفت دلم به حال مظلومیت رایزنان فرهنگی می‌سوزد.

حسن قشقاوی -نماینده مجلس شورای اسلامی- به عنوان سخنران دیگر این مراسم با بیان اینکه بخشی از شخصیت‌های پر افتخار ما از اعراب هستند اما حلقه وصل تفکر با جهان عرب عموماً ایرانیان بودند، گفت: بعد از شکل‌گیری نهضت ترجمه، به خاطر غنای زبان عربی در آن روز، ایرانیانی بودند که به زبان عربی کتاب‌هایی می‌نوشتند. این حلقه پیوند با آفریقا هم‌ گره خورده بود. امام محمد غزالی در نیشابور نقدی بر کتاب ابن رشد نوشت.

رئیس گروه ‌دوستی پارلمان ایران و الجزایر با اشاره به اینکه در اوج غربت مردم فلسطین و بی‌توجهی مسئولان عربی، الجزایر بود که کشورهای عرب را به توجه به منطقه فراخواند، خاطر نشان کرد: مردم الجزایر به ائمه اطهار علیهم‌السلام ارادت خاصی دارند و اسامی فرزندان خود را هم مذهبی انتخاب می‌کنند؛ بنابراین شناخت شخصیت‌های این کشور می‌تواند آثار خوبی هم داشته باشد.

در بخش پایانی این مراسم محمدرضا زائری -نویسنده کتاب «معروف‌ترین شخصیت‌های الجزایر»- نیز با بیان اینکه بزرگترین سرمایه‌اش در زندگی حضور شخصیت‌های مطرح در مراسم رونمایی این کتاب است، گفت: شرط معرفت و وفا است که از شهید رییسی یاد کنم چرا که این کتاب حاصل لطف اوست. وقتی در الجزایر مستقر شدم گفتند قرار است شهید رییسی برای سفر دو جانبه به الجزایر بیایند و این بحث در سفارت پیش آمد که رییس جمهور ایران چه هدیه‌ای به رییس جمهور الجزایر بدهد.

وی افزود: پیشنهاد من هدیه فرهنگی بود و سه مناسبت در پیش داشتیم و یکی شامل چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران می‌شد و پیشنهاد شد ۴۵ شخصیت ایرانی را به الجزایری‌ها معرفی کنیم. همچنین هفتادمین سال آغاز انقلاب الجزایر بود که گفتیم هفتاد شخصیت مطرح الجزایری را به زبان فارسی معرفی کنیم و شصتمین سالگرد روابط ایران و الجزایر نیز بود، به همین جهت کتابی به سرعت آماده شد و خدا هم به ما لطف کرد.

زائری بیان کرد: این کتاب با حضور شهید رییسی به رییس جمهور الجزایر تقدیم شد که با استقبال رسانه‌های الجزایری و بازخورد مثبتی همراه بود.

در این مراسم از دانشجویانی که نمایندگان کشور الجزایر در صحن سازمان ملل بودند و موفق به کسب رتبه اول دومین مسابقات ملی شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحدشدند، تقدیر شد.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، سید محمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، محمود محمدی سفیر سابق ایران در الجزایر از دیگر حاضران در آیین رونمایی کتاب معروف‌ترین شخصیت‌های الجزایر بودند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403071914909
  • خبرنگار : 71461