رئیس اداره محیط زیست شهرستان خبر داد

آغاز پایش سد و آبگیرهای طبیعی در شیروان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: با توجه به شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشی، گشت و پایش از سوی کارشناسان این اداره، در سد گلیل و آبگیرهای طبیعی شهرستان انجام شد.

میثم باقری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هدف از انجام این بازدید، پیشگیری از شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش و پرندگان آبزی بومی و مهاجر است.

وی افزود: تا زمانی که پرندگان مهاجر در این شهرستان حضور دارند، این پایش ها ادامه دارد تا در صورت مشاهده بیماری اقدامات لازم را انجام دهند و تاکنون هیچ گونه تلفات و موارد مشکوکی در این خصوص مشاهده و گزارش نشده است.

باقری ادامه داد: از شهروندان تقاضا می شود، در صورت مشاهده هر گونه تلفات مشکوک پرندگان وحشی از دست زدن به لاشه حیوان خودداری کرده و مراتب را بلافاصله از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا با شماره 36347853 به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

به گزارش ایسنا خراسان شمالی به علت موقعیت ویژه زیستی و جغرافیایی یکی از مکان‌هایی است که در فصل پاییز و زمستان میزبان این پرندگان است.

 تعدادی از این پرنده‌ها زمستان گذران هستند و تمام طول دوره سرما را در این استان سپری می‎کنند و بعد از پایان دوره سرما وقتی شرایط برای ادامه حیات مهیا شد به سرزمین اصلی خود باز می‌گردند.

 تعدادی از این پرنده‌ها عبوری‌اند و یک دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه را در زیستگاه‌های این استان سپری می‌کنند و بعد از اینکه تجدید قوا کردند به سرزمین‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

در سرشماری سال ۱۴۰۱ در ۱۰ سایت این استان ۲۳ گونه با جمعیت پنج هزار و ۵۴۱ قطعه شناسایی شدند و بیشترین فراوانی در گونه اردک سرسبز، باکلان کوچک، خوتکا، چنگر معمولی دیده شد. کمترین گونه مشاهده‌شده در سال گذشته نیز آنقوت، بوتیمار، لک لک سیاه بود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071914903
  • خبرنگار : 50046