استاد ایرانی در شکایت علیه دانشگاه آکسفورد پیروز شد

استاد ایرانی دانشگاه آکسفورد در پرونده شکایت خود از این دانشگاه، پیروز شد. او گفته بود که به طور ناعادلانه‌ای از این دانشگاه اخراج شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر امین مقدم در سال ۲۰۱۹ و پس از ۱۶ سال حضور در این دانشگاه، از سمتش برکنار شد زیرا نتوانست بودجه بیشتری را تامین کند و قرارداد مدت معین وی به پایان رسید. این استاد ۵۴ ساله که اصالتا اهل ایران است، اکنون در اعتراض به حکم دادگاه دو سال پیش که ادعای اخراج ناعادلانه او علیه دانشگاه را رد کرده بود، برنده شده است.

این ماجرا از آنجا آغاز شد که دکتر مقدم دعوای حقوقی را علیه همکار سابق خود کوئنتین ساتنتا مطرح کرد مبنی بر اینکه چه کسی باید اعتبار تحقیقات پیشگامانه آلرژی به آجیل را دریافت کند.  این استاد ایرانی که در سال ۲۰۰۳ به دانشگاه آکسفورد پیوست، ادعا کرد که ساتنتا ۱۰ سال پیش ناعادلانه به عنوان نویسنده اصلی مقاله مهمی معرفی شده است.

مقاله سال ۲۰۱۴ با پیشنهاد این که بادام زمینی بو داده خشک بیشتر از بادام زمینی خام باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود، بسیار مورد توجه محققان قرار گرفت. این دو پژوهشگر در یک آزمایشگاه از نزدیک در کنار یکدیگر کار کرده بودند، اما رابطه آنها در ادامه به خصومت تبدیل شد.

دکتر مقدم سرپرست خود را به سرقت ادبی و اعتبار بخشیدن به یک مقاله در سال ۲۰۱۸ متهم کرد. او همچنین از دانشگاه آکسفورد و پروفسور ساتنتا و سرپرست ارشدش پروفسور متیو فریمن شکایت کرد و مدعی شد که به طور ناعادلانه اخراج شده است. در نهایت چند روز پیش اعلام شد که دکتر امین مقدم برنده تجدید نظر شده است. پروفسور ساتنتا نیز به سوءرفتار علمی متهم شد.

ساتنتا به عنوان نویسنده اصلی مقاله در سال ۲۰۱۴ معرفی شده بود که منجر به شکایت  دکتر مقدم شد؛ زیرا او اعتقاد داشت که این امر به منزله نقض دستورالعمل‌های تالیف دانشگاهی است. موری شانکس، قاضی این پرونده نیز گفت: دکتر مقدم شکایت کرد که این سند بر اساس کار او بوده و این استاد برخلاف اخلاق آکادمیک عمل می‌کند و به جرم سرقت ادبی، مقصر است.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403071914862
  • خبرنگار : 71967

برچسب‌ها