بررسی دیدگاه مردم

آموزش صرفه‌جویی برق نقشی در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد؟

بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در یک پیمایش ملی اعلام کرده‌اند که با افزایش برنامه‌های آموزشی در مدارس برای آشنایی هرچه‌بیشتر دانش‌آموزان با روش مدیریت و صرفه‌جویی برق موافقند و آن را در بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور مؤثر می‌دانند.

به گزارش ایسنا، بر اساس یافته‌های نظرسنجی شهریور ماه مرکز افکارسنجی سرمایه که در گستره کشوری و با رعایت استانداردهای علمی انجام شده، ۸۹.۹ درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که در فصل تابستان ۱۴۰۳ با قطعی برق مواجه بوده‌اند. 
از این افراد سؤال شده در طول هفته به‌طور متوسط چه میزان قطعی برق داشته‌اند که ۳۶.۲ درصدشان گفته‌اند بیش از ۱۰ ساعت در طول هفته برق نداشته‌اند؛ قطعی برق ۱۵.۵ درصدشان بین ۷ تا ۱۰ ساعت بوده، ۱۸.۷ درصدشان قطعی برق از ۴ تا ۶ ساعت را تجربه کرده‌اند، ۲۲.۸ درصد اعلام کردند بین ۱ تا ۳ ساعت از نعمت برق محروم بوده‌اند و کمتر از ۷ درصد هم زیر یک ساعت در هفته قطعی برق داشته‌اند.
در مقابل، ۱۰.۱ درصد از پاسخگویان به این پیمایش هم گفته‌اند که تابستان امسال هرگز با قطعی برق مواجه نشدند.
۳۲.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به سؤالی درباره تبعات و اثرات بی برقی بر زندگی و کسب و کار شهروندان گفته‌اند که بیشترین مشکلی که از قطعی مکرر برق در تابستان گذشته تجربه کرده‌اند، «اُفت کیفیت زندگی»‌شان در زمینه‌های مختلف بوده است.
در ادامه از پاسخگویان پرسیده شد آیا لازم است که در مدارس و مراکز عمومی برنامه‌های آموزشی یا تبلیغاتی بیشتری در خصوص مصرف بهینه برق اجرا شود که ۱۳.۱ درصد پاسخگویان گفته‌اند به میزان خیلی ‌کم و کم نیاز است و در مقابل ۸۶.۱ درصد هم این کار را به میزان زیاد و خیلی‌ زیاد ضروری دانسته‌اند.
از آنها همچنین سؤال شد که بیشترین آگهی و آموزش کاهش برق را در کجا مشاهده کرده‌اند که ۳۲.۸ درصدشان این تبلیغات را از طریق رسانه ‎ها مشاهده کرده بودند، ۳۱.۸ درصد گفتند که بیشترین آگهی و آموزش کاهش برق را از طریق تبلیغات پیامکی دیده‌اند، ۱۵.۸ درصد در فضای مجازی، ۳.۴ درصد در تبلیغات شهری و ۱۴ درصد نیز اعلام کردند با هیچ آگهی و آموزشی در مورد کاهش مصرف برق مواجه نشده‌اند.
۴۸.۹ درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که آیا با کمپین مدیریت مصرف برق (کمپین با انرژی) آشنا هستند، اعلام کردند با این کمپین آشنایی دارند اما ۵۱.۱ درصد دیگر با این کمپین آشنا نبوده‌اند.
وقتی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در خصوص میزان همراهی‌شان با کمپین با انرژی برای صرفه‌جویی در مصرف برق سؤال شد، ۲۷.۲ درصدشان اعلام کردند به میزان خیلی کم و کم با این کمپین همراهی داشته‌اند اما ۷۲.۸ درصد از همراهی و مشارکت خیلی زیاد خود در این کمپین خبر دادند. 
از نظر جنسیت، ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و ۴۹ درصد خانم بودند که تحصیلات ۵۴.۵ درصدشان از زیردیپلم تا پیش‌دانشگاهی بود و ۴۵ درصد تحصیلات دانشگاهی و ۰.۵دهم درصدشان هم تحصیلات حوزوی داشتند.
در خصوص رده‌ی سنی نیز ۱۰.۳ درصد پاسخ‌دهندگان را جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دادند و ۷۷.۲ درصد بین ۲۶ تا ۵۵ سال قرار داشتند و ۱۲.۵ درصد هم افراد بالای ۵۶ سال بودند.  
از نکات جالب توجه در یافته‌های نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکت‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کرده‌اند که بیش از مردان در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071814770
  • خبرنگار : 71983

برچسب‌ها