ایوب ابراهیمی ۱۸ مهرماه در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان لرستان که در محل نمازخانه این دانشگاه برگزار شد، افزود: تفاوت عالم و معلم این است که عالم میداند اما معلم آن چیزی که می داند را آموزش میدهد.
وی با بیان اینکه معلمان باید در چهار وجه تلاش و پیشرفت کنند، ادامه داد: اولین وجه آن دریافت علم از اساتید به قدر کفایت است، چون معلم نمیتواند در کلاسی حاضر شود و فاقد علم آن باشد.
این مسئول ادامه داد: وجه دوم دانش تربیتی است که در دانش تربیتی ما به دنبال اثرگذاری هستیم.
وی با بیان اینکه باید مرجعیت و مقبولیت داشته باشیم، اضافه کرد: با عدم شناخت کافی از هم نمیتوانیم به درون هم نفوذ کرده و تاثیرگذار باشیم.
ابراهیمی با بیان اینکه شناخت یکدیگر پایه تئوری دارد اما علم تئوری به تنهایی کفایت نمیکند، افزود: انسان را باید به تمام معنا شناخت بدین معنی که او پیچیدگیهایی دارد که اگر معلم را بپذیرد مانند آن است که یک حس سرسپردگی و تسلیم بودن در فرد ایجاد میشود و آن موقع است که معلم میتواند فرد را رشد، توسعه و تربیت کند.
وی تصریح کرد: وجه سوم مورد بحث ترکیبی از دو وجه ذکر شده است که به آن دانش موضوعی - تربیتی میگویند، یعنی ضمن اینکه عالم و آگاه هستید بتوانید آگاهی خودرا منتشر کنید.
این معاون دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در تقویت شیوههای معلمی باید بردباری زیادی داشت زیرا میتواند یک معلم را در صدر و معلم دیگر را در جایگاه پایینتر قرار دهد.
وی بیان کرد: انسانها یک هویت شخصیتی، علمی، عملیاتی و حرفهای دارند که همان معلمی است و باید شب و روز خود را صرف این حرفه کنند.
ابراهیمی خطاب به دانشجو معلمان گفت: شما باید با اساتید خود ارتباط خوبی برقرار کرده و روشهای تدریس او را یاد بگیرید تا غنی شوید.
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد کسب علم داشته و هم توانایی تولید علم داشته باشید باید به برنامه محوری و پشتکار که امری فردی است توجه ویژه داشته باشید. به ما یاد دادهاند که خواستن توانستن است؛ یعنی خواستن و میل اگر در یک مسیر باشد آرزو را تبدیل به تمایل، تمایل را تبدیل به حرکت و حرکت را تبدیل به تحقق میکند.
این معاون دانشگاه فرهنگیان الگوپذیری و الگوگیری را مهم دانست و گفت: باید آدمهای خوب را الگو قرار داد تا مثل او حرکت کنید.
ابراهیمی ادامه داد: وجه چهارمی که معلمان باید به آن توجه داشته باشند این است که هیچ معلمی نباید از سطح عمومی جامعه خود عقب بماند. معلمان در تمام زمینهها از جمله سیاست، اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی نباید غافل باشند.
وی اظهار کرد: جامعه انتظار دارد معلمان سرآمدان آن جامعه باشند و هیچ جامعهای فراتر از رشد معلمانش رشد نمیکند. برای آینده متفاوت باید اندیشه فاخر معلمان حاکم باشد و اگر این مهم عملی شود قطعا تراز آیندگان با ما متفاوت خواهد بود.
این مسئول خطاب به دانشجو معلمان گفت: دغدغه رشد خودرا داشته باشید تا رشد ایجاد کنید. آینده فاخر با اندیشه فاخر، تلاش متفاوت و برنامهریزی متفاوت بدست میآید. هرکس برنامهریزی متفاوتی کرد متفاوت خواهد بود و این یک سنت الهی است که در هر مسیری قرار بگیرید رشدتان در آن مسیر محقق خواهد شد.
انتهای پیام