مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی:

هنوز تمامی عشایر خراسان رضوی به تائید مرکز آمار ایران نرسیده‌اند

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز تمامی عشایر خراسان رضوی به تائید مرکز آمار ایران نرسیده‌اند، گفت: علیرغم اینکه در خراسان رضوی به ۸۲۰۰ خانوار عشایری خدمات می‌دهیم اما از نظر مرکز آمار ایران ۵۵۰۶ خانوار به عنوان عشایر مورد قبول است.

محمد حسین جعفری ۱۸ مهر در دیدار با جمعی از عشایر شهرستان کاشمر تولید و امنیت غذایی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: روستا و مناطق عشایری را به عنوان یک مرکز تولید و فضایی در تأمین امنیت غذایی کشور می‌بینیم.

وی با بیان اینکه اهمیت عشایر موجب شد تا در سال ۱۳۹۳ روز ملی روستا و عشایر نام‌گذاری شود، اذعان کرد: با نام‌گذاری این روز فرصتی ایجاد شد تا جامعه شهری با پتانسیل و توانمندی‌های جامعه روستایی و عشایری آشنا شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر به ۱۰۰ سال گذشته برگردیم بیشترین جمعیت کشور در روستاها و مناطق عشایری ساکن بودند اما اکنون برعکس شده است، گفت: امروزه جمعیت روستایی و عشایری کشور ۲۳ تا ۲۵ درصد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نوع زندگی، تغییر معیشت و روش‌های زندگی امروزه می‌بینیم که ۲۳ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را جامعه روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند.

جعفری با اشاره به اینکه اولین شورای عشایر در سطح کشور سال ۱۳۲۵ تشکیل و در سال ۱۳۵۳ اساسنامه دامداران متحرک به تصویب مجلس شورای ملی آن زمان رسیده است، گفت: این نشان از اهمیت جامعه عشایری داشته است.

وی با اعلام اینکه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان امور عشایری تشکیل شد، افزود: در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۷۸ و ۸۷ سه مرحله سرشماری عشایری انجام و در سال ۱۳۹۷ هم به صورت میدانی قرار بود مجدد سرشماری انجام شود که نوع سرشماری تغییر کرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون در خراسان رضوی به ۸۲۰۰ خانوار عشایری خدمات می‌دهیم، افزود: اینکه از نظر اجتماعی دارای طایفه باشند، زندگی و درامدشان متکی بر دام و دام‌پروری و زندگی مبنی بر کوچ و کوچ روی داشته باشند سه شاخصه جامعه عشایری است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ۵۱ طایفه داریم، اظهار کرد: به عنوان مثال قوچان ۹۷۰ خانوار جمعیت دارد که از آذرماه هیچ عشایری در شهرستان نیست چون ۴۵۰ خانوار به گلستان و باقی به شهرستان‌های سرخس و کلات کوچ می‌کنند.

جعفری افزود: گرچه بسیاری از روستائیان تمایل دارند تحت پوشش امور عشایر قرار بگیرند اما محدودیت داریم مرکز آمار باید تائید کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071814747
  • خبرنگار : 30147