از سوی جهاد دانشگاهی اصفهان؛

پنجمین جایزه «داستان کوتاه زاینده‌رود» برگزار می‌شود

پنجمین دوره جایزه منطقه‌ای دانشجویی «داستان کوتاه زاینده‌رود» ویژه دانشجویان استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به همت جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار می‌شود.

نشست خبری پنجمین دوره جایزه منطقه‌ای دانشجویی «داستان کوتاه زاینده‌رود»، امروز، ۱۸ مهرماه، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

در این نشست، حامد سیارخلج، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، اظهار کرد: زاینده‌رود، مسئله بسیار مهمی است که اکنون دچار ابهامات و چالش‌هایی شده که بخشی از آن ناشی از برخی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات نادرست است. زاینده‌رود تقویت کننده هویت فرهنگی اصفهان و قلب تپنده آن است و بنابراین پرداختن به آن بسیار ضرورت دارد.

سیارخلج افزود: از جنبه‌های گوناگون علمی، اجتماعی، فرهنگی و... به زاینده‌رود پرداخته‌ شده، ولی زبان هنر، تأثیرگذاری بیشتری دارد. فلسفه شکل‌گیری جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود نیز ایجاد یک گفتمان است که بتوانیم در جهت آن حرکت کرده و تغییری در نگرش‌ها و بینش‌ها ایجاد کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه این جشنواره، یک جشنواره دانشجویی است، افزود: گفت‌وگو درباره زاینده‌رود باعث می‌شود دانشجویان دور یکدیگر جمع شوند تا بدانند اثر زاینده‌رود چیست و چه تاثیراتی در هویت آن‌ها دارد. این جشنواره می‌تواند باعث همبستگی استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود باشد. هدف ما نزدیک کردن افراد و نگرش‌ها به یکدیگر و تبدیل این مسئله به یک گفتمان است. 

در ادامه، سیاوش گلشیری، دبیر علمی پنجمین دوره جایزه منطقه‌ای دانشجویی «داستان کوتاه زاینده‌رود»، اظهار کرد: این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های دانشجویی است که در زمینهٔ داستان کوتاه و ادبیات داستانی برگزار می‌شود و در طول این سال‌ها از افرادی که در این جشنواره تقدیر به‌عمل‌ آمده است، افرادی صاحب کتاب شده و امروز شناخته‌شده هستند و این‌ یکی از رسالت‌های ما در برگزاری این جشنواره بوده و امیدوارم بتوانیم آن را ادامه دهیم.

گلشیری خاطرنشان کرد: این جشنواره پیش‌تر در به‌صورت سراسری برگزار می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و صرفا محدود به استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود یعنی اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد است. 

دبیر علمی این جشنواره گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ است که امکان  تمدید آن وجود دارد. جشنواره نیز در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. 

او یادآور شد: آثار دریافتی در دو قالب داستان کوتاه و داستان کوتاه کوتاه و دو بخش آزاد و ویژه است. در بخش آزاد که شامل داستان کوتاه و داستان کوتاه‌ کوتاه است، هیچ‌گونه محدودیت موضوعی وجود ندارد. بخش ویژه نیز اختصاص به آثاری در قالب داستان کوتاه با موضوع زاینده‌رود دارد. داستان‌های کوتاه باید حداکثر ۵۰۰۰ کلمه و داستان‌های کوتاه کوتاه نیز حداکثر ۱۰۰ کلمه باشند. علاوه بر این، داستان‌های ارسالی نباید پیش‌تر در جشنواره دیگری ارائه شده باشند.

دبیر علمی پنجمین دوره جایزه منطقه‌ای دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود در خصوص جوایز این دوره از جشنواره توضیح داد: جوایز در بخش داستان کوتاه و بخش آزاد شامل: نفر اول ۷ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح یادبود، نفر دوم ۵ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح یادبود و نفر سوم ۳ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح یادبود است. همچنین جایزه بخش ویژه که تنها به یک نفر اهدا می‌شود، شامل ۵ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح یادبود و جایزه نفر اول بخش داستان کوتاه کوتاه ۲ میلیون تومان به همراه تندیس و لوح یادبود است و به نفرات چهارم تا دهم بخش آزاد و ویژه نیز جوایزی تعلق خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: در طول برگزاری جشنواره، سلسله کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های داستان‌ و جلسات کتاب‌خوانی نیز برگزار می‌شود.

گلشیری با اشاره به اینکه این جشنواره، یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های دانشجویی است، ادامه داد: به دلیل اینکه امسال این جشنواره به‌صورت سراسری برگزار نمی‌شود، ما نمی‌توانیم میزبان دانشجویان خارج از کشور باشیم، درصورتی‌ که سال‌های گذشته دانشجویان خارج از کشور نیز در این جشنواره حضور داشتند. 

گلشیری ادامه داد: به جشنواره‌ای که سال‌ها در سطح سراسری و با داوری و حضور سرآمدان ادبیات داستانی معاصر ایران برگزار شده و کاملاً شناخته‌ شده، بی‌مهری شده است. من در اینجا از مرحوم اسماعیلی، معاون اسبق فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان یاد می‌کنم که به یاری ایشان این جشنواره شکل گرفت و کلید خورد. جشنواره داستان کوتاه هر اسمی می‌توانست داشته باشد، اما دو محور دارای اهمیت است؛ یکی زاینده‌رود و شکل‌گیری این جشنواره در اصفهان و دیگری دانشجویی بودن این جشنواره است. قلم و نگاه دانشجو با افراد دیگر کاملاً متفاوت است. دقت، تیزبینی و جسارتی که دانشجویان نسبت به مسائل دارند، سبب شد دو محور زاینده‌رود و دانشجو در این جشنواره مورد توجه قرارگیرد.

دبیر علمی پنجمین دوره جایزه منطقه‌ای دانشجویی «داستان کوتاه زاینده‌رود» بیان کرد: جشنواره امسال با سال‌های گذشته تفاوت چندانی ندارد به‌جز اینکه ما در سال‌های گذشته بخشی تحت عنوان دانشجویان خارج از کشور داشتیم که امسال به دلیل خارج شدن جشنواره از حالت سراسری، میزبان آنان نخواهیم بود. برای اینکه بتوانیم افراد بیشتری را برای شرکت در این جشنواره در نظر بگیریم، ما در نظر گرفته‌ایم که شرکت‌کنندگان این جشنواره هم دانشجو و هم متولد استان‌های ذکر شده باشند. 

او سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه این جشنواره تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟ پاسخ داد: دستاورد این جشنواره کشف استعدادها به خصوص دانشجویان جوان و اهل قلم و از طرفی زمینه‌سازی و حرکت آن‌ها به سمت حرفه‌ای شدن است. 

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز گفت: زبان هنر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. یکی از اولویت‌های اصلی ما در جهاددانشگاهی واحد اصفهان، بحث زاینده‌رود است. ما نمی‌خواهیم این موضوع مهم صرفا به جشنواره داستان کوتاه محدود شود، زیرا زاینده‌رود یکی از عناصر هویت فرهنگی اصفهان است. رایزنی‌هایی داشته‌ایم که ان‌شاالله این جشنواره در دوره بعد به‌صورت ملی برگزار شود.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071814718
  • خبرنگار : 50625