مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

آغاز عملیات اجرایی ۱۰۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فارس / بازپرداخت تسهیلات برای مردم سخت است

مدیرکل راه و شهرسازی فارس از آغاز عملیات اجرایی ۱۰۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: در استان ۱۸۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن داشتیم که برای این تعداد وارد فاز اجرایی شده است.

ناصر رضایی امروز، ۱۸ مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در استان فارس پرداخت و گفت: از میان بیش از ۱۸۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس، عملیات اجرایی ۱۰۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان فارس به استثنای شهر صدرا آغاز شده است و بقیه متقاضیان هنوز در مرحله تأمین زمین قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان فارس در بحث تأمین زمین نهضت ملی مسکن در کشور رتبه اول است اما هنوز در این بخش با توجه به حجم بالای متقاضیان، کمبود زمین داریم، تصریح کرد: فارس به عنوان دومین استان برتر کشور در دستیابی به اهداف نهضت ملی مسکن شناخته شده، اما عدم همکاری بانک‌ها و پیمانکاران و مشکلات مالی، روند پیشرفت پروژه‌ها را به شدت کند کرده است.

رضایی بیان کرد: منابع مالی نهضت ملی مسکن در استان که وارد فاز اجرایی شده است، از دو منبع آورده مردم و تسهیلات بانکی تأمین می‌شود که از میان ۲۶ بانک کشور، تنها ۸ بانک به تعهدات خود عمل کرده‌اند و در استان فارس، فقط ۲ بانک موفق به اجرای تعهداتشان شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس به قانون جدید جریمه مالیاتی برای بانک‌های عامل که در پرداخت تسهیلات اهمال می‌کنند، اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۹ هزار فقره وام به متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان فارس تعلق گرفته است اما همچنان ۸۱ هزار فقره تسهیلات معطل مانده و هنوز در اختیار متقاضیان نهضت ملی مسکن قرار نگرفته است. برای تأمین این وام‌ها، تنها ۸۰ همت اعتبار باید به فارس تخصیص یابد که البته این مبلغ به جز متقاضیان شهر صدرا است.

وی از مشکلات مالی مردم در بازپرداخت وام‌های نهضت ملی مسکن سخن گفت و افزود: شرایط بازپرداخت تسهیلات مسکن برای مردم باعث امتناع بسیاری از متقاضیان از دریافت وام مسکن شده است به عنوان مثال مبلغ اقساط سال اول بین ۵ تا ۶ میلیون تومان و برای سال‌های بعد از آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است به همین دلیل پرداخت این مبالغ به صورت ماهانه برای عموم مردم بسیار سخت است.

رضایی با یادآوری اینکه هر واحد نهضت ملی مسکن حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه صدور پروانه و مراحل دیگر دارد، گفت: بدون تسهیلات، تکمیل این پروژه‌ها ممکن نیست و هر روز تأخیر باعث افزایش هزینه‌های ساخت مسکن می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در عین حال بر این نکته تأکید کرد که پیگیر تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن در استان است و سپس افزود: تنها در یک مورد یکی از پیمانکاران مسکن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارد که همین مسئله موجب پروژه‌ها می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل ما در نهضت ملی مسکن در اجرای عملیات نیست بلکه در تأمین منابع مالی است، به وضعیت این نهضت در شهرستان‌های استان اشاره کرد و افزود: در شهرستان‌های کوار، جهرم، ارسنجان، آباده و اقلید در مراحل پایانی پروژه‌ها هستیم.

رضایی همچنین به تأمین مسکن در بحث قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: در بحث تأمین زمین برای این قانون، مقام اول کشور در تأمین زمین داریم و بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد زمین تأمین شده است که ۶ هزار پرونده آن تکمیل و واگذار شده است.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین برای تامین مسکن محرومان در ۶ ماه نخست امسال ۹۵۰ واحد بوده است، گفت: در بحث تعمیر و واگذاری قطعات به مشمولان قانون جامع ایثارگری در سال گذشته و امسال ۴ هزار و ۴۳۲ واحد بوده است که در ۶ ماهه نخست امسال یک هزار و ۱۰۰ واحد هم در همین موضوع تخصیص داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس بیان کرد: رقم اختصاصی نهضت ملی مسکن برای هر متر ساخت و ساز پایین است و به همین دلیل هر پیمانکاری ورود نمی‌کند لذا پیمانکارانی که مراجعه می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و عدد بالای ساخت و ساز را برای جبران پایین بودن رقم ساخت به تعداد تعلق گرفته است در حالی که تامین نیرو و منابع مالی و … برای این تعداد واحد تنها توسط یک پیمانکار قاعدتا مشکل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن به زیرساخت‌ها و روبناها هم توجه شده است به طوری که برای آن بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم، گفت: سعی کردیم اگر واحدی به اتمام می‌رسد همزمان زیرساخت‌های آن آماده باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اظهار کرد: در سایت‌های نهضت ملی مسکن، احداث مسجد مدنظر است و همچنین با آموزش و پرورش برای احداث مدارس نیز قرارداد می‌بندیم و برای فضای سبز نیز به نهادهای متولی اعلام کردیم تا در بودجه امسال و سال آینده آن را ببینند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071814709
  • خبرنگار :