دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

تحول در محتوای درسی مدارس ضرورت دارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت گروه‌های آموزشی در مدارس بسیار مهم است و نیاز به توجه ویژه دارد، گفت: تحول در محتوای درسی برای پاسخگویی به نیاز روز جامعه ضروری است.

محمود امانی طهرانی امروز، ۱۸ مهر ماه در ۲ آیین افتتاحیه دوره توانمندسازی سرگروه‌های استانی سراسر کشور «طرح تربیت مدرسان میانی» و اختتامیه ششمین دوره رویداد علمی فناوری دبیران علوم تجربی سراسر کشور که در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد، بیان کرد: فعالیت گروه‌های آموزشی در مدارس بسیار مهم است لذا این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد.

وی اظهار کرد: پس از انقلاب تحولی در محتواهای آموزشی رخ داد که متناسب با نیاز روز بود و امروزه نیز بر اساس شرایط موجود و نیازهای جامعه ضروری است محتواهای درسی خود را متحول کنیم تا پاسخگوی نیازهای زندگی باشیم.

امانی بیان کرد: درس‌پژوهی و درس کاوی، یگانه راه موثر، واقعی و جدی ارتقای سطح دانش و توانایی‌های حرفه‌ای معلمان است.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تصریح کرد: رئیس جمهور در این جلسه بر تقویت و توسعه کارهای گروهی در مدارس تأکید کرد و وضعیت فضاهای آموزشی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ۳ رویداد کارگاه کشوری، سرگروه‌های علوم تجربی، دوره ملی تربیت مدرس میانی در راستای طرح «استیم» و یک دوره کشوری برای تربیت مدرس همراه با ایجاد موقعیت‌های جدید یادگیری و ...، در استان فارس درحال برگزاری است.

وی افزود: مقرر شد شرکت‌کنندگان در این دوره در قالب درس‌پژوهی و درس‌کاوی طرح درس مشترکی از دروس علوم تجربی، ریاضی، کار و فناوری و فرهنگ و هنر استعدادیابی و هدایت تحصیلی ارائه دهند و استان فارس به عنوان دبیرخانه درس علوم تجربی به صورت آزمایشی طرح درس‌های مذکور را دریافت و برگزیده‌ها را انتخاب کند.

نیازمند تغییر در برخی محتواها هستیم

مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیاری از محتواهای آموزشی ممکن است در زندگی دانش‌آموزان کاربردی نداشته باشد لذا نیازمند تغییر در برخی محتواها هستیم.

حمید یزدانی با بیان اینکه ورود برخی از موضوعات به کتب درسی امری زمان بر است لذا با توجه به ساختارهای موجود، این روند به کندی انجام می‌شود، ادامه داد: ایران از محدود کشورهایی است که درس ملی دارد و این باعث افتخار است، رویکرد ما در این درس، «شایستگی محور» است. 

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم با تشریح تخصصی نقش دبیر و دانش‌آموز در فرآیند آموزشی، گفت: برای روشن شدن بسیاری از موضوعات مبهم باید کاوشگری کرد و راه حل‌ها را جست‌وجو کرد.

فرشید قاسمی افزود: سرگروه‌های آموزشی باید در قالب گروه‌های درس کاوی «استیم» را ارائه کنند تا دیگران متوجه پاسخ آن‌ها شوند.

وی با بیان اینکه راه‌های رسیدن به مطلوب ساختنی است و باید برای ساختن آن تلاش کرد، تصریح کرد: آموزش و پرورش خانواده‌ای گسترده است که اعضای آن با جهل و ظلمت مبارزه می‌کنند و برای ایجاد یک باور مثبت در جامعه تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، در رقابت‌های آزمایشگاهی به ترتیب مازندران به عنوان تیم اول، آذربایجان غربی تیم دوم و تیم خراسان جنوبی به عنوان تیم رده سوم معرفی و از آن‌ها تقدیر شد.

همچنین دوره آموزشی در قالب ششمین رویداد علمی فناوری دبیران علوم تجربی سراسر کشور، که از ۳ روز پیش در شیراز آغاز شده بود امروز خاتمه یافت و دوره توانمندسازی سرگروه‌های استانی سراسر کشور با عنوان «طرح تربیت مدرسان میانی» ویژه سرگروه‌های دروس؛ علوم تجربی، ریاضی، کار و فناوری، فرهنگ و هنر و استعدادیابی و هدایت تحصیلی از امروز در شیراز آغاز شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071814673
  • خبرنگار : 50976