رویداد الفتا؛ تجربه‌ای نوین در آموزش

یک آموزگار گفت: رویداد الفتا نه تنها اعتماد به نفس معلمان را افزایش می‌دهد، بلکه فرصتی برای تبادل علم و نظرات کارشناسان فراهم می‌آورد.

فهمیه حاجیان، آموزگار ابتدایی برگزیده در رویداد الفتا استان قم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مدرسه‌ی خوب، مدرسه‌ای است که پویا باشد و به فراگیرانش به چشم آینده‌سازان نگاه کرده و در پی آن باشد که دانش‌آموزانش برای ساختن آینده‌ کشور رشد کنند، اگر به این شیوه به آن‌ها نگاه شود، مسائل آموزشی بسیار خاص و ویژه خواهد شد.

وی عنوان کرد: ویژگی یک مدرسه خوب، مدرسه‌ای است که همه‌ی عوامل، از دانش‌آموزان گرفته تا کادر مدرسه، در حال رشد و فراگیری باشند.

وی اعلام کرد: حرفه‌ی معلمی یک حرفه‌ی بسیار گسترده و پیچیده است، زیرا ما با انسان‌ها و فرایند رشد و پرورش آن‌ها در ارتباط هستیم، بنابراین، یک معلم اگر بخواهد کارهای شاخصی انجام دهد، باید در حوزه‌های مختلف فعالیت کند تا مؤثر باشد.

این آموزگار تصریح کرد: کارهای شاخصی که من انجام داده‌ام، شامل ادامه تحصیل است که به لحاظ علمی کمک می‌کند تا اطلاعات به‌روزتری داشته باشم؛ نگارش مقالات مختلف در حوزه‌ی آموزش ابتدایی، به ویژه درس ریاضی و تألیف دو جلد کتاب است؛ همچنین، سالانه در اقدام پژوهی‌ها شرکت می‌کنم که این موارد به من کمک کرده‌اند تا در حرفه‌ام موفق‌تر عمل کنم.

وی افزود: در حیطه‌ی اقدام پژوهی، ما مشکلات و معضلاتی که در کلاس درس مشاهده می‌کنیم را به عنوان وضعیت فعلی می‌بینیم و در پی آن هستیم که با ارائه‌ی راهکارهای خلاقانه، وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم.

حاجیان گفت: علاوه بر این، در سه دوره‌ی درس پژوهی شرکت کرده‌ام که در دو دوره‌ی آن رتبه‌ی اول استان را کسب کردم؛ در درس پژوهی، چالش‌های کتاب درسی را شناسایی می‌کنیم و قسمت هایی که دانش‌آموزان به خوبی درک نکرده‌اند را به عنوان موضوع درس پژوهی انتخاب کرده و به دنبال راهکارهایی فراتر از کتاب درسی برای یادگیری هرچه بهتر دانش آموزان می رویم.

وی افزود: ویژگی بارز رویداد الفتا، بخش حضوری تدریس بود که در مرحله‌ی دوم باید تدریس خود را در حضور همکاران و داوران انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: رویداد الفتا نه‌تنها اعتماد به نفس همکاران را افزایش می‌دهد، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از علم و دانش یکدیگر بهره‌برداری کنند و از نظرات کارشناسان استفاده نمایند.

حاجیان اعلام کرد: من امسال در جشنواره الفتا در درس علوم پایه‌ی ششم مبحث نیروی بالابری شرکت کردم، در این مبحث من از نیروی بالابری فقط برای هواپیما استفاده نکردم و با اشاره بر ارزشمند بودن آب، راهی برای آب دادن به گلدان به دانش آموزان آموزش دادم.

وی ادامه داد: با استفاده از یک لیوان آب و دو لوله‌ی خودکار گلدان را آبیاری کردم سپس دلیلش را از دانش‌آموزانم جویا شدم، دانش‌آموزان شگفت زده شده بودند از اینکه من برای آبیاری فقط از این وسایل استفاده کردم؛ سپس برای این مسئله از لحاظ علمی توجیه آماده کردم، مهم ترین قسمت تدریسم در این رویداد، این بود که دانش آموزانم خودشان به این کشف رسیدند که این آبی که از لوله خودکار اسپری می‌شود، قانون بالابری در آن به کار رفته است.

حاجیان بیان کرد: در طرح‌های دیگری که شرکت کرده‌ایم، فعالیت‌ها صرفاً به صورت کتبی و در قالب تئوری مانند اقدام پژوهی انجام می‌شدند، در این طرح‌ها ما فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم، اما هرگز بازخورد و داوری آن را دریافت نمی‌کردیم و تنها امتیاز آن را می‌گرفتیم.

وی افزود: اما در رویداد الفتا، پس از تدریس، هم داوران و هم همکاران به کار ما امتیاز می‌دادند و نقدهایی ارائه می‌شد؛ این موضوع برای معلمانی که می‌خواهند پژوهش‌گر باشند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: معلمی در دنیای امروز می‌تواند مفید و کارآمد باشد که خودش فعال و پژوهش‌گر باشد و با علم روز همراه شود؛معلمی می‌تواند در دنیای امروز کارآمد باشد که علومی را که دانش آموزان قرار است یاد بگیرند، با زندگی روزمره‌شان تلفیق و آن‌ها را ترغیب کند به سمت علم‌آموزی بروند.

این آموزگار بیان کرد: برای اینکه معلم بتواند با دانش‌آموزان رابطه‌ی بهتری برقرار کند، لازم است مهارت‌های ارتباط مؤثر را بلد باشد و در ابتدای کار این مهارت را به دانش‌آموزان نیز آموزش دهد. علاوه بر این، باید بداند با هر نسلی از دانش‌آموزان چگونه رفتار کند و با ویژگی‌های آن‌ها خود را تطبیق دهد.

حاجیان عنوان کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث شد فعالیت‌هایی را در این ده سال کاری خود انجام دهم، روحیه‌ی پژوهش‌گری و پشتکار بود، اگر خودمان به علم‌آموزی علاقه‌مند باشیم و در پی شیوه‌های جدید آموزش باشیم، این امر به فعالیت‌های ما کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: نباید همیشه به دانش و شرایط کنونی اکتفا کنیم و همواره باید به دنبال شرایط ایده‌آل‌تر باشیم؛ این مستلزم داشتن پشتکار و روحیه‌ی خستگی‌ناپذیر است.

این آموزگار در پایان اظهار کرد: اگر عشق به معلمی وجود داشته باشد و معلم عاشق کار، حرفه و دانش‌آموزانش باشد، برای تعامل بهتر با آن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071814608
  • خبرنگار : 50989