در دانشگاه خواجه نصیر انجام شد

بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل

اولین سامانه تحت وب سنجش از دوری برای شناسایی اختلالات و آسیب‌های پوشش گیاهی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی شد.

به گزارش ایسنا؛ تیمی متشکل از دکتر هومن لطیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و محمدرضا فتحی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته سنجش از دور این دانشگاه موفق شد اولین سامانه تحت وب سنجش از دوری برای شناسایی اختلالات و آسیب های پوشش گیاهی و همچنین بازیابی و بهبود جنگل تخت عنوان DiTiMo(disturbance time series monitoring) را طراحی نمایند.


این سامانه با استفاده از داده‌های رایگان سنجش از دوری، اقلیمی و توپوگرافی به محققان، کارشناسان و سازمان‌های دخیل در امور حفاظت از جنگل‌ها کمک شایانی در جهت پایش و بررسی سلامت جنگل‌ها کرده و این امکان را فراهم می‌سازد تا مناطق درگیر و مستعد گسترش بیماری‌ها، آفات و دیگر آسیب‌های جنگلی مانند آتش‌سوزی و قطع درختان، بدون نیاز به بازدیدهای میدانی (یا به عنوان مکمل روش های میدانی) شناسایی شوند.

همچنین، این سامانه می‌تواند در جهت پایش روند بهبود سایت‌های تحت تیمار جنگلی و تأثیر اقدامات در نظر گرفته شده برای بهبود و بازیابی پوشش گیاهی در آنها مورد استفاده قرار گیرد و داده‌های دقیق و به روز مورد نیاز برای مدیریت و سیاست‌گذاری‌های کلی در حفاظت و رسیدگی به این گنجینه‌های ملی را فراهم کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403071814579
  • خبرنگار : 71567