توصیه به کارمندانی که دنبال شغل دوم هستند

به اعتقاد کارشناسان و مشاوران بازاریابی و فروش، کسب و کارهای اینترنتی ضمن دادن استقلال و آزادی عمل به افراد، آنها را به درآمدزایی و سودآوری در این حوزه ترغیب می‌کنند، از این رو به کارجویان، فارغ‌التحصیلان و حتی کارمندانی که درصدد داشتن شغل دوم هستند پیشنهاد می‌شود از کسب و کار اینترنتی که کم هزینه و کم ریسک است،‌ شروع کنند.

به گزارش ایسنا، امروزه کسب و کارهای اینترنتی به دلیل مزایایی همچون کم هزینه بودن و سودآوری بالا رونق بسیاری گرفته و روز به روز به طرفداران این دسته کسب و کارها افزوده می شود.

مطالعات جهانی حاکی از آن است که تا ۲۰ سال آینده بخش اعظمی از مشاغل و کسب و کارها به دلیل گسترش فناوری های نوین و تکنولوژی‌های پیشرفته به شکل اینترنتی فعالیت خواهند کرد.

افرادی که درصدد ایجاد یک کسب و کار برای خود هستند ولی سرمایه کمی دارند یا فاقد سرمایه هستند می‌توانند یک کسب و کار اینترنتی را استارت بزنند زیرا مشاغل اینترنتی، ریسک کمتری دارد و با حداقل امکانات می‌توان آن را راه‌اندازی کرد.در دوران کرونا بسیاری از مشاغل خدماتی که از کرونا آسیب دیده بودند درصدد راهی برای حفظ کسب و کار و درآمد خود بودند از این رو برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت خود به این نتیجه رسیدند که از طریق شبکه‌های مجازی و فروش اینترنتی کسب و کار خود را توسعه دهند.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار آن دسته مشاغلی که در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرند، موفق‌تر از مشاغلی هستند که به شکل سنتی فعالیت خود را دنبال می کنند و دلیل این مساله را حذف سودجویان و واسطه‌گران از بازار، کاهش هزینه‌های فروش، رضایت مصرف کننده از ارسال سریع کالا و کاهش هزینه‌های جانبی عنوان می‌کنند.

در همین راستا علی جاوید ـ مشاور بازاریابی و فروش در یک گفت وگوی رادیویی نکات کلیدی راه اندازی یک کسب و کار و رسیدن به درآمد بسیار را تشریح کرده است.

به گفته وی راه‌اندازی کسب و کار آنلاین مزایایی دارد که مهم‌ترین آن این است که منابع کمی نیاز دارد.در راه‌اندازی یک کسب و کار بحث سرمایه مهم است و منکر نیستیم که اگر سرمایه باشد می‌توان کسب و کار را سریع‌تر و قوی‌تر شروع کرد.

این مشاور بازاریابی و فروش به کارجویان و کارمندانی که دنبال شغل دوم برای درآمدزایی هستند، توصیه کرد:در صورتی که فاقد سرمایه هستند یا سرمایه کمی در اختیار دارند، بهتر است یک کسب و کار اینترنتی را استارت بزنند زیرا کارهای اینترنتی ریسک کمتری دارد و با حداقل‌ها می‌توان آن را راه‌اندازی کرد.

به گفته جاوید، راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، جذابیت خاصی دارد و در گوشه اتاق با یک میز و لبتاب،موبایل و اتصال به خط اینترنت می‌توان به سادگی آن را ایجاد کرد و درآمدی به مراتب بیشتر از درآمد یک کارخانه به جیب زد!

کسب و کارهای اینترنتی به افراد آزادی عمل می‌دهد و از طریق آن می‌توان درآمدی چندبرابر بیشتر از کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ به دست آورد.

وی ادامه داد:درحال حاضر افراد بسیاری در کشور به این شیوه کار می‌کنند و به عنوان نمونه کسانی هستند که محصولات مرتبط با معماری را در فضای دومتری خانه تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند.درآمد این عده چندبرابر بیشتر از بزرگترین شرکتهای فعال در این حوزه است.

این مشاور بازاریابی و فروش با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی، به افراد ‌آزادی عمل می‌دهد تاکید کرد:با استفاده از مشاغل اینترنتی می‌توان حتی در مسافرت هم کسب و کار را مدیریت کرد و اداره کسب و کارهای اینترنتی در هر زمان و مکانی امکانپذیر است و جریان درآمد در آن هیچگاه قطع نمی‌شود.

وی البته معتقد است برای آنکه ثروتمند شد باید کاری کرد که حتی در زمانی که خواب هستیم درآمد داشته باشیم و کسب و کار اینترنتی این قدرت را به افراد می‌دهد.

در حال حاضر فروش انواع تزئینات و دکوراسیون داخلی منازل،انواع کیک و شیرینی، صنایع دستی،تولیدات معماری،گلدان‌های آپارتمانی، لباس و پوشاک و ...بهترین ایده برای فروش اینترنتی هستند.

با توجه به بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، گسترش مشاغل اینترنتی می‌تواند سودآوری و ارزش افزوده بیشتری به دنبال داشته باشد و افراد را به درآمدزایی در این حوزه ترغیب کند.حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس بازار کار در گفت و گو با ایسنا، کسب و کارهای اینترنتی را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پیشنهاد کرده و می‌گوید: در حال حاضر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شغل می‌تواند در فضای مجازی تعریف شود و جایگاه خود را در پلتفرم‌های اینترنتی پیدا کند.

او می‌گوید: تعداد مشاغلی که در ایران تعریف شده ۴۰۰۰ شغل است در حالی که تعداد مشاغلی که در کشورهای دیگر شناسایی شده بیش از این ۱۶ هزار شغل است ولی این شغل ها هنوز در ایران شناسایی و معرفی نشده‌اند و لازم است دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت کار با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای،ظرفیت‌های اشتغال و مشاغل جدید را شناسایی و معرفی کنند.

این کارشناس بازار کار معتقد است: ایجاد شغل در کشور هزینه‌بر است و با توجه به دشواری گرفتن وام و تسهیلات بانکی و محدودیت‌های بودجه‌ای، بهتر است کارجویان و فارغ‌التحصیلان به سمت ایجاد مشاغل ارزان تر و کم هزینه‌تر بروند.

به گفته حاج اسماعیلی بیشتر کسب و کارهایی که در بستر فضای مجازی راه اندازی می‌شوند دوام و پایداری بسیاری در بازار کار دارند.

از نگاه کارشناسان با توجه به بستری که هم اکنون در حوزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود دارد،گسترش مشاغل اینترنتی می‌تواند سودآوری و ارزش افزوده بیشتری به دنبال داشته باشد و افراد را به درآمدزایی در این حوزه ترغیب کند.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید توسعه مشاغل اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین می‌تواند یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال به شمار رود و دولت از بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی برای تحقق برنامه‌های اشتغال خود بهره‌برداری کند. در شرایطی که دنیا به سمت الکترونیکی شدن بسیاری از امور پیش رفته باید همگام با کشورهای دیگر از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال‌پذیری در سطح کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403071814547
  • خبرنگار : 71282