سالانه چند نفر به مراکز ترک اعتیاد قزوین مراجعه می‌کنند؟

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲۰ مرکز اقامتی فعال در سطح استان قزوین به ارائه خدمات به بیماران مبتلابه اعتیاد مشغول هستند و سالانه بیش از ۷۰۰۰ نفر به این مراکز جهت درمان مراجعه می‌کنند.

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیشگیری از اعتیاد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به جد در معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی دنبال می‌شود و در همین راستا؛ اقدامات شایان توجهی در قالب‌های اجتماع‌محور، کارزار رسانه‌ای، پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و مناطق آسیب‌خیز صورت گرفته است و یکی از این اقدامات، اقدام اجتماع‌محور است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: طرح اقدام اجتماع‌محور همه فرآیندهای پیشگیری از جمله تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت‌بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این طرح در سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و مجریان این طرح مؤسسات طرف قرارداد با بهزیستی هستند و برحسب پایش‌های صورت گرفته در محلات شهری و روستایی، محیط کار و محیط آموزشی طرح پیشگیری صورت می‌گیرد و در حال حاضر ۱۴ مؤسسه فعال در ۲۹ محیط شهری و ۱۷ محیط روستایی در این زمینه فعال هستند.

این مسئول در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد گفت: اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با عنوان خانواده آگاه، کودک ایمن، طرح کیان (پیشگیری از اعتیاد در محیط کار)، طرح پازک پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان در مناطق آسیب‌خیز، اجرای برنامه رفتارشناختی (توانمندسازی افراد محله) در حاشیه شهرهای دارای آسیب ازجمله برنامه‌های این اداره کل در این حوزه است.

دهباشی‌پور با اشاره به طرح پازک که طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت برنامه پیشگیری از اعتیاد برای افراد در معرض خطر این طرح از اردیبهشت ۱۳۹۷ در برخی از استان‌های کشور آغاز شد. این طرح در ۵۰۰ محله شهری و ۱۲ محله روستایی در حال اجرا است و در سال جاری در استان قزوین نیز به منصه اجرا می‌رسد.

وی ادامه داد: گروه مخاطب این طرح زنان و کودکان هستند، در این طرح مقرر شده است برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در هر محله تجمیع گردد و کل جمعیت محله و گروه‌های مخاطب مختلف به‌ویژه زنان، کودکان و نوجوانان را در برگیرد. هریک از برنامه‌ها و طرح‌های تحت پوشش طرح پازک ساختاریافته هستند و در کل کشور یکسان اجرا می‌شوند. در حال حاضر پنج محله شهری قزوین، آبیک، البرز، تاکستان و بوئین‌زهرا در استان قزوین پایلوت اجرای این طرح هستند.

این مسئول برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط کار را امری ضروری دانست و بیان کرد: یکی از مأموریت‌های اصلی دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در سازمان بهزیستی کشور، توسعه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار است. مصرف مواد اعتیادآور توسط کارکنان می‌تواند مشکلات و اثرات جدی بر روی سلامت و زندگی کارکنان، محیط کار و جامعه داشته باشد، از طرفی اجرای یک برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در محیط کار می‌تواند علاوه برافزایش نشاط شغلی، باعث ارتقای بهره‌وری سازمانی گردد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۲ برنامه اجتماع‌محور در محیط‌های کاری استان توسط سازمان بهزیستی اجراشده و عمده تمرکز این برنامه بر آموزش و آگاه‌سازی بوده اما با مروری بر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار یکی از بهترین برنامه‌های مداخله‌ای در محیط کار برنامه کارمندیاری محسوب شد.

دهباشی‌پور بیان کرد: اهداف طرح پیشگیری از اعتیاد در بین کارمندان، افزایش سطح سلامت روان کارکنان، خانواده‌ها و اجتماع پیرامون آنان باهدف افزایش بهره‌وری سازمانی، پیشگیری از بروز شیوع اعتیاد در محل کار و افزایش مهارت‌های ارتباط مؤثر در کارکنان است.

وی گفت: یکی از آسیب‌خیزترین و چالش‌برانگیزترین اقشار جامعه، افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای هستند؛ این افراد به دلیل زندگی در محله‌های پرخطر، مشاهده افراد مبتلابه سوءمصرف مواد و دیگر بیماری‌های احتمالی، زندگی در محله‌هایی که در آن وقوع جرم‌هایی همچون سرقت، خریدوفروش مواد، دزدی و غیره زیاد است و از سوی دیگر دست‌وپنجه نرم کردن با تنگناهای اقتصادی، برخوردار نبودن از آموزش‌های پیشگیرانه کافی و همین‌طور نداشتن امکانات کافی برای اداره درست و مفید زندگی خود، بیش‌تر از دیگر اقشار جامعه در معرض خطر اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان اظهار کرد: برای پیشگیری از اعتیاد در مناطق حاشیه‌نشین نیاز است که تمامی دستگاه‌های متولی هم‌افزایی داشته باشند و در حال حاضر ۲۰ مرکز اقامتی فعال در سطح استان به ارائه خدمات به بیماران مبتلابه اعتیاد مشغول هستند و سالانه بیش از ۷۰۰۰ نفر به این مراکز جهت درمان مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403071814502
  • خبرنگار : 50560