در ۶ ماهه نخست امسال

تسهیلات پرداختی بانک‌ها از مرز ۳۰۰۰ همت گذشت

براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی کل شبکه بانکی کشور در شش ماهه ابتدایی امسال به ۳.۱ هزار همت رسید.

به گزارش ایسنا،تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ  ۳.۱ هزار همت (۳۱ هزار و ۴۰ هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵ هزار و ۶۴۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲۲/۲ (درصد) افزایش داشته است.

سهم ۲۲ درصدی خانوار از دریافت کل تسهیلات

از کل تسهیلات پرداختی مبلغ ۲۴ هزار و ۱۱۹ هزار میلیارد ریال معادل ۷۷.۷ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیر حقوقی و شش هزار و ۹۲۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲۲.۳ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخشهای اقتصادی طی شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۸ هزار و ۶۹۲ هزار میلیارد ریال معادل ۷۷.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ دو هزار و ۷۵۶ هزار میلیارد ریال معادل ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.

سهم تسهیلات پرداختی جهت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ معادل هفت هزار و ۷۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص ۴۱.۶  درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۸ هزار و ۶۹۲ هزار میلیارد ریال) است.

همچنین از ۹ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۴.۵  درصد آن (مبلغ هفت هزار و ۷۷۳ هزار میلیارد ریال در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است.

 سهم تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان)

مطابق این آمار، از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده هفت هزار و ۱۸۱ هزار میلیارد ریال معادل ۲۳.۱ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۴۰۵.۹ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد کمتر از سه میلیارد ریال به مبلغ هفت هزار و ۵۸۶ هزار میلیارد ریال معادل ۲۴.۱  درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۲۲.۳  درصد در جدول ۱ به ۲۳.۳ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403071814480
  • خبرنگار : 71956