معاون اجرایی مرکز بهداشت استان عنوان کرد

نیاز خوزستان به ایجاد دو بیمارستان برای بیماران اعصاب و روان

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان بر لزوم ایجاد دو بیمارستان اعصاب و روان با ظرفیت ۷۰۰ تخت در استان تاکید کرد.

مهرداد شریفی در آیین افتتاح دومین مرکز سراج دانش‌آموزی کشور (مرکز سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان) که امروز (۱۸ مهرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه سلامت ما متولی هستیم اما تامین‌کننده نیستیم. اگر تمام استانداردهای حوزه سلامت را هم در اختیار داشته باشیم، ما تنها ۲۰ درصد در سلامت نقش داریم و ۸۰ درصد در قالب همکاری دیگر بخش‌ها محقق می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حوزه همکاری بین‌بخشی توجیه کردن سیاسیون کار بسیار سختی است و اگر توجیه نشوند، سلامت با پیشگیری و درمان جواب نخواهد داد و سلامت یک چالش سیاسی می‌شود. اگر دولتمردان و نمایندگان ما نسبت به حوزه سلامت احساس مسئولیت داشته باشند، شاهد افتتاح چنین مراکزی خواهیم بود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر دیگر دستگاه‌ها کنار ما نباشند قطعا به نتیجه نخواهیم رسید. نگاه ما در مرکز بهداشت پیشگیرانه است و اگر به آن توجه نکنیم قطعا بیمار خواهیم شد.

شریفی گفت: درمان هزینه‌بر است؛ امروز بین فقر و بیماری رابطه وجود دارد. انسان‌های فقیر دارند بیمار می‌شوند و بیماران نیز به خاطر هزینه‌های بالا دارند فقیر می‌شوند و مجبوریم برای درمان یک فرد از سبد هزینه خانواده استفاده کنیم تا درمان شوند. درمان هزینه‌بر و وقت‌گیر است و عوارضی دارد. سلامت اجتماعی یکی از بهترین مقوله‌ها است و باید از عواملی که موجب تاثیرگذاری منفی بر سلامت اجتماعی می‌شوند، پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: قبلا گفته می‌شد هر کسی نقص عضو ندارد سالم است اما سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده سلامت یعنی رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و بُعد اجتماعی آن بسیار مهم است اما متأسفانه در خوزستان بعد اجتماعی و معنوی سلامت به فراموشی سپرده شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بنا بر آمارهای سال‌های پیش، ۳۰ درصد افراد جامعه اختلال خفیف تا شدید روانی داشته‌اند، گفت: بنابراین باید به این موضوع توجه شود و اختلالات به موقع شناسایی و درمان شوند.

وی با اشاره به شرایط بیمارستان اعصاب و روان سلامت اهواز بیان کرد: من یک سال رئیس این بیمارستان بودم. ضریب اشغال تخت در این بیمارستان ۱۲۰ درصد است و جا نداریم. باید ببینیم چقدر به حوزه سلامت روان پرداخته‌ایم که حتی یک بیمارستان در شأن مردم خوزستان و منطقه جنوب غرب کشور که ما متولی درمان آن هستیم، وجود ندارد.

شریفی گفت: اگر می‌خواهیم به خوزستان خدمت کنیم، با توجه به مشکلات و آسیب‌هایی که در خوزستان وجود دارد و با توجه به گستردگی این استان و ارائه خدمات به بیماران جنوب غرب کشور در خوزستان، باید یک تا دو بیمارستان با ظرفیت در مجموع ۷۰۰ تختخواب استاندارد برای بیماران اعصاب و روان در سطح استان داشته باشیم. کرامت انسانی بیمارانی که اکنون در بیمارستان‌های ما بستری می‌شوند گاهی مورد بی توجهی قرار می‌گیرد ‌و شاید یک هزار بیمار پشت صف درمان ایستاده‌اند که برای خانواده‌ها و جامعه آسیب درست می‌کند.

وی افزود: امروز با فضای مجازی بسیار بدی مواجه هستیم و حتی خانواده‌ها کمتر با هم صحبت می‌کنند و همه سرگرم موبایل و فضای مجازی هستند. اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان به عنوان یکی از متولیان حوزه سلامت روان باید بیشتر به این موارد توجه کند و جای این اداره‌کل در اجرای این برنامه‌ها خالی است. چقدر سرانه ورزشی داریم و ورزش‌های همگانی چه میزان اجرا شده است؟

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: ما باید با پیشگیری، کاری کنیم که مردم بیمار نشوند و چنین مرکزهایی خالی از بیمار باشند؛ اگر چنین مراکزی پر از بیمار باشند یعنی رسالت‌مان را در جای دیگر خوب انجام نداده‌ایم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071814472
  • خبرنگار : 50225