جنگ علیه کودکی

کودکان و توجه به حقوق آنها همواره یکی از اولویت‌های حکومت‌ها و دولت‌ها بوده، اما این روزها انگار تقدیر نوع دیگری رقم خورده است و در نقطه‌ای از جهان در کمترین زمان ممکن کودکان زیادی با وحشیانه‌ترین صحنه‌ها مواجه می‌شوند و با صدای گوشخراش بمب‌ها و خمپاره‌ها، آخرالزمانی‌ترین تصاویر را مقابل چشمانشان می‌بینند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد!

به گزارش ایسنا، به نقل از ایران آنلاین، چندی قبل گیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، اعلام کرده بود بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کودک در غزه بین اکتبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ کشته شده‌اند، این در حالی است که در کل درگیری‌هایی که در طول چهار سال گذشته در جهان رخ داده است (از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳)، ۱۲ هزار و ۱۹۳ کودک جان خود را از دست داده‌اند. وی با بیان اینکه مقایسه میان این دو عدد از عمق جنایتی که در غزه در حال جریان است پرده برمی‌دارد، تأکید کرده بود این جنگ، جنگی علیه کودکان و آینده آنهاست؛ اما چرا در این گوشه دنیا هر روز کودکان قربانی می‌شوند و روایتشان در رسانه‌های دنیا یا شنیده نمی‌شود یا کمتر شنیده می‌شود؟

حسام‌الدین خضری، دکترای تخصصی مدیریت رسانه در گفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این پرسش به مفهوم تاب‌آوری اشاره می‌کند و می‌گوید: این مفهوم ارتباطی، به توانایی افراد و جوامع برای مقاومت در برابر تأثیرات منفی و تحریک‌های ناشی از رسانه‌ها اشاره دارد. در حوزه رسانه، تاب‌آوری برای مخاطب رسانه‌ها امر بسیار مهمی است، به همین خاطر باید استانداردهایی برای وقتی که مخاطب با تصاویری که احساساتش را برمی‌انگیزاند یا خشن هستند، رعایت شود. این همان استانداردهایی است که معمولاً حتی در فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی مورد توجه واقع می‌شود تا برخی از افراد سنین خاص، صحنه‌هایی را نبینند؛ در واقع برای چشم مخاطب، استاندارد قائل می‌شوند اما در مورد کودکان غزه هیچ استانداردی معنا ندارد؛ انگار این کودکان در کودکی بزرگسال هستند و تمام استانداردهایی که در حوزه رسانه به آن اشاره می‌کنیم و اتفاقاً مبدع بسیاری از آنها امریکا و کشورهای اروپایی هستند، برای کودکان غزه هیچ معنایی ندارد. این پژوهشگر حوزه رسانه با بیان اینکه کودکان غزه در محل زندگی‌شان با صدای خمپاره‌های واقعی، نه فیلم سینمایی و دیدن صحنه‌های بهت‌انگیز کشته شدن عزیزانشان مواجه هستند، می‌گوید: کودکان غزه چشمانی دارند که به صحنه‌های فجیعی دوخته شده اما متأسفانه کشورهای مدعی حقوق بشر برابر همه این فجایع سکوت کرده‌اند و حرفی نمی‌زنند. وی با اشاره به اینکه حقوق کودکان و توجه به مسائل مربوط به آنها همواره یکی از دستمایه‌های مدعیان آزادی‌خواهی بوده است، ادامه می‌دهد: همیشه افرادی که می‌خواهند ژست روشنفکری و آزادی‌خواهی بگیرند، کودکان را دستمایه قرار می‌دهند و معتقدند این افراد باید در رسانه‌ها حقوقی داشته باشند اما به نظر من همه این موارد تنها نمایش آزادی‌خواهی و صلح برای کودکان است که در کشورهای مدعی حقوق بشر مشاهده می‌شود، چراکه همین مدعیان، رفتارهای دوگانه‌ای دارند؛ برای بچه‌های خودشان صلح و آزادی و اختیار و برای کودکان غزه جنگ و اشغال می‌خواهند. وقتی همه این موارد را کنار هم می‌گذاریم، تنها به یک شکاف بزرگ بین جهان غرب و شرق (خاورمیانه) می‌رسیم؛ اینکه کودکان این نقطه از زمین (شرق) زیر باران خمپاره‌ها، بمب‌ها و موشک‌ها لحظه‌های بسیار پراسترس و اضطرابی را تجربه می‌کنند و کودکانی که در کشورهای خودشان (غرب) زندگی می‌کنند، نباید با چنین صحنه‌هایی مواجه شوند. خضری با تأکید بر بی‌اعتمادی مردم کشورمان به رسانه‌های بیگانه می‌گوید: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران برای تمام کودکان جهان صلح می‌خواهیم. ما صلح‌طلب هستیم ولی آنها نیستند و این خط شفافی است که بین ما و آنان کشیده شده است. شکی نیست که با وجود همه محرومیت‌های کودکان در غزه، لبنان و فلسطین از استانداردهای جهانی، یک کودک فلسطینی برابر خمپاره‌ها و تهدیدها مقاوم است و از همان بدو تولد، سربازی شجاع برای مقاومت محسوب می‌شود که برای آزادی خاکش از دست رژیم غاصب صهیونیستی تلاش می‌کند.

پویشی برای مقابله با تحریف‌های رسانه‌ای

دبیر پویش بین‌المللی «به سمت قبله» می‌گوید ایجاد آگاهی در میان نوجوانان در سراسر جهان نسبت به مسأله فلسطین می‌تواند زمینه‌ساز تقویت همبستگی جهانی و تلاش‌های مشترک برای احقاق حقوق ملت مظلوم این کشور باشد. سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر این پویش در گفت‌وگو با «ایران» گفت: پویش «به سمت قبله» دیپلماسی کودک و نوجوان را ذیل دیپلماسی امور بین‌الملل قرار داده است و بخش بین‌الملل از محلی برای دریافت و ارسال اثر فراتر رفته و تلاش می‌کند دیپلماسی کودک و نوجوان را فعال کند تا در حوزه بین‌الملل، بویژه در حوزه نوجوانان کنشگر باشد. وی با تأکید بر اینکه موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مسائل جهان اسلام و جامعه بین‌الملل است، افزود: ظلم گسترده‌ای که بر مردم فلسطین بویژه کودکان و نوجوانان این سرزمین وارد می‌شود، وجدان انسانی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. با افزایش آگاهی جهانی درباره وضعیت فلسطین و همبستگی بین‌المللی لزوم ایجاد حرکتی فراگیر برای حمایت از حقوق این قشر مظلوم بیش از پیش احساس می‌شود. درهمین راستا کانون پرورش فکری اقدام به راه‌اندازی یک پویش بین‌المللی با هدف جلب توجه افکار عمومی به ظلم‌های روا شده بر کودکان و نوجوانان فلسطینی کرده است. این پویش که از اول شهریور آغاز شده بود چالشی است برای ایجاد بستری که کودکان و نوجوانان سراسر جهان بتوانند با ابزارهای هنری و رسانه‌ای صدای مظلومیت همسالان خود در فلسطین را به گوش جهانیان برسانند. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با اشاره به اینکه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان فلسطینی و تلاش برای به تصویر کشیدن ظلمی که بر آنها می‌رود نه تنها وظیفه‌ای انسانی بلکه یک رسالت تربیتی برای نسل جوان است، گفت: ایجاد آگاهی در میان نوجوانان در سراسر جهان نسبت به این مسأله می‌تواند زمینه‌ساز تقویت همبستگی جهانی و تلاش‌های مشترک برای احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین باشد. وی با تأکید براینکه جهان امروز بشدت تحت تأثیر رسانه‌ها و فضای مجازی قرار دارد، افزود: استفاده از قدرت رسانه‌ای برای مقابله با تبلیغات ناعادلانه و نشان دادن حقیقت به افکارعمومی جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین پویش به سمت قبله می‌تواند گامی مؤثر برای مقابله با تحریف‌های رسانه‌ای و تقویت صدای عدالتخواهی در سطح بین‌المللی باشد. گفتنی است آرمان مشترک نوجوانان جهان، آزادی فلسطین، اربعین و حضور نوجوانان برای رهایی قدس، نوجوانان و همدردی با مردم مظلوم غزه، نقش نوجوانان در پیروزی فلسطین از جمله موضوع‌های پویش است و در بخش بین‌الملل پویش، مورد استقبال بیش از ۵۹ کشور واقع شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403071814429
  • خبرنگار :