سیاست‌های شکست‌خورده بایدن در غرب آسیا

رسانه آمریکایی گزارش داد یکی از وعده‌های «جو بایدن» در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰، «احیای رهبری قدرتمند ایالات متحده در جهان و مهار هرج‌ومرج ناشی از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در نظم جهانی» بود اما با نگاهی به وضعیت کنونی غرب آسیا، مشخص می‌شود بایدن به‌خوبی به تعهداتش عمل نکرده است.

به گزارش ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور مدتهاست به دلیل رفتار، ریاست و وعده‌های تحقق نیافته‌اش زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفته است و همین اشتباهات او منجر شد تا در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ماه نوامبر، عملکرد ضعیفی از خود بر جای بگذارد و در نهایت با درخواست هم‌حزبی‌هایش از رقابت‌ها کناره‌گیری و از معاونش «کامالا هریس» برای نامزدی حزب دموکرات حمایت کند.

شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در گزارشی با اشاره به سیاست‌های رئیس‌جمهور بایدن در حوزه غرب آسیا می‌نویسد: «خاورمیانه تحت نظارت بایدن، ناپایدارتر می‌شود. به عبارت دیگر، خاورمیانه به آرامی در حال ورود به یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار است که می‌تواند اقتصاد جهانی را متزلزل، بحرانی عظیم در سیاست خارجی ایالات متحده ایجاد کند و منجر به مرگ غیرنظامیان بی‌شماری شود.»

این رسانه آمریکایی ضمن تاکید بر تشدید تنش‌ها در غرب آسیا و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه می‌نویسد: «همزمان با نزدیک‌تر شدن به روز انتخابات، این خبر خوبی برای دموکرات‌ها نیست. یک جنجال قریب‌الوقوع با افزایش احتمالی قیمت بنزین می‌تواند به وجهه دموکرات‌ها در انتخابات آسیب بزند و مردم در حال حاضر هم از میزان تورم در کشورشان رنج می‌برند.»

بایدن با حمایت تمام‌عیار از نتانیاهو، به عملکرد ضعیف خود دامن می‌زند

«ام‌اس‌ان‌بی‌سی» تاکید می‌کند: «نگرانی فزاینده نسبت به جنگی تمام‌عیار در خاورمیانه چیزی مانند بلایای طبیعی یا تغییر آب‌وهوا نیست، بلکه محصول انتخاب‌ها است. و رئیس‌جمهور ما انتخاب‌های نادرستی داشته که منجر شده ما به چنین نقطه‌ای برسیم. پس از عملیات حماس، اقدامات تلافی‌جویانه اسرائیل اجتناب ناپذیر بود اما اینکه دولت بایدن به نخست‌وزیر اسرائیل اختیار تام داد تا علیه تمام جمعیت غزه اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد، اجتناب ناپذیر نبود.»

«بنیامین نتانیاهو» و «جو بایدن»

این شبکه خبری با اشاره به تزویر دولت بایدن در قبال سیاست‌هایش می‌نویسد: «دولت بایدن با انتشار بیانیه‌هایی می‌گوید که معتقد است کابینه نتانیاهو در وحشیگری علیه غیرنظامیان غزه بسیار زیاده‌روی کرده است اما در عمل، به اقدامات اسرائیل چراغ سبز نشان می‌دهد. دولت بایدن از مدافعان سرسخت اسرائیل در سازمان ملل بوده و میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل ارسال کرده است. دولت بایدن در اقدامی نمادین از توقف ارسال تسلیحات خبر داد اما تهدید به قطع ارسال سلاح به اسرائیل نکرد.»

این رسانه آمریکایی در ادامه با اشاره به تهاجم و تجاوزات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌افزاید: «برداشت نتانیاهو از حمایت بایدن این است که او می‌تواند از حمایت تمام‌قد ایالات متحده برخوردار شود و هر کاری که می‌خواهد نه تنها علیه فلسطینیان بلکه در منطقه به‌طور گسترده انجام دهد. نتانیاهو از سیاست "اول شلیک کن، سپس به بایدن اطلاع بده" استقبال می‌کند و همین مسئله موجب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شده است؛ درست مانند حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، حمله اسرائیل به جنوب لبنان برای ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و حملات اسرائیل در جنوب لبنان.»

جنوب بیروت، پایتخت لبنان

ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه دوم مهر حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرد و این حملات همچنان ادامه دارد و تا بدین لحظه صدها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

ارتش رژیم اشغالگر عصر روز جمعه ششم مهر نیز منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد که منجر به شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان شد. حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات، حملات متعددی را به نقاط مختلف اراضی فلسطین اشغالی انجام داده و این حملات منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شده است.

«ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در پایان می‌نویسد: «نتانیاهو آگاه است که تهاجم بیشتر او با زمان حساس سیاسی برای بایدن مصادف شده است و احتمالا بایدن در قطع ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل مردد است و همین اقدام او باعث می‌شود که رئیس جمهوری ضعیف به‌نظر برسد و خود را با حمایت از تمام‌عیار از اسرائیل، در موقعیت سختی قرار دهد.»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071814426
  • خبرنگار : 71660