رئیس شورای قضایی لرستان:

شورای حل اختلاف فقط به کارهای سازشی می‌پردازد

رئیس شورای قضایی لرستان گفت: شورای حل اختلاف فقط به کارهای سازشی می‌پردازد و وظیفه‌اش صلح و سازش است.

حجت‌الاسلام سعید شهواری امروز هجدهم مهرماه در حاشیه مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح خرم‌آباد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس تصویب قانون جدید شورای حل اختلاف در سال ۱۴۰۲ و طی فرآیندهای طولانی، اختصاص شعب، قضات و کارمندان انجام و در نهایت اولین دادگاه صلح در مردادماه امسال در شهرستان پلدختر راه‌اندازی شد.

وی از اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در تمام دادگاه‌های بخش از ابتدای شهریورماه امسال خبر داد و گفت: در شهریور ماه امسال دادگاه‌های صلح در شهرستان‌های چگنی، کوهدشت، دلفان، الشتر، بروجرد، دورود و ازنا و الیگودرز راه‌اندازی و امروز هم آیین افتتاح دادگاه صلح در شهرستان خرم‌آباد انجام شد.

رئیس کل دادگستری لرستان اضافه کرد: دادگاه‌های صلح به دعاویی که از پیچیدگی‌های کمتری برخوردار هستند رسیدگی می‌کند و در ذیل دادگاه صلح شورای حل اختلاف قرار دارد.

شهواری تصریح کرد: اساسا قانون جدید با نام قانون شورای حل اختلاف است تا بتواند به وظیفه ذاتی خود که صلح و سازش است بپردازد و با اصلاح قانون جدید، زین پس شورای حل اختلاف فقط به کارهای سازشی می‌پردازد و وظیفه‌اش صلح و سازش است.

وی ادامه داد: رسیدگی‌های قضایی که نیاز به فرآیندهای خاصی دارد و امری تخصصی محسوب می‌شود  و باید اصول دادرسی در آن رعایت شود توسط دادگاه‌های صلح انجام می‌شود.

رئیس شورای قضایی استان بیان کرد: ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف، ۱۱مورد را به عنوان صلاحیت‌های دادگاه‌های صلح عنوان کرده است که یکی از موارد مهم ذکر شده دعاوی مالی تا نصاب یک میلیارد ریال (۱۰۰ میلیون تومان) است که براساس این ماده ابتدا در شورای حل اختلاف و در صورت عدم سازش در دادگاه‌های صلح رسیدگی قضایی می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071814380
  • خبرنگار : 50177