رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان خبر داد

صدور مجوز ۳ مرکز جدید علمی کاربردی در کرمانشاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمانشاه از صدور مجوز راه اندازی سه مرکز جدید علمی کاربردی جدید در حوزه صنعت کرمانشاه خبر داد و گفت: مجوز یک مرکز دیگر نیز بزودی صادر می‌شود.

سلیمان شفیعی، امروز (۱۸ مهر) به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشستی خبری، با اشاره به فعالیت‌های ۳۳ ساله این دانشگاه در کشور، اظهارکرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در دهه ۶۰ با هدف کمک به صنعت کشور تاسیس شد و از آن زمان تاکنون منشاء خدمات زیادی دراین حوزه بوده است. 

وی افزود: در طول سالیان گذشته این دانشگاه با فعالیت‌های زیادی که در حوزه مهارت آموزی و اشتغال داشته، به درختی تنومند تبدیل شده و جایگاه مهمی بین مراکز آموزش عالی در کشور بدست آورده است. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به تلاش‌های این دانشگاه برای حل مشکلات اشتغال و بیکاری در کشور از طریق مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه بیکاری یکی از مشکلات مهم کشور به‌شمار می‌رود، ما نیز به تلاش کرده‌ایم تا در حل این مشکل تاثیرگذار باشیم. 

وی که از حدود سه سال پیش ریاست دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه را برعهده گرفته، عنوان کرد: در چندسال اخیر اقدامات اثرگذاری در این حوزه در کشور و در استان صورت گرفته تا به افزایش مهارت آموزی و اشتغال جوانان کمک کرده باشیم. 

شفیعی خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات، طراحی رشته‌هایی بود که متناسب با بازار کار باشند، بگونه‌ای که تنها طی سه سال اخیر ۱۲۰ عنوان رشته جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور تدوین و راه اندازی شده است. 

وی افزود: به منظور تدوین این رشته‌ها، از ظرفیت متخصصین صنایع که در دل بازار کار قرار دارند استفاده و از آنها مشورت گرفته شده تا رشته‌ها اثرگذاری لازم را در بحث مهارت آموزی و اشتغال داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه را تدوین سند آمایش سرزمینی آموزش عالی علمی کاربردی دانست و گفت: همسو با سایر استان‌ها ما نیز در کرمانشاه برش استانی آن را تهیه و تدوین کرده‌ایم. وجود این سند به ما کمک خواهد کرد در یک مسیر روشن بگونه‌ای حرکت کنیم که رشته‌هایی متناسب با نیاز بازار کار استان داشته باشیم. 

شفیعی در ادامه تحقق شعار ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی دیگر از اقدامات مهم این دانشگاه طی سه سال اخیر خواند و افزود: در این راستا، طی چندسال اخیر نشست هایی را با اکثر صنایع استان داشته و از واحدهای تولیدی آنها بازدید کردیم و همین مسئله باعث شد تا از نیاز واقعی و مشکلات صنایع استان باخبر شویم و برای رفع آن برنامه ریزی کنیم. 

صدور مجوز ۳ مرکز علمی کاربردی جدید در کرمانشاه

وی صدور مجوز راه اندازی سه مرکز علمی کاربردی جدید در استان در حوزه صنایع را پیش زمینه‌ای برای حل پاره‌ای از مشکلات صنایع استان عنوان کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های صنعتی مهم در استان، حوزه صنعت فولاد است که با بررسی‌هایی که داشتیم، متوجه شدیم دانش متخصصین این حوزه در استان به روز نیست و همین مسئله کاهش بهره وری آنها را به دنبال داشته، لذا با رایزنی انجام شده با مجتمع جهان فولاد غرب استان پیگیری‌ها برای راه اندازی مرکز علمی کاربردی جهان فولاد غرب در استان آغاز شد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان افزود: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این مجتمع تا چهار سال آینده به حدود ۳۶۰ نفر نیروی جدید نیاز خواهد داشت و از طرفی دانش حدود هزار نفر از پرسنل آن باید بروز رسانی شود و توانمند شوند، لذا راه اندازی این مرکز می‌تواند به حل این مسئله کمک کند. 

وی خاطرنشان کرد: مرکز آموزش عالی شرکت مجتمع جهان فولاد کرمانشاه برای مهر امسال حدود یازده رشته شامل شش رشته کاردانی و پنج رشته کاردانی را راه اندازی کرده است. 

شفیعی با بیان اینکه صنایع غذایی، برق، سیمان و کاشی و سرامیک دیگر صنایعی بود که این دانشگاه به سراغ آنها رفته تا مشکلاتشان را احصاء کند، افزود: پس از مجتمع جهان فولاد، دومین صنعتی که در استان ظرفیت‌های خوبی دارد و برای حل مشکلات آن اقدام کردیم، حوزه صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر بود که در این زمینه با شرکت پارس فانال رایزنی‌هایی داشتیم که منجر به صدور مجوز راه اندازی یک مرکز علمی کاربردی در صنعت برق و الکترونیک در استان شد. 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه فاز توسعه‌ای این شرکت در حال اجراست، طی چهارسال آینده به حدود ۱۲۶۰ نیروی جدید نیاز خواهد داشت و در حال حاضر نیز حدود ۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند که با راه اندازی این مرکز علمی کاربردی با پنج کدرشته علاوه بر اینکه شاغلین خود را توانمند خواهد کرد، نیروی‌های مورد نیاز برای چهارسال آینده خود را نیز با آموزش‌هایی که به آنها ارائه می‌دهد، تامین می‌کند. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه از صدور مجوز راه اندازی مرکز علمی کاربردی مجموعه صنعتی مدلل نیز خبرداد و گفت: این مجموعه صنعتی نیز در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر نیرو دارد و برای چهار سال آینده به ۱۵۰۰  نفر نیروی جدید نیاز خواهد داشت که از طریق مرکز علمی کاربری خود که از بهمن ماه پذیرش خواهد داشت، علاوه بر اینکه نیروهای شاغل خود را از نظر دانش فنی توانمند خواهد کرد، نیروهای مورد نیازش را نیز تامین می‌کند. 

وی با بیان اینکه مجوز راه اندازی مرکز علمی کاربردی کاشی و سرامیک چیاسرام کرمانشاه نیز ظرف چندماه آینده صادر خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر کرمانشاه در بحث صنعت کاشی و سرامیک به متخصصین خارج از استان وابسته است و در این حوزه متخصص در استان نداریم که با راه اندازی این مرکز نیروهای متخصص این حوزه در استان تربیت خواهند شد. 

شفیعی اعلام کرد: شرکت کاشی و سرامیک چیا سرام کرمانشاه یکی از شرکت‌های مدرن با تجهیزات نوین در این حوزه است که برای چهارسال آینده به حدود ۱۳۰۰ نیروی جدید نیاز خواهد داشت که با راه اندازی مرکز آن و پذیرش دانشجو در بهمن ماه نیروهای مورد نیاز خود را از این پس می‌تواند در استان تامین کند. 

وی در ادامه از تلاش برای راه اندازی مرکز علمی کاربردی در حوزه نفت و پتروشیمی نیز خبرداد و گفت: در این حوزه علیرغم اینکه تکنولوژی‌های جدیدی وارد استان شده، اما دانش و تخصص شاغلین در این بخش متناسب با این فناوری‌های نوین نیست و از طرفی تعداد متخصصینی که در این حوزه مشغول به کار هستند به اندازه ظرفیت‌هایی که داریم نیست، لذا ضروری است که در این زمینه نیز ورود داشته باشیم که پیگیری‌های خود را آغاز کرده‌ایم تا علاوه بر مرکز علمی کاربردی، دوره‌های کوتاه مدتی را نیز در این زمینه برگزار کنیم. 

کرمانشاه پایلوت اجرای طرح ملی «آباد» شد

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه در ادامه از اجرای طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان با عنوان طرح «آباد» خبرداد و افزود: این طرح به منظور ارتقاء توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور طراحی شده که در کرمانشاه نیز در حال اجرای آن هستیم.  

وی ادامه داد: این طرح خرداد ماه اسال توسط رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به هیات وزیران برده شده و در آنجا مورد تصویب قرار گرفت و طبق آن قرار است هرساله حدود ۵۰ هزار نفر دانش آموخته در کشور آموزش‌های مهارتی ببینند و به بازار کار معرفی شوند. 

شفیعی قرار گرفتن دانش آموختگان در محیط واقعی کار و مصوب شدن سرفصل‌های درسی در وزارت علوم را از مهمترین مولفه‌های این طرح عنوان کرد و گفت: به این منظور در استان کرمانشاه تاکنون دو سرفصل را با عنوان بازرسی جوش و مدیر اجرایی بیمارستان‌ها تعریف کرده‌ایم که مدت زمان دوره‌های آموزشی که برای آنها  تعیین شده از ۲۲۴ تا ۴۸۰ ساعت است. 

به گفته این مسئول، طبق هدفگذاری صورت گرفته، تا پایان امسال حدود دو هزار دانش آموخته دانشگاهی در کرمانشاه در قالب این طرح آموزش‌های مهارتی می‌بینند. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه همچنین به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه ۲۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات که یکی از نیارهای اساسی کشور در این مقطع  است، آموزش مهارتی خواهد دید.

وی با بیان اینکه ما نیز این تفاهم نامه را در سطح استانی منعقد کرده‌ایم، عنوان کرد: کرمانشاه اولین استانی در کشور است که به شکل پایلوت این طرح را اجرایی می‌کند. 

شفیعی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، طی مدت دو سال گذشته ۴۶ دوره کوتاه مدت آموزش‌های مهارتی را برای حدود هزار نفر دانش آموخته دانشگاهی در کرمانشاه برگزار کرده‌ایم. 

اجرای دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای برای شاغلین در کرمانشاه 

وی در ادامه از برگزاری دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای ویژه شاغلین در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در کرمانشاه خبرداد و گفت: معتقدیم اغلب شاغلین دولتی و خصوصی از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار نیستند، لذا سازمان امور استخدامی کشور در ماه‌های اخیر سازوکاری را شروع کرده که طی آن تمام شاغلین  دولتی و صنعتی می‌توانند وارد این فرآیند شوند و در حدود شش تا هفت آزمون شرکت کنند و در صورتی که آزمون‌ها را با موفقیت پشت سرگذاشتند، گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه با بیان اینکه این دانشگاه یکی از متولیان اصلی برگزاری این آزمون است، عنوان کرد: با صحبت‌هایی که با تعدادی از ارگان‌های استان داشته‌ایم، تاکنون برخی از دستگاه‌ها و نهادها همچون میراث فرهنگی، بهزیستی، شهرداری و آموزش و پرورش برای شرکت شاغلین خود در این آزمون اعلام آمادگی کرده‌اند. در بخش صنایع نیز نیروهای شرکت جهان فولاد،  پارس فانال و کاشی سرامیک چیاسرام در این آزمون‌ها شرکت خواهند کرد. 

اجرای طرح نظارت هوشمند در دانشگاه جامع علمی کاربردی 

وی در ادامه به طرح دانشگاه علمی کاربردی کشور برای نظارت هوشمند بر آموزش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: معتقدیم ارکان اصلی آموزش باید به صورت هوشمند مورد نظارت قرار گیرند. 

شفیعی که به عنوان دبیر نظارت هوشمند دانشگاه علمی کاربردی کشور انتخاب شده، تاکید کرد: در این طرح با نصب دوربین‌ها، به شکل آنلاین فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه از راه دور مورد نظارت قرار می‌گیرد. 

 اشتغال ۷۴ درصدی دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی 

وی در ادامه به حذف تعدادی از مراکز علمی کاربردی کشور طی چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۶ سازمان امور استخدامی کشور و شورای عالی اداری اعلام کردند که مراکز علمی کاربردی دولتی باید حذف شوند و این مصوبه باعث حذف یازده مرکز از ۱۹ مرکز علمی کاربردی کرمانشاه شد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه اضافه کرد: باتوجه به اینکه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز امسال فعالیتی ندارد، در حال حاضر حدود هفت مرکز علمی کاربردی در سطح استان فعال هستند. 

وی تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه را حدود ۲۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: نرخ جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی بیش از سایر دانشگاه‌های کشور است. 

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ کد رشته محل در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه فعال است، عنوان کرد: از ابتدای شکل گیری دانشگاه علمی کاربردی در استان تاکنون ۴۴ هزار فارغ التحصیل داشته‌ایم. 

وی یادآورشد: سال ۱۴۰۱ طی یک بررسی، میزان نرخ اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی را در استان مورد بررسی قرار دادیم که مشخص شد میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی حدود ۷۴ درصد است که همین مدل را برای کشور نیز ارسال کردیم و پس از اینکه به عنوان دبیر اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشور انتخاب شدم این مدل در  آنجا نیز اجرایی شد که میزان نرخ اشتغال کشوری نیز همین میزان بود. 

حذف ۵۶ درصد از کدرشته‌های دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش از کاهش کدرشته‌های دانشگاه علمی کاربردی کشور طی چندسال اخیر یاد کرد و گفت: تعداد کدرشته محل‌های این دانشگاه در مهر سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۷۷۵ کدرشته بود که در مهر سال ۱۴۰۳ به ۴۴۰۹ رشته کاهش یافته است. 

وی با اشاره به حذف ۵۶ درصد از کدرشته‌های دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ کد رشته محل داریم. 

به گفته این مسئول، کد رشته محل‌هایی که متناسب با نیاز بازار کار یا سند آمایش سرزمینی آموزش عالی استان نبوده و یا اینکه پذیرش چندانی در آنها نبوده، حذف شده‌اند. 

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071814350
  • خبرنگار : 50184