رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد

برای داده‌های هواشناسی ماهواره بومی نداریم/ارائه بدون محدودیت داده‌های ماهواره‌ای به دستگاه‌ها

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به آرشیو داده‌های این سازمان، گفت: ما در سازمان فضایی به عنوان دستگاه حاکمیتی آمادگی داریم بدون محدودیت این داده‌ها را در اختیار سازمان‌ها قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن سالاریه امروز در رویداد فناوری فضایی، ابزار پایش الگوهای آب و هوایی که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، با اشاره به کاربردهای تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی در کشور از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای برای حل‌ مسائل کشور بهره‌برداری می‌کنند.

وی، سازمان هواشناسی را یکی از سازمان‌های مهم در حوزه پیش‌بینی آب و هوا دانست و ادامه داد: در بازدیدی که از بخش‌های مختلف پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی انجام شد، مایه خوشحالی است که این پژوهشگاه از داده‌های ماهواره‌ای و زمینی در ترکیب با یکدیگر برای پیش بینی آب و هوا و مدل‌سازی‌های خود استفاده می‌کند.

سالاریه با اشاره به آرشیو داده‌های ماهواره‌ای در سازمان فضایی، یادآور شد: سازمان فضایی به عنوان دستگاه حاکمیتی آمادگی دارد که بدون محدودیت این داده‌ها را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد.

رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد که تا یک ماه آینده نشست دیگری با این پژوهشگاه برگزار شود و قول‌هایی که در زمینه دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای و همکاری‌ها داده شد، مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما وقت و بودجه کافی برای موازی‌کاری نداریم، خاطر نشان کرد: ما نیاز به کار گروهی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور داریم.

سالاریه در خصوص کاربردهای ماهواره‌های بومی در حوزه هواشناسی، گفت: برای کاربردهای هواشناسی نیاز داریم که در مدار ژئو ماهواره پرتاب کنیم که با دستیابی به این امر ۴ تا ۵ سال فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماهواره‌های بومی برای این حوزه نداریم، خاطر نشان کرد: در همکاری‌های بین‌المللی می‌توانیم این درخواست را داشته باشیم که سنجنده‌های مورد نیاز بر روی ماهواره‌ها نصب شود تا بتوان از داده‌های آن در پیش‌بینی هواشناسی بهره‌برداری کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین در خصوص بهره‌برداری از داده‌های فضایی در کشاورزی، گفت: در حوزه پایش برنج داده‌های خوبی داریم، ولی برای سایر حوزه‌ها نیاز به تکمیل داده‌های زمینی داریم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: فضا
  • کد خبر: 1403071814278
  • خبرنگار : 30057