در شش ماهه اول سال جاری؛

۲۹۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: نیمه اول امسال، ۲۹۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود و ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب به آبخوان‌ها برگشت داده شد.

 آرش آریانژاد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر حدود هشت هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان وجود دارد اما غالب این چاه‌ها کم عمق هستند و تاثیری بر منابع آب زیرزمینی ندارند.

وی افزود: در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی، مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌شود، اما در شرق استان به دلیل افت شدید منابع آب زیرزمینی، این مناطق از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، بیان کرد: در حال حاضر در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود.

آریانژاد، با اشاره به لزوم حمایت اقشار مختلف جامعه از منابع آب استان، اضافه کرد: از آنجا که حفاظت از منابع آب یک وظیفه شرعی و فرابخشی است، لذا می‌طلبد مردم در صورت مشاهده تخلف در این حوزه، موضوع را به ادارات منابع آب شهرستان‌ها گزارش کنند تا از هر گونه سوء برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی پیشگیری شود.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی (۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان ۹ دشت دارد که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

 انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071814275
  • خبرنگار :