طراحی بوم تور خلاق گردشگری در جهاددانشگاهی اصفهان

بوم تور خلاق گردشگری با هدف طراحی تور خلاق براساس الگوهای ویژه‌های که بتواند به خلق تجربۀ خلاق و به‌یادماندنی برای گردشگران منتهی شود، توسط اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق جهاددانشگاهی اصفهان تشکیل شد.

صنعت گردشگری در مسیر توسعه خود از گذشته تا امروز دستخوش تغییر و تحول‌های بسیاری شده است، به‌گونه‌ای که امروزه، گردشگران انعطاف‌پذیرتر، به محیط حساس‌تر، ماجراجوتر و برای جست‌وجوی تجارب راغب‌تر شده‌اند. ازاین‌رو سفرها هر روز متنوع‌تر، دورتر و بیشتر به مقصدهای جدید متمایل می‌شوند. گردشگران به‌طورجدی متمایل به کسب تجربیات جدیدی هستند که امکان دریافت و آموختن در آن وجود داشته باشد و در یک جاذبه گردشگری درگیر شوند یا به‌گونه‌ای در فرآیند کسب تجربه مشارکت داشته باشند.

یکی از چالش‌های روز صنعت گردشگری، چگونگی خلق تجربۀ خلاق و به‌یادماندنی برای گردشگران است؛ ازاین‌رو شرکت‌های مسافرتی گردشگری در جهت خلق تجارب خلاق برای گردشگران به چارچوب خاصی نیاز دارد که مشخص کند چگونه می‌توان تور خلاق را بر اساس الگوی خاصی طراحی کرد. اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق معاونت پژوهش جهاددانشگاهی واحد اصفهان در جهت پاسخ به این نیاز صنعت گردشگری، به تدوین بوم طراحی تورهای خلاق در قالب و چارچوبی منسجم برای صنعت گردشگری اقدام کرده است. این بوم به‌گونه‌ای تدوین شده است که به فعالین صنعت گردشگری کمک می‌کند که یک تور خلاق را تدوین کنند.

بوم تورهای خلاق، نخست به جامعه هدف تور می‌پردازد، تفاوت‌های فردی، تصویر گردشگری، انگیزه و انتظارات گردشگر را لحاظ می‌کند، به‌گونه‌ای که کسب‌وکارهای صنعت گردشگری بتواند جامعه هدف مناسب را جهت طراحی تور خلاق انتخاب کند.

مشارکت: در طراحی تور خلاق، مشارکت گردشگر را باید در نظر گرفت. شاخص‌هایی که در این زمینه در بوم تور خلاق در نظر گرفته‌ شده کمک می‌کند که فعالیت‌های مشارکتی طراحی شود.

احساسات: به میزانی که احساسات گردشگری به وجد آید یک تجربه به‌یادماندنی می‌شود. این بوم کمک می‌کند که احساسات گردشگر را تا حد ممکن در نظر گرفت و درگیر کرد.

فرهنگ: فرهنگ وجه تمایز مقاصد از یکدیگر است، در طراحی بوم تورهای خلاق چگونگی بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی جهت خلق تجربه به‌یادماندنی در نظر گرفته شده است.

تازگی: یک تور زمانی خلاق می‌شود که برای گردشگر تازگی داشته باشد، بنابراین اینکه چگونه یک فعالیت خلاق تازه طراحی کنیم که گردشگر سورپرایز شود، در این بوم دیده شده است.

یادگیری: یک تور خلاق منجر به افزایش مهارت‌های فردی و آگاهی گردشگر می‌شود، از این‌رو بوم تور خلاق به ما می‌گوید که چگونه این کار را انجام دهیم.

معناگرایی: یک تور خلاق حاوی فعالیت‌های معناگراست که به خودیابی و خلاقیت فردی گردشگر منجر می‌شود. بوم تور خلاق به ما می‌گوید که چگونه معناگرایی را در تور خلاقمان افزایش دهیم.

یادداشت از: مجید فرهادی، کارشناس و پژوهشگر حوزه گردشگری

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071814264
  • خبرنگار :