بخشی‌دستجردی: توزیع نامناسب نقدینگی باعث ایجاد تورم شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا با وجودی که روزانه ۸ هزار میلیارد تومان پول در حال خلق شدن است اما هم دولت هم بنگاه وها هم خانواده‌ها در کسری هستند؟

به گزارش ایسنا، رسول بخشی دستجردی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در نطق خود گفت: چرا با وجودی که روزانه هشت هزار میلیارد تومان پول در حال خلق شدن است اما هم دولت هم بنگاه‌ها و هم خانواده‌ها در کسری هستند؟ پاسخ معما اینجاست؛ توزیع بسیار نامناسب نقدینگی.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ۷۰ درصد از نقدینگی در اختیار یک درصد سپرده‌هاست. چرا اقتصاد ایران با در اختیار داشتن هشت درصد منابع جهان و وسعت بالای سرزمینی همواره با معضل تورم و ناترازی درگیر بوده و هست؟ مهم‌ترین معضل ما خلق پول گسترده با توزیع بسیار نامناسب است.

وی افزود: نمایندگان محترم به این اعداد توجه کنید؛ در ۵۰ سال گذشته نقدینگی در آمریکا با این همه دلاری که در جهان منتشر می‌کند حدود ۲۶ برابر شد. در آلمان و فرانسه چهار برابر شد اما در همین ۵۰ سال در اقتصاد ایران نقدینگی ۱۷۰ هزار برابر شده است. یعنی حدوداً در هر سه سال، نقدینگی در ایران دو برابر شد. عمده این خلق پول مداوم به طور مستقیم به بازارهای سفته‌بازی ارز و طلا و زمین و مسکن یا اتومبیل سرازیر می‌شود  و تولید را به خاک سیاه می‌نشاند و دور باطل تخریب اقتصاد را تقویت می‌کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کیفیت جاده‌های ما، وسایل نقلیه ما و تولید ما ارتقا پیدا کند و مردم این سرزمین خانه‌دار شوند و سن ازدواج کاهش پیدا کند و امید تازه‌ ای در دل مردمان این سرزمین در حوزه اقتصاد دمیده شود، باید مانع از جمع پول و دارایی شوید و بهره را کاهش بدهید تا پول در بخش واقعی اقتصاد به حرکت ادامه دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403071814201
  • خبرنگار : 71938