بارندگی بی‌سابقه در صحرای بزرگ آفریقا

صحرای بزرگ آفریقا اخیرا شاهد بارندگی بی‌سابقه‌ای بوده که تپه‌های شنی آن را دچار آبگرفتگی کرده است.

به گزارش ایسنا، این صحرای جنوب شرق مراکش یکی از خشک‌ترین مکان‌های جهان است و به ندرت در آن در اواخر تابستان باران می‌بارد.

اما بارش‌های کم‌سابقه اخیر منجر به شکل گرفتن تالاب‌های آبی‌رنگ در میان نخل‌ها و تپه‌های شنیِ این صحرا شده و برخی از مناطق آسیب‌دیده از خشکسالی‌ را با حجم آبی بیشتر از آنچه در طول چندین دهه‌ها شاهد آن بودند، تغذیه کرده است.

دولت مراکش گفته است ۲ روز بارندگی در ماه سپتامبر از میانگین سالانه در چندین منطقه که به طور متوسط ​​کمتر از ۲۵۰ میلی متر سالانه باران می‌بارد، فراتر رفته است.

تصاویر منتشر شده، آبگرفتگی در شن‌های صحرا و گیاهان بیابانی را نشان می‌دهند.

یکی از مقامات اداره هواشناسی مراکش در این باره گفت: چنین باران‌هایی که هواشناسان آن را «طوفان فراگرمسیری» می‌نامند ممکن است در ماه‌ها و سال‌های آینده، روند آب و هوای منطقه را تغییر دهند.

این درحالیست که ۶ سال متوالی خشکسالی، چالش‌هایی را برای بسیاری از مناطق مراکش به وجود آورده و کشاورزان را مجبور کرده تا مزارع شخم‌زده را رها کنند و شهرها و روستاها نیز ناچار به جیره‌بندی آب شدند.

نعمت بارندگی احتمالاً به پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی بزرگی که در زیر بیابان قرار دارند، کمک می‌کند.

هرچند کارشناسان گزارش کردند که مخازن سد منطقه در طول ماه سپتامبر با نرخ بی‌سابقه‌ای پر شده اما مشخص نیست باران‌های سپتامبر تا چه اندازه برای کاهش خشکسالی موثر بودند.

به گزارش الجزیره، از سوی دیگر سیلاب‌های ناگهانی بیش از ۲۰ کشته در مراکش و الجزایر برجای گذاشته و به محصولات کشاورزان آسیب رسانده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403071814147
  • خبرنگار : 71658