نشست غیرعلنی قانونگذاران ترکیه‌ای برای بررسی احتمال تجاوز رژیم صهیونیستی

قانونگذاران پارلمان ترکیه یک هفته بعد از صحبت‌های رجب طیب اردوغان مبنی بر این که رژیم صهیونیستی به دنبال تجاوز به خاک این کشور است، در نشستی پشت درهای بسته با هدف بحث بر سر گسترش جنگ در غرب آسیا شرکت کردند.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه هفته قبل ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه، تأکید کرد این رژیم با انتقال جنگ به لبنان، همچنان به کشاندن منطقه به سمت پرتگاه ادامه می‌دهد. وی افزود: کابینه اسرائیل که براساس هذیان سرزمین‌ موعود عمل می‌کند، پس از فلسطین و لبنان، ترکیه را زیر نظر دارد. اگر سکوت در قبال حملات اسرائیل به غزه و لبنان ادامه یابد، هیچ بعید نیست که به ترکیه هم حمله کند.

اردوغان با بیان اینکه «اشغالگری، تروریسم و حملات متجاوزانه بغل گوش ما قرار دارد»، با اشاره به رژیم صهیونیستی گفت: ما با طرفی روبرو نیستیم که به قوانین عمل می‌کند بلکه با گله‌ای قاتل مواجهیم که از خون و اشغالگری تغذیه می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد: تجاوزات اسرائیل شامل ترکیه نیز می‌شود، بنابراین ما به خاطر میهن، مردم و استقلال خود با تمام امکانات در برابر این تروریسم دولتی خواهیم ایستاد.

رژیم صهیونیستی هنوز به این صحبت‌های اردوغان و همین طور نشست روز سه‌شنبه قانونگذاران پارلمان ترکیه در پشت درهای بسته در آنکارا تحت عنوان نشست «اشغالگری اسرائیل در لبنان و تحولات منطقه» واکنش علنی نشان نداده است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، وزیران امور خارجه و دفاع ترکیه نیز در این نشست در پشت درهای بسته که به درخواست مخالفان دولت به منظور بررسی ریسک گسترش هر چه بیشتر درگیری‌های لبنان و غزه برگزار شد به ایراد توضیحات پرداختند.

ترکیه که عضو ناتو است بعد از محکومیت مکرر حملات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان تجارت خود با این رژیم را متوقف کرد و برای پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم به جرم نسل‌کشی در دیوان لاهه درخواست داد.

«دولت باغچلی»، رهبر حزب جنبش ملی گرای ترکیه  و متحد اردوغان نیز روز سه‌شنبه اظهار کرد: «احتمالا آشوب در همسایگی به مرزهای ما خواهد رسید و اسرائیل در آینده نزدیک ترکیه را اذیت و آزار خواهد کرد.»

«اوزگور اوزل»، رهبر حزب مخالف «جمهوریخواه خلق» ترکیه با صحبتهای اردوغان مخالفت کرد. اوزل خطاب به اعضای حزبش گفت: «این غیرمعقول است که فکر کنیم نتانیاهو به ترکیه که عضو ناتو بوده و ارتشی بزرگ دارد حمله خواهد کرد.»

اوزل بعد از شنیدن توضیحات وزیران دولت ترکیه نیز گفت، اظهارات آنها درباره «تهدید اسرائیل علیه ترکیه» او را قانع نکرده است.

او بیان داشت: «آنها هیچ چیزی که ما ندانسته باشیم نگفتند. اردوغان این مساله را مطرح کرد تا نگذارد ترکیه‌ای‌ها بر بی‌کاری، تورم، فقر و بالا رفتن قیمت‌ها تمرکز کنند.»

نظرسنجی‌ها اما نشان می‌دهند که ترکیه‌ای‌ها با این وجود از اتخاذ مواضع تند از سوی دولت آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند برخی معترضان این کشور در روزهای اخیر در تظاهرات در سالگرد واقعه هفتم اکتبر درخواست کردند اردوغان اقدامات بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صورت دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071814110
  • خبرنگار : 71415