معاون جهادکشاورزی استان اعلام کرد:

برداشت بیش از ۳ میلیون تن محصولات صیفی از هر هکتار کشت در فارس

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه از یک سطح کشت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات صیفی و سبزی برداشت می‌شود، گفت: مازاد بر نیاز جمعیت فارس را به سایر استان‌ها و خارج از کشور ارسال می‌کنیم.

سهیل فرید در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص سطح زیر کشت انواع محصولات سیفی و سبزی در فارس بیان کرد: از یک سطح کشت حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی برداشت می‌شود که با توجه به مصرف سرانه محصولات و جمعیت استان، بیش از ۲ و نیم تن این محصولات مازاد بر نیاز جمعیت استان است.

وی ادامه داد: محصولاتی که مازاد نیاز بر جمعیت در طول فصول مختلف سال تولید می‌شود به سایر استان‌های کشور یا به خارج از کشور ارسال می‌شود.

فرید با بیان اینکه گوجه فرنگی با سطح بالغ بر ۲۲ هزار هکتار از عمده تولیدات سبزی و صیفی در استان فارس محسوب می‌شود، اظهار کرد: حدود ۳۸.۵ درصد از تولیدات محصولات استان فارس مخصوص گوجه فرنگی است. ۱۵ درصد از سطح زیر کشت و ۲۶ درصد از تولید گوجه فرنگی کشور را با کسب مقام اول در کشور در استان فارس تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ۱۰ درصد از تولید گوجه فرنگی استان تولید زمستانه، ۲۵ درصد تولید بهاره و ۶۵ درصد مابقی در تابستان تولید می‌شود. میانگین تولید گوجه فرنگی در واحد هکتار حدود ۵۸.۷ تن است، اما رکوردهای بالاتر از ۱۵۰ تن هم در هوای آزاد قابلیت تولید در استان را دارد.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه حدود ۱۱ هزار هکتار سیب زمینی در یک دوره سال زراعی کشت می‌شود، گفت: این ۱۱ هکتار، ۱۴ درصد سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی استان را در بر می‌گیرد.

فرید افزود: حداکثر تولید ما در طول یک سال زراعی در تولید پاییزه است که مازاد بر مصرف فارس را به سایر استان‌های کشور یا خارج از کشور صادر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: سیب‌زمینی با متوسط تولید حدود ۴۷ تن در هکتار در طول سال در فارس قابلیت برداشت دارد و از محصولات اساسی سبزی و صیفی به شمار می‌رود.

فرید با بیان اینکه حدود ۹ هزار هکتار در طول سال زراعی گذشته پیاز کشت شده است، افزود: در استان فارس متوسط تولید پیاز حدود ۵۹ تا ۶۰ تن هست که در فصول مختلف میزان برداشت متفاوت است. حداکثر تولید در استان فارس مربوط به محصول پیاز در طول فصل تابستان رخ می‌دهد که مازاد بر تولید آن به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۲ درصد از سطح زیر کشت محصولات صیفی و سبزی به کشت پیاز تعلق دارد و این محصول جزو محصولات اساسی صیفی و سبزی در سطح استان فارس و کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071814091
  • خبرنگار : 50976