سرزمین عجایب عمل‌های زیبایی؛

پزشک نیستم ولی شاکی خصوصی هم ندارم!

انجام امور درمانی بدون مدرک پزشکی، تبلیغات گسترده در فضای مجازی از سوی مراکز زیبایی برای امور درمانی، تغییر مکان پس از پلمب مراکز غیرمجاز و فعالیت در مکانی دیگر و مراجعه برخی از مردم با وجود اطلاع از غیرمجاز بودن مرکز به دلیل خدمات ارزان‌قیمت از معضلات و عجایب دخالت افراد فاقد تخصص در امور درمان و انجام جراحی‌های خطرناک در مراکز غیرمجاز است.

در همین مورد اخیراً ایسنا گزارشی درباره انجام عمل لیپوساکشن برای یک دختر ۲۰ ساله در یک مرکز غیرمجاز که ۲۲ ساعت طول کشیده بود منتشر کرد. این فرد پس از جراحی به عفونت شدید مبتلا شده و برای درمان عوارض پس از آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده بود.

در همین خصوص مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز می‌گوید: مراکز غیرمجاز بیشتر به دنبال طرح شکایت شناسایی می‌شوند و کسانی که در این زمینه به ما کمک می‌کنند، مردم هستند. اما با توجه به گستردگی فعالیت و تعداد زیاد این مراکز، به ویژه مراکز غیرمجاز متاسفانه مردم به رغم عوارض‌ها، از آنها استقبال کرده و این کار ما را سخت می‌کند.

دکتر محمد علیزاده در گفت و گو با ایسنا در واکنش به گزارش منتشر شده در ایسنا درباره دخالت سالن‌های زیبایی در امور درمانی مثل لیپوساکشن و نحوه نظارت بر مراکز درمانی و مراکز غیر مجاز گفت: یک بخش از این فرایند با بازدیدهای منظم از مراکز درمانی که دارای مجوز از علوم پزشکی هستند انجام می‌شود که در زمینه‌های مختلفی چون رعایت تعرفه‌ دریافتی، رضایت بیماران و تجهیزات مورد استفاده و کار حرفه‌ای و خدمات ارائه شده است‌. طی این بازدیدها چنانچه تخلفی مشاهده شود، به ما گزارش داده می‌شود و برای رسیدگی به آن ورود می‌کنیم. به عنوان نمونه مطبی که از ما مجوز پوست، مو و زیبایی دارد، چنانچه اپراتور یا دستیاری که مجوز ندارد، بدون حضور پزشک برای بیماری کار انجام دهد، تخلف است.

تخلفات را به ۱۹۰ گزارش کنید

وی افزود: موارد دیگر به دنبال طرح شکایت حضوری فرد و یا تماس با سامانه ۱۹۰ و در نتیجه عدم رضایت یا مشاهده تخلف توسط مردم به ما گزارش داده می‌شود و به دنبال آن بازدید و اقدامات لازم برای رسیدگی و تهیه گزارش صورت می‌گیرد. پس از آن با نظر مشاور حقوقی تصمیم می‌گیریم که پرونده را به دادگاه ارجاع دهیم و یا اگر شکایت مربوط به پزشک باشد، به دادسرای انتظامی علوم پزشکی و اگر شاغل غیرمجاز باشد در دادستانی ارجاع داده می‌شود، اما اگر تخلف زیادی اتفاق نیافتاده باشد، برای بار اول تعهد محضری از پزشک برای ثبت در سابقه او گرفته می‌شود. البته ممکن است این شکایت‌ها هم از مراکز مجاز و هم از مراکز غیرمجازی که در حوزه درمان فعالیت دارند، مطرح شوند.

وی در رابطه با ورود آرایشگران به حوزه درمان گفت: در مورد آرایشگران متخلف تا شکایتی مطرح نشود، نمی‌توانیم به آن ورود کنیم. در واقع مراکز غیرمجاز بیشتر به دنبال طرح شکایت شناسایی می‌شوند و کسانی که در این زمینه به ما کمک می‌کنند، مردم هستند. در مورد فعالیت این مراکز مردم باید این آگاهی را داشته باشند که در مراجعه به این افراد آیا اقدام مورد نظرشان یک اقدام درمانی هست یا خیر و بر این اساس شرایط و مجوزهای لازم فرد و مرکز را بررسی کنند.

برخی به دلیل تبلیغات، ارزانی و دسترسی راحت به مراکز غیرمجاز مراجعه می‌کنند!

علیزاده ادامه داد: چنانچه مرکزی مجوزهای لازم را برای اقدام درمانی ندارد و در نتیجه این اقدام عارضه‌ای در فرد ایجاد شد، مردم باید همکاری کرده و اگر از وجود چنین مراکزی آگاهی دارند، ما را مطلع کنند تا بلافاصله اقدام کنیم. چون بدون دلیل و پیش آگاهی نمی‌توانیم در سطح شهر به آرایشگاه‌ها ورود کنیم که آیا کار درمانی انجام می‌دهند یا خیر. متاسفانه معمولا مردم به خاطر ارزانی، تبلیغات یا دسترسی آسانی که این افراد فراهم می‌کنند، متقاضی انجام خدمات درمانی و زیبایی در سالن‌ها هستند، یعنی آگاهانه این کار را انجام می‌دهند و وقتی عارضه ایجاد شد تازه مراجعه و شکایت می‌کنند.

وی درباره بازدارندگی جرائم تعیین شده در حوزه تخلفات پزشکی گفت: تا چند ماه پیش یکی از مشکلات ما همین بود. به عنوان مثال فرد متخلف با جریمه خیلی سبکی تبرئه می‌شد و بیرون می‌آمد، چون این خدمات پول و سود خوبی دارد و به راحتی می‌توانست جریمه را پرداخت کند. خیلی از این جرائم بازدارنده نبود، ولی از مرداد ماه این موضوع تغییر کرد و جرایم سنگین‌تری در رقم‌های میلیاردی وضع شده تا این افزایش کمی به عملکردهای نظارتی کمک کرده و بازدارندگی بیشتری برای این افراد داشته باشد.

عوارض زیبایی ممکن است دیگر قابل جبران نباشد

 علیزاده در مورد چگونگی مقابله با ورود افراد غیرمتخصص به کار درمان و خدمات زیبایی پزشکی اظهار کرد: یک راه پیشگیری بالا بردن سطح آگاهی مردم از پیامدهای مراجعه به این مراکز و افراد غیر متخصص است. در برخی موارد عوارض ایجاد شده حتی با پول و اقدامات درمانی قابل جبران نیست، مثل جای سوختگی لیزر روی صورت یک دختر جوان که توسط فردی که با وجود داشتن دستگاه، اما علم کار با آن را نداشته است. در این موارد ممکن است جریمه و دیه‌ای پرداخت شود اما دیگر عارضه به شکل قبلی و طبیعی خود باز نمی‌گردد.

 مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: در بحث درمان این عوارض می‌تواند خیلی جدی باشد و باید آگاهی و دانش مردم بالا برود تا اگر به این مراکز و افراد مراجعه می‌کنند، حتما مجوزها را رویت کرده ومطمئن شوند. اگر در مواردی شک داشته و یا پروانه کار جعلی است و یا عکس روی پروانه با عکس فرد تطابق نداشته باشد، حتما به معاونت درمان مراجعه کنند تا گزارش از مرکز و فرد متخلف تهیه شده و سریعا اقدام کنیم.

وی درباره عملکرد سایر مراجع ذیربط بیان کرد: خوشبختانه با منابع نظارتی مثل سازمان بازرسی، دادستانی، نظام پزشکی و تعزیرات ارتباط خوبی داریم و متخلفین با حساسیت ویژه‌ای بررسی و دیده می‌شوند، حتی در ایام تعطیل و با دستور دادستان سریعا مرکز متخلف پلمب شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

علیزاده درباره اینکه فک پلمب مراکزمتخلف چه پیامدهایی برای متخلفین دارد، افزود: فک پلمب جرم دیگری است که اگر اتفاق بیافتد، تخلفی به تخلقاتشان اضافه می‌شود و قانونا اجازه این کار را ندارند. مواردی را داشتیم که فک پلمب توسط خود فرد انجام ‌شده و برخورد قانونی سختی با آنها شده است.

تبلیغات مراکز غیرمجاز از کنترل خارج است/تغییر مکان و ادامه فعالیت پس از پلمب

وی در مورد ادامه فعالیت این افراد در فضای مجازی پس از پلمب واحد خود گفت: در مورد فعالیت صنفی امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، ما یک فضای مجازی داریم و یک مکان حقیقی که مردم به آن مراجعه می‌کنند. مواردی وجود دارد که مکان متخلف پلمب می‌شود ولی ممکن است در فضای مجازی فعالیتشان ادامه داشته باشد اما در مکان دیگری خدمات دهند.

علیزاده در ادامه یادآور شد: با توجه به گستردگی فعالیت و تعداد زیاد این مراکز، به ویژه مراکز غیرمجازی که در چند سال اخیر ایجاد شده، در مقابل متاسفانه برخی مردم هم از آنها استقبال می‌کنند. همه این موارد به مردم بستگی دارد اگر استقبال نکنند و بلافاصله مجوزهای لازم را بررسی کنند، هیچ وقت این فعالیت در فضای مجازی اتفاق نمی‌افتد. ولی مردم با وجود عوارض‌ها باز هم به این دست از مراکز غیر مجاز و افراد غیر متخصص مراجعه می‌کنند.

وی افزود: بنابراین چون با استقبال خوب مردم همراه می‌شوند و برای همین تشویق می‌شوند که به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دهند. از این رو با توجه به گستردگی این فعالیت‌ها و تغییر جا به مکانی دیگر، نمی‌توانیم مرتبا آنها را شناسایی کنیم و این مردم هستند که باید به ما گزارش بدهند تا از طریق پلیس فتا و مراجع مربوطه اقدام کنیم. چون فعالیت این افراد در فضای مجازی قابل پیگیری است. اما تعداد زیاد و متاسفانه استقبال خوب مردم از آنها کار ما را سخت‌تر می‌کند.

پزشک نیستم ولی شاکی خصوصی هم ندارم!

وی ادامه داد: به عنوان مثال فرد متخلفی بود که هیچ مدرک پزشکی نداشت و حتی می‌گفت مگر من شاکی یا گزارشی دارم که مرا خواسته‌اید! یعنی مردم آنقدر از این افراد استقبال می‌کنند و محدود پیش می‌آید که اقدامشان عارضه‌ای بدهد و مردم هم بخواهند شکایت کنند. از طرفی برخی از آنها در منازل یا مجتمع‌های تجاری بدون تابلو به واسطه سایت و پیج‌های پر بازدیدشان به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و ممکن است تا ما متوجه شویم مدت زیادی کار کرده باشد.

علیزاده تاکید کرد: اگر مردم از همان ابتدا پیشگیری کنند و متوجه باشند که به چه کسی و کجا مراجعه می‌کنند، فریب فضای مجازی و تبلیغات آنها را نخورند و به پزشکان متخصص مراجعه کنند و جایی بروند که مجوز رسمی از وزارت بهداشت داشته باشد، از این جهت کمک زیادی به ما می‌کنند. در این صورت است که انگیزه‌ای برای فعالیت غیر مجاز خود نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آگاهی لازم ایجاد شود و یا با ساخت چند مستند تلویزیونی و کلیپ که بتواند عوارض این اقدامات را به مردم نشان دهد، شاید این آگاهی بخشی و فرهنگ سازی باعث شود که مردم به این افراد مراجعه نکنند و خود به خود مجبور شوند که فعالیتشان را متوقف کنند.

وی خاطرنشان کرد: ولی وقتی مشتریشان زیاد است و با تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی دارند کار ما در این زمینه بسیار سخت خواهد بود. چون با کسانی سر و کار داریم که مردم از آنها راضی‌اند و شکایتی مطرح نمی‌شود. فرد هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد و فقط اگر گزارشی مطرح شود ما اقدام می‌کنیم. این فضا خیلی فضای خوبی نیست.

 مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: ولی ما به وظایفمان عمل کرده و کار خودمان را انجام می‌دهیم و بازدیدها و رصدها و تعداد پرونده‌هایی که به مراجع قضایی ارجاع می‌شود در همین راستاست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403071814070
  • خبرنگار : 50622