تولید ۲۱ هزار تُن گردو در باغات تویسرکان

شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از۸۰۰۰ هکتار باغ‌های گردو به‌صورت میانگین در هر سال ۲۱ هزار تُن مغز گردو تولید می‌کند که مرغوبیت و کیفیت آن در سطح بین‌المللی است و به صورت رسمی در سازمان خوار و بار جهانی(فائو) به ثبت جهانی رسیده است.

به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان، معیشت بیش از ۷۰ درصد از مردم شهرستان تویسرکان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردو پیوند خورده است.

تویسرکان برای ارتقاء جایگاه خود از پایتخت گردوی ایران زمین به پایتخت گردوی جهان، زحمات و تلاش‌های بسیاری را به جان خرید و اینک حفظ، تثبیت و توسعه این جایگاه جهانی ضرورت دارد.

اگر تویسرکان به عنوان شهر جهانی گردو فقط به خام فروشی گردو اکتفا کند، دیری نخواهد پایید که از بسیاری از امتیازات و ارزش افزوده‌ای که از صنایع تبدیلی و فرآورده‌های جنبی ایجاد می شود، محروم خواهد شد.

باید از گردوی جهانی تویسرکان بیشترین بهره‌وری اقتصادی صورت بگیرد تا در افزایش درآمدزایی عمومی و بهبود سطح معیشت عمومی مردم شهرستان موثرتر واقع شود.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۸۰۰۰ هکتار باغ‌های گردو هر ساله به‌طور میانگین ۲۱ هزار تُن تولید دارد که تخمین تولید امسال نیز همان ۲۱ هزار تُن است.

سجاد محمد اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در حالی میزان تولید گردوی باغ‌های شهرستان تویسرکان در سال‌جاری ۲۱ هزار تُن تخمین زده می‌شود که سال گذشته میزان تولید ۱۹ هزار تُن تخمین زده شد، اظهار کرد: برای افزایش سطح بهره‌وری اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده باید از خام فروشی گردو اجتناب و به‌سمت توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری گردو در شهرستان حرکت کنیم.

اصغری از اعلام امادگی یک سرمایه‌گذار خصوصی و بومی برای ایجاد زنجیره تولید، جمع‌آوری، بسته‌بندی و عرضه گردوی تویسرکان خبر داد و افزود: در حقیقت این زنجیره از نهالستان باغی و تولید محصول گردو و بسته‌بندی‌های متنوع گردو با پوست و مغز گردو را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری گردو، طرح‌هایی مانند روغن‌گیری از این محصول باغی، استفاده از پوست چوبی قرار گرفته در پره‌های مغز گردو در بخش طب سنتی و کره گردو در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی گردو در تویسرکان، شاهد فعالیت شرکتی هستیم که از پوست چوبی محصول گردو، کربن فعال تولید می‌کند که در صنایع پتروشیمی و صنایع مرتبط با تصفیه‌خانه‌ها کاربرد دارد، اضافه کرد: همچنین شرکت دیگری در تویسرکان سالانه حدود ۵۰۰ دستگاه پوست‌گیر گردو تولید و به ۲۴ استان کشور صادر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌بندی گردو در شهرستان تویسرکان به‌صورت صنفی انجام می‌شود، نه به‌صورت گسترده صنعتی و بیش از ۲۵۰  واحد صنفی علاوه بر ۷۰۰۰ بهره‌بردار مستقیم، در امور مرتبط با مغز کردن، پوست کندن، خرید و فروش گردو در این شهرستان فعالیت دارند.

به‌گزارش ایسنا، نگاه به گردوی ممتاز و بی‌نظیر تویسرکان باید صادرات محور باشد اما این نگاه تنها نباید منحصر به محصول خام گردو باشد بلکه صنایع تبدیلی و فرآوری گردو موجب چندین برابر شدن ارزش افزوده این محصول در چرخه صادرات خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071813997
  • خبرنگار : 51001