سومین جشنواره آلو، گردو و غذاهای محلی «حیدره‌ قاضی‌خان» برگزار می‌شود

دهیار روستای حیدره قاضی‌خان شهرستان بهار از برگزاری سومین جشنواره آلو، گردو و غذاهای محلی این روستا در آینده نزدیک خبر داد.

علی قاضی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سومین جشنواره گردو، آلو و غذاهای محلی روستای حیدره قاضی‌خانی از روستاهای شهرستان بهار جمعه  ۲۰ مهرماه با همکاری فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی، اداره میراث فرهنگی شهرستان و دهیاری و شورای اسلامی و اهالی این روستا با هدف آشنایی گردشگران و مردم با آداب رسوم روستای حیدره قاضی‌خانی و نیز ارتباط مستقیم و بدون واسطه مصرف‌کننده با تولیدکننده و آشنایی با محصولات و تولیدات و نیز صنایع دستی روستا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حاشیه این جشنواره نمایشگاه و بازارچه محصولات کشاورزی و هنرهای دستی و صنایع دستی این روستا نیز شامل ۲۰ غرفه از صبح جمعه تا بعدازظهر برای بازدید و خرید علاقمندان برپا خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای برگزاری این جشنواره برنامه‌های متنوع و شادی نیز پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه روستای حیدره قاضی‌خان دارای ۵۳۲ نفر جمعیت بوده و اکثریت اهالی این روستا به کشاورزی و دامپروری و باغداری اشتغال دارند، تصریح کرد: این روستا یکی از قطب‌های مهم تولید آلو و دارای بیشترین سطح باغات آلو و گردوی شهرستان بهار به شمار می‌رود.

قاضی‌خانی همچنین با اشاره به جشنواره غذاهای محلی این روستا در جمعه هفته جاری، ادامه داد: غذای سرنانی و آش آلو دو غذای مهم این روستا بوده که ثبت فهرست آثار ناملموس کشور شده است.

وی با بیان اینکه آش آلو، خورشت آلو، فسنجان از دیگر غذاهای مهم این روستا بوده که با آلو و گردو تهیه می‌شود، گفت: آش ترش، آش دوغ، آش اوماج نیز از دیگر انواع و اقسام غذاهای محلی این روستا به شمار می‌رود.

قاضی‌خانی یادآور  شد: فرش دستباف، گلیم‌بافی، مرواربافی، میناکاری و هنرهای مختلف دستی بانوان از جمله صنایع دستی روستای حیدره قاضی‌خان بوده که این هنرهای دستی برای عرضه و نمایش در این نمایشگاه روز جمعه  دایر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، روستای حیدره قاضی‌خان شهرستان بهار از روستاهای زیبا و توریست‌پذیر استان همدان است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان بهار واقع شده و با مرکز استان ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

بافت ویژه و معماری خاص خانه‌‎ها، مغازه‌‎ها و مرکز محله این روستا، زیبایی‌های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، وجود قنات‌های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستا را به روستای شاخص با ارزش‎ گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071813927
  • خبرنگار : 50037