گوترش: امسال سال بحران بود و لبنان در آستانه جنگ همه جانبه قرار دارد

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، هشدار داد که لبنان به دلیل تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی در آستانه یک جنگ همه جانبه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک به بیان وضعیت کلی نوار غزه و منطقه پرداخت.

براساس گزارش الجزیره، گوترش درباره جنگ نسل‌کشی اشغالگران در غزه و لبنان گفت: کابوس غزه وارد دومین سال خود شده است و امسال سال بحران‌های انسانی، سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی در غزه بود.

گوترش با اشاره به کشتار غیرنظامیان، خبرنگاران، امدادگران بشردوستانه و کارکنان سازمان ملل، گفت غزه پس از هفت اکتبر ۲۰۲۳ به مرکز رنج غیرقابل تصور تبدیل شده است.

گوترش در خصوص وضعیت شمال نوار غزه افزود: تحولات اخیر در شمال، به ویژه وحشتناک است و این منطقه شاهد تشدید آشکار عملیات نظامی اسرائیل است. مناطق مسکونی مورد حمله قرار گرفته‌اند. به بیمارستان‌ها دستور تخلیه داده شده است. برق قطع شده است و سوخت و کالاهای تجاری اجازه ورود ندارند.

گوترش نسبت به پیش‌نویس قانون اسرائیلی برای جلوگیری از فعالیت آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.

او توضیح داد: «بدون آنروا، یک نسل کامل در معرض خطر خواهد بود، زیرا ۶۶۰ هزار کودک در غزه تنها نهادی را که قادر به شروع مجدد آموزش برای آنها است، از دست خواهند داد. بدون آنروا، بسیاری از خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی نیز در کرانه باختری اشغالی پایان خواهد یافت.»

گوترش تاکید کرد که به «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اشغالگر نامه نوشته و به او هشدار داده است که پیش‌نویس قانون اسرائیلی برای جلوگیری از فعالیت آنروا فاجعه خواهد بود.

گوترش به خبرنگاران گفت: «چنین اقدامی تلاش‌ها برای کاهش رنج و تنش‌های انسانی در غزه و البته در کل سرزمین‌های اشغالی فلسطین را خفه می‌کند، آن عملا یک فاجعه تمام عیار خواهد بود.»

وی ادامه داد: از نظر عملی، این قانون احتمالاً ضربه هولناکی به پاسخ‌گویی بشردوستانه بین‌المللی در غزه وارد می‌کند، فعالیت‌های آنروا جزء لاینفک این پاسخ‌گویی است، جدا کردن یک آژانس سازمان ملل از دیگر نهادهایش امکان پذیر نیست.

گوترش با اشاره به اینکه ماه‌ها است در مورد خطر گسترش درگیری در منطقه هشدار داده است، گفت که خاورمیانه به یک انبار باروت تبدیل شده و بسیاری از طرف‌ها آماده آتش زدن آن هستند.

وی با اشاره به اینکه کرانه باختری اشغالی به نقطه جوش رسیده است و حملات به لبنان کل منطقه را تهدید می‌کند، بیان کرد: در حملات اسرائیل به لبنان بیش از ۲۰۰۰ نفر کشته شدند.

گوترش خاطرنشان کرد: قوانین بین‌المللی بدون ابهام هستند «غیر نظامیان در همه جا باید مورد احترام و محافظت قرار گیرند و نیازهای اساسی آنها از جمله از طریق کمک‌های بشردوستانه برآورده شود». همه گروگان‌ها باید آزاد شوند. من تمام موارد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه را به شدت محکوم می‌کنم.

گوترش بر ضرورت راه حل ۲ دولتی تاکید کرد و افزود همه مردم منطقه حق دارند در صلح زندگی کنند.

دبیرکل در پایان سخنان خود درباره خطر فرصت‌های از دست رفته برای صلح گفت: «هر حمله هوایی، هر پرتاب موشک، هر موشک شلیک شده صلح را از دسترس خارج می‌کند و درد و رنج را برای میلیون‌ها غیرنظامی که در این وسط گرفتار شده‌اند، بدتر می‌کند.»

گوترش همچنین امروز- چهارشنبه- در پلتفرم ایکس نوشت: «حدود ۴۰۰ هزار نفر در غزه بار دیگر تحت فشار هستند تا به سمت جنوب به منطقه‌ای پرجمعیت و آلوده که فاقد اصول اولیه زندگی است حرکت کنند.»

وی تاکید کرد که «صدور دستور تخلیه غیرنظامیان در صورتی که مکان امنی برای رفتن، سرپناه، غذا، دارو یا آب نداشته باشند، امنیت آنها را تضمین نمی‌کند».

از ۲۳ سپتامبر گذشته، اشغالگران با حملات هوایی بی‌سابقه‌ای که حتی پایتخت بیروت را هدف قرار داد، علاوه بر تلاش برای تهاجم زمینی که از جنوب آغاز شد، با نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، جنگی را علیه لبنان به راه انداخته‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۷
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403071813916
  • خبرنگار : 71145