جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

نگاهی متفاوت به دفاع مقدس در فیلم «باغ کیانوش»

نشست پرسش و پاسخ فیلم‌ «باغ کیانوش» به‌ کارگردانی «رضا کشاورز» در چهارمین روز اکران فیلم‌های سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، با حضور خبرنگاران نوجوان برای طرح پرسش‌ها برگزار شد.

داستان فیلم «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند که در روز جشن ازدواج پسر کیانوش، به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی را رقم می‌زند.

نشست رسانه‌ای فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز ( ۱۷ مهر) با حضور بازیگران کودک و کارگردان این اثر و همچنین با حضور دختران نوجوان خبرنگار در پردیس سینمایی ساحل برگزار شد.

این نشست از همان ابتدا با پرسش‌های خبرنگاران نوجوان جشنواره شروع شد. یکی از خبرنگاران نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «با توجه به این‌که فیلم «باغ کیانوش» اولین تجربه کارگردانی شما بود، چرا این مسیر سخت را انتخاب کردید؟ همچنین فیلم شما حتی برای بزرگسالان نیز جذاب است؛ رمز موفقیت شما در خصوص این جذابیت چه عاملی است؟»

رضا کشاورز، کارگردان فیلم «باغ کیانوش» در پاسخ به سوال این خبرنگار نوجوان، اظهار کرد: من قبل از فیلم «باغ کیانوش» فیلم‌های کوتاه بسیاری کار کرده بودم. در واقع کارکردن با بچه‌ها را بسیار دوست دارم چراکه صداقت بچه‌ها در کارکردن برای من لذت‌بخش است. اتفاقاً اگر کار در این راستا باشد سخت نیست و هنگامی که بچه‌ها را بیشتر در صحنه مشاهده می‌کردم، خوشحال‌تر بودم. همچنین با کودک درونی که خودم دارم، می‌دانستم فیلمی که ساخته‌ام حداقل یک قشر حداکثری در رده‌های سنی شما آن را دوست خواهند داشت.

در ادامه این نشست یکی دیگر از خبرنگاران نوجوان پرسش خود را این‌گونه بیان کرد: «آیا این فیلم را در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی هم ارائه داده‌اید و درمجموع آیا به آینده این فیلم نگاه کرده‌اید؟»

این کارگردان در پاسخ به این خبرنگار گفت: البته که دیده شدن فیلم فراتر از جشنواره برای من مهم است و قطعاً جشنواره مسیر دیده شدن در عرصه جهانی را دارد. دوستان برای پخش فیلم برنامه دارند، اما گفتیم اولویت، مخاطبان داخلی هستند. هر فیلمی در یک بخشی پخش دارد و یک وظیفه مهمی است که جشنواره‌ها را بررسی می‌کنند و متناسب با ظرفیت‌های فیلم، آن فیلم را به جشنواره ارائه می‌دهند.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «با توجه به این‌که فیلم شما برگرفته از کتاب «باغ کیانوش» بود، آیا به متن اصلی کتاب پایدار و وفادار بودید یا تفاوتی در آن ایجاد کردید؟»

رضا کشاورز در پاسخ تصریح کرد: هنگامی که کتاب را خواندم، یک نقطه‌ای داشت که لحظه فرود فرد عراقی‌ در باغی است که چند کودک در آن وجود دارد. این بخش، منبع الهام من بود و با ظرفیت‌هایی که داشت آن را گسترش دادم. نمی‌توانم بگویم چقدر وفادار بودم اما می‌دانم که به ایده مرکزی آن وفادار بوده‌ام.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۳:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071813910
  • خبرنگار : 50653