هشدار ارمنستان درباره تهدیدات نظامی جمهوری آذربایجان

وزارت خارجه ارمنستان در برابر خطر حمله نظامی احتمالی جمهوری آذربایجان هشدار داد و مدعی شد «باکو از کنفرانس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد به‌عنوان یک پوشش استفاده خواهد کرد».

به گزارش ایسنا، «آنی بدلیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان عصر سه‌شنبه به رسانه‌های این کشور گفت که تاکنون باکو به سوالات او پیرامون برنامه آذربایجان برای حمله به ارمنستان یا تخریب عامدانه پیشنهاد صلح ارائه شده از سوی ایروان از سوی مقامات آذربایجان پاسخ نداده است.

او تصریح کرد که باکو درحال افزایش تهدیدات خود علیه ارمنستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ارمنستان افزود: «لفاظی‌های تهاجمی رسمی باکو و امتناع از امضای معاهده صلح که شامل مواد مورد توافق است، بسیاری از کارشناسان ارمنی و بین‌المللی را به این نتیجه رسانده است که آذربایجان از کنفرانس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۹ برای ایجاد یک پوشش برای مشروعیت بخشیدن به تشدید اوضاع در آینده استفاده خواهد کرد.»

او افزود: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رد چنین چشم‌اندازی مستلزم امضای محتوای توافق شده پیمان صلح قبل از کنفرانس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل است، در غیر این صورت رهبرانی که به باکو می‌روند می توانند ناخواسته به محرک‌های جنگ تبدیل شوند.»

بدلیان در آخر تصریح کرد: «مایلم تاکید کنم که جمهوری ارمنستان از تصمیم آذربایجان برای برگزاری کاپ ۲۹ در باکو به‌عنوان اقدامی برای ایجاد اعتماد بین ۲ طرف و صلح در منطقه حمایت کرد و ما نمی‌خواهیم از آن برای هدفی غیر از صلح استفاده شود.»

ابراز نگرانی سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان پیرامون تهدیدات فزاینده آذربایجان علیه خود درحالی است که «واهاگن خاچاطوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان ساعاتی پیشتر با بیان اینکه ایروان امیدوار است ظرف یک ماه مفاد توافق صلح با جمهوری آذربایجان را امضا کند، گفت این اقدامی است که می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه پرتنش قفقاز جنوبی منجر شود.

ایروان و باکو در یک سال گذشته و بعد از عملیات نظامی سپتامبر ۲۰۲۳ جمهوری آذربایجان برای کنترل قره‌باغ، در مذاکرات صلح شکننده به سر می‌برند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این مذاکرات با تنش‌هایی همراه بوده و ۲ کشور در هفته‌های اخیر یکدیگر را متهم کرده‌اند یکی از طرف‌ها نمی‌خواهد توافق را امضا کند تا به بیش از ۳۰ سال تنش در منطقه پایان دهد. در این میان، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، ایروان را متهم می‌کند که در تمایل برای امضای توافق صلح صادقانه رفتار نمی‌کند.

مفاد مورد توافق شامل بندهای مورد قبول بین‌المللی برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین باکو و ایروان است. همچنین شامل مکانیسمی است که ۲ کشور را برای ادامه مذاکرات آماده می‌کند.

باکو گفته که پیش از امضای یک توافق صلح، ارمنستان باید قانون اساسی خود را به نحوی تغییر دهد که ارجاعات غیرمستقیم به استقلال قره‌باغ در آن حذف شود. این در حالیست که ایروان هم اتهامات مشابهی علیه جمهوری‌ آذربایجان مطرح می‌کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071713801
  • خبرنگار : 71935