امام جمعه بوشهر:

پیشگیری از جرم مبنای امور درقوه قضاییه باشد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: پیشگیری از جرم مبنای امور در قوه قضاییه مدنظر مسئولان این قوه قرار گیرد.

 به گزارش ایسنا، آیت الله صفایی بوشهری امروز سه شنبه در آیین افتتاح دادگاه های صلح در بوشهر، اظهار داشت: حوزه قضا با تمامی عرصه ها و ابعاد هندسه حکمرانی متفاوت است به همین خاطر حوزه اجرایی تقلیل به رای و حوزه قضا به انتصاب است.

وی افزود: حوزه قضا در نظام مشروعیت خودش، مشروعیت را از خدا می گیرد و توسط حجج الهی اعمال می‌شود، افزود: حوزه قضا کاری خدای می‌کند و وصفی خدایی دارد که مقام بزرگی برای انسان است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه حوزه قضاوت یک حوزه فوق العاده حساس است، گفت: حوزه قضاوت حوزه توفیقی است و توفیق الهی می‌طلبد.

وی افزود: در طول تاریخ حوزه قضایی در ایران شاهد روند رو به رشد پرونده‌ها بوده‌ایم بطوری که برخی مواقع پرونده‌های قضایی در سال به ۱۵ میلیون رسیدیم.

آیت الله صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: بخاطر تنوع محتوای پرونده ها، طراحان و متفکران و اندیش ورزان قوه قضائیه به‌ فکر تفکیک آن‌ها افتادند و برخی را به دادگاه‌های حل اختلاف و برخی هم به دادگاه‌های حقوقی کیفری دادگستری فرستادند با این وجود حجم ورودی پرونده‌ها فوق العاده است. بنابراین دادگاه های صلح هم به‌عنوان صلح سوم حوزه دادرسی طراحی شده است.

وی با اشاره به طرح صلح و سازش قبل از دادگاه حل و اختلاف، عنوان کرد: اگر این طرح هم اجرا شود، حجم ورودی پرونده‌ها کم شده و قاضی با فراغت بال پرونده‌ها را بررسی می‌کند و با هم اندیشی و استقلال می تواند مسئله را دقیق تر بررسی کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تنوع ورودی باعث می شود تراکم پرونده‌ها در یک بخش به شدت کم شود. هر مقداری که برای پرونده ها تنوع ورودی داشته باشیم به استحکام و دقت در صدور حکم می‌افزاید و دارای آثار و برکات زیادی است.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های عرصه قضایی عدم مراعات اخلاق قضایی برخی از اصحاب این امور است که باعث شده در عرصه نظرخواهی های مردمی درباره رای نوعا در قوه قضاییه شاهد آن باشیم.

آیت الله صفایی بوشهری یکی از مهمترین اضلاع شخصیت منابع انسانی در قوه قضاییه را اخلاق مداری دانست و تاکید کرد: توجه به اخلاق باعث می شود شاکی و متشاکی هر دو احساس امنیت روحی داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم با عدالت گسترده تر و اطاله پرونده ها کمتر و با تقلیل ورودی پرونده ها در استان روبه رو شویم. مهم حوزه قضاوت کردن نیست بلکه باید پیشگیری از جرم مبنای امور ما باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: اگر فرهنگ، ادب، اخلاق و مراعات حقوق در جامعه حکمفرما شود باعث کاهش تشکیل پرونده و ورودی ها می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1403071713795
  • خبرنگار : 50963