رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست:

دستگاه دیپلماسی خود را برای دفاع از محیط آماده کند

 رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور باید خود را برای دفاع از محیط مهیا کند، گفت: قبول کنیم محیط زیست یک سازمان نیست بلکه موضوع مجموع حکمروایی کشور است همه باید به موضوع محیط یک اولویت قائل شویم.

به گزارش ایسنا؛ محمد جواد محمدی زاده با تاکید بر اینکه سالیانه ۲۰ میلیون نفر به دلیل تغییرات اقلیمی مهاجرات می کنند، گفت: بیش از ۶ و نیم میلیون و حتی بر اساس برخی آمارها بالای ۱۰ میلیون از کشور افغانستان به ایران مهاجرت کردند که این وضعیت مشکلات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا سا۲۰۳۰ احتمالا ۱۳۵ میلیون نفر به دلیل تغییرات اقلیمی دچار فقر مطلب می شوند. در برخی کشورها مثل سومالی تغییرات بارش و کمبود موجب افزایش خشونت ها و جنگ های قبیله ای شده است.

 رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییرات اقلیمی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای تبعات منفی در محیط زیست دارد، گفت: این وضعیت موجب مشکلات اقتضادی، اجتماعی و حتی امنیت می شود. بنابراین اولین مسله ای که ما باید برای کاهش اثرات تخریب محیط زیست داشته باشیم تغییر نگرش است.

محمدی زاده ادامه داد: اگر دنبال پایداری محیط زیست هستیم باید از بین رفتن گونه های زیستی را مدیریت کنیم. ما باید با بهره گیری از منابع تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، آلودگی ها این منابع را مدیریت کنیم. ضمن اینکه لازم است کاهش پسماند و بازیابی آن را در دستور کار قرار دهیم.

 رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت افزایش ارتفای سطح آگاهی های مردم و ارائه آموزش های مردمی در حوزه محیط زیست اظهار کرد: متاسفانه به این امر بی توجهی شده است باید در این زمینه در افزایش آگاهی اقدام کنیم .

وی به مهم ترین راهبردهای حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: نمی شود آینده را بدون فناوری ها و توجه به این موضوع برای بهبود و پایداری محیط زیست در نظر گرفت بلکه باید از این فناوری ها در حفظ و تقویت محیط زیست اقدام کنیم. در ارتباط با فناوری های جدید در حوزه خورشیدی مثل توربین های بادی و انرژی ناشی از امواج دریا و غیره باید اقداماتی را انجام دهیم. 

به گفته رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، باید به فناوری ناشی از هوش مصنوعی هم در محیط زیست توجه شود و با بهره گیری از این مدل ها، فناوری ها به خدمت کشور بیایند.

وی بر ضرورت تقویت صندوق محیط زیست و در نظر گرفتن جرایم برای تخلفات این حوزه تاکید کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته هزینه تخلف در حوزه محیط زیست بسیار بالا است ما نیز در حوزه محیط زیست باید مولفه های محیطی را قیمت گذاری کنیم. بر این اساس صندوقی برای جرایمی ناشی از تخلف این موضوع در نظر گرفت و جریمه ها را هم صرف محیط زیست کنیم.

این کارشناس حوزه محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در آن جایگاهی که باید و شاید نیست اگر چه اصل ۵۰ قانون اساسی پایه محکمی برای این سازمان قرار داد، اما جنس محیط زیست، سازمان نیست بلکه امری فرابخشی است و جغرافیا نمی شناسند چون محیط یکپارچه است باید تمامی مولفه‌های این حوزه یکپارچه دیده شود.

محمدی زاده تاکید کرد: باید همانطور که در وزارت امور خارجه یک مامور اقتصادی داریم، یک نگهبان محیط زیست نیز داشته باشیم تا تمام مصالح مورد نیاز محیط را در کشورهای اطراف و حتی جهان را پیگیری کند. فعالیت جهانی ما در حوزه محیط زیست تقریبا تعطیل است و دستگاه دیپلماسی کشور باید خود را برای دفاع از محیط مهیا کند و قبول کنیم محیط زیست یک سازمان نیست بلکه موضوع مجموع حکمروایی کشور است همه باید به موضوع محیط یک اولویت قائل شویم.

وی در پایان تاکید کرد: در آمریکا بعد از ارتش بالاترین اقتدار را محیط زیست دارد آیا ما در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری توانستیم این انسجام عملیاتی را در حوزه محیط زیست به وجود بیاوریم. تا زمانی که نفر اول اجرایی کشور محیط زیست را موی دماغ می بیند نمی تواند ماموریت خود را در این عرصه انجام دهد. بنابراین اگر همه مسئولان و مردم دست به دست هم بدهند مشکلات محیط زیستی اتفاق نمی افتاد . ضمن اینکه لازم است در کشور هر تصمیمی یک پیوست محیط زیست داشته باشد و مطمین باشیم اجرای آن تصمیم نه تنها محیط زیست را تخریب نمی کند بلکه تقویت هم می کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403071713686
  • خبرنگار : 71567