آزمایشگاه ملی تشخیص بیماری‌های ماهیان سردابی کشور در شهرکرد احداث می‌شود

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان قطب تولید خوراک آبزیان و دام و طیور در کشور است، گفت: آزمایشگاه ملی مرکز تشخیص بیماری‌های ماهیان سردابی کشور در شهرکرد احداث می‌شود.

محمد اسدی امروز ۱۷ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان قطب تولید خوراک آبزیان و دام و طیور در کشور بوده و متولی صدور پروانه‌های محصولات بهداشتی دامپزشکی استد، اظهار کرد: تعداد ۵۶۹ پروانه‌ ساخت محصول تولید شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: آزمایشگاه ملی مرکز تشخیص بیماری‌های ماهیان سردابی کشور در شهرکرد احداث می‌شود، هم اکنون مراحل مقدماتی آن انجام و مصالح خریداری شده که با مشخص شدن پیمانکار شروع به فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه محصولات نمونه‌برداری شده در استان طی نیمه نخست سال ۱۵۱‌ مورد بوده است، تصریح کرد: ۱۲۷۰ مورد نمونه اخذ شده که ۱۲۶۱مورد منطبق و ۹ مورد عدم انطباق، تنها مربوط به یک کارخانه بوده است.

۱۲ هزار و ۵۰۶ کیلوگرم ماده خام دامی غیر قابل مصرف از چرخه اماکن دامی ضبط و معدوم شد

وی در خصوص انجام آزمایشات خوراک تولیدی، ادامه داد: آزمایش میکروبی، آفلاتوکسین و خودکنترلی و ... بر روی محصولات انجام می‌شود.

اسدی با بیان اینکه دامپزشکی یک نهاد حاکمیتی است، افزود: طی ۶ ماه اخیر ۱۲۲ مورد پرونده قضایی، ۴۷۲ مورد اخطار کتبی که ۳۹ مورد آن جزای نقدی، ۱۹ مورد حبس، ۹ مورد سایر موارد و یک مورد پلمب مربوط به یک قصابی در شهرستان بن به علت کشتار غیرمجاز بوده، گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های سیار به صورت شبانه‌روزی از اماکن عرضه فراورده‌های دامی نظارت می‌کنند، گفت: طی ۶ ماه نخست سال ۲۲ هزار و ۵۰۸ مورد بازدید صورت گرفته که ۱۴۹۰ مورد غیر بهداشتی مشاهده شده و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۶ کیلوگرم ماده خام دامی غیر قابل مصرف از چرخه این اماکن ضبط و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود سه کشتارگاه طیور در استان، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون از تعداد ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۲۶ قطعه طیوری که در کشتارگاه‌ها کشته شده، ۹۳ هزار و ۱۱۴ قطعه با وزن ۱۸۵ هزار و ۳۵۵ کیلوگرم ضبط شده که از جمله می‌توان به لاغری مفرط، آسیب، ضربه، عفونت‌های برونشیت، تنفسی، مسمومیت و سپتی‌سمی و تومور اشاره کرد.

وی در خصوص کشتارگاه‌های دام که شامل سه کشتارگاه صنعتی و هفت کشتارگاه سنتی است، افزود: از ۹۵ هزار و ۲۲۶ مورد کشتار گاو، گوسفند و گوساله، ۴۹۶۵ کیلوگرم به علت‌های مختلف از جمله زردی، آبله، سل، بیماری عفونی و ... ضبط شده است.

اسدی در خصوص بار میکروبی شیر گفت: ۹۵ مورد نمونه‌برداری‌ از اماکن انجام شده که ۲۰۶ نمونه اخذ شده است.

اضافه کردن نمک به شیر، بیشترین تقلب صورت گرفته در این محصول

وی با بیان اینکه گاوداری‌هایی که شیر را ارائه می‌دهند برخی پروانه را از دست داده و شرایط برای ارتقا کیفیت را به دلایل مختلف از دست داده‌اند، افزود: بازدید از دامداری‌های صنعتی و لبنی ۲۰۳ مورد، ۴۰ مورد ممیزی و ۱۱ مورد عدم انطباق گزارش شده است.

اسدی با بیان اینکه تقلب در زمینه شیر شامل آب اضافی، نمک، آب پنیر، هیپوکلرید، جوش شیرین، فرمالید و اوره است، اضافه کرد: از ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری هفت مورد عدم انطباق بوده که عمدتاً مربوط به اضافه کردن نمک به شیر است.

۷۰ تن ماهی در شهرستان کوهرنگ منطقه بازفت به دستور دادستان معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان وجود یا عدم وجود ماده رنگی مالاشیت‌گرین در مایع‌های تولیدی استان که در صنایع رنگرزی و الیاف کاربرد دارد و به غلط در دهه‌های گذشته وارد مزارع پرورش ماهی شد که از نظر سازمان دامپزشکی ممنوع است، بیان کرد: سال گذشته با اعلام یک مورد عدم انطباق در این خصوص، ۷۰ تن ماهی در شهرستان کوهرنگ منطقه بازفت به دستور دادستان معدوم شد.

وی در خصوص سه طرح ملی سازمان دامپزشکی، افزود: پایش عسل، قزل‌آلا و شیر به تازگی آغاز شده است که پس از گذشت یک سال نتایج را ارائه خواهیم داد.

اسدی در خصوص کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، توضیح داد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، ۸۵ هزار راس دام سنگین و ۲۰ هزار قلاده سگ در استان وجود دارد.

وی در خصوص تست سل در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی، گفت: ۱۷ هزار و ۵۶۰ مورد گزارش شده که ۱۰۴ درصد از پیش‌بینی محقق، ۳۲هزار و ۷۰۵ راس دام برای ردیابی بروسلوز خونگیری و ۱۹ هزار و ۲۹۲ راس دام سنگین برای جلوگیری از تب برفکی پوشش داده شده‌اند.

۱۶هزار و ۹۸۹ قلاده سگ درخصوص بیماری‌های ملی واکسینه شده‌اند

اسدی با بیان اینکه بیماری مشمشه بیماری مشترک دام و انسان است که دراین باره برای ۱۳۶ راس تک‌سمی نمونه‌برداری و آزمایشات آن انجام شده است، گفت: از ۲۰ هزار قلاده سگ در استان ۱۶هزار و ۹۸۹ قلاده درباره بیماری‌های ملی واکسینه شده‌اند.

وی ادامه داد: صادرات نیز از مجرای دامپزشکی و تاییدات این اداره انجام می‌شود که طی نیمه نخست سال جاری ۶۷ هزار کیلوگرم پالایش مرغی به عراق و ۱۸۰ کیلوگرم خاویار یا تخم ماهی قزل‌آلا به روسیه، آذربایجان و ارمنستان انجام شده است.

اسدی با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۵۸۵ تن خوراک و مکمل آبزیان نیز به خارج از کشور صادر شده است، گفت: نظارت بر آزمایشات کیفی که ضمیمه گواهی صادراتی می‌شود مربوط به اداره‌کل دامپزشکی است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403071713652
  • خبرنگار : 50975