فرماندار بهار:

حال فرش دستباف خوب نیست

فرماندار شهرستان بهار از فعالیت مستقیم و غیرمستقیم ۵۰۰۰ نفر در حوزه فرش دستباف این شهرستان خبر داد و گفت: امروز به واسطه کم‌توجهی به هنر صنعت فرش دستباف حال فرش دستباف کشور خوب نیست.

مجتبی فیض‌اللهی سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه در نخستین همایش تخصصی فرش دستباف بهار، اظهارکرد: هنر صنعت فرش دستبافت یکی از جمله هنرهای گرانبها و باقی مانده از میراث گذشته بوده که عجین شدن امروز آن با دانش روز ضرورت دو چندان دارد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در ارتباط با موضوع آمایش سرزمین توجه به صنعت فرش دستباف است، افزود: به‌زودی همایش ایده‌پردازی نو در زمینه‌های مختلف از جمله فرش دستباف با همکاری پارک علم و فناوری در شهرستان بهار برگزار خواهد شد که در این همایش ارائه ایده‌های نو در رابطه با صنعت فرش دستباف از نقش موثری در توسعه و نوآوری این هنر و رفع مشکلات این صنعت برخوردار خواهد بود.

قائم مقام اسبق فرش کشور با اشاره به فعالیت ۵۰۰۰ نفر در زمینه فرش دستباف در شهرستان بهار به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم، تصریح کرد: فرش دستباف به عنوان یکی از کالاهای ارزشمند درگذشته دارای ویژگی‌های مهمی از جمله در زمینه اقتصادی، ارزش افزوده، صادرات، اشتغال و فراگیر بودن آن در خانواده‌ها و ارزآوری برخوردار بود که متاسفانه امروزه این ویژگی‌های مهم فرش دستباف کم‌رنگ شده است.

فیض‌اللهی بیان کرد: در سال‌های گذشته کشور ایران ۷۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشت که متاسفانه این میزان صادرات کشور امروز به کمتر از ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف کشور در سال‌های گذشته به بازارهای مختلف سنتی از جمله آلمان، بازارهای پل صادراتی از جمله کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس و بازارهای جدید CIS از جمله چین ارسال می‌شد که این بازارها را از دست دادیم و صادرات فرش دستباف کاهش یافت، خاطرنشان کرد: امروز تولید فرش دستباف نیاز به حمایت و توجه هرچه بیشتر دارد.

قائم مقام اسبق فرش کشور اضافه کرد: پیش از این برای صنعت فرش دستباف کشور ردیف بودجه خاص وجود داشت که متاسفانه در رابطه با این ردیف بودجه در سال‌های اخیر کم‌لطفی شده و نیاز است که نسبت به این امر نیز توجه ویژه شود.

فیض‌اللهی بازاریابی را از دیگر موارد ضروری در بحث توجه به فرش دستبافت دانست و افزود: انتفاع و سودآوری فرش دستباف با نگاه ویژه به بازاریابی برای این هنر به‌طور قطع جان دوباره به صنعت فرش کشور خواهد بخشید و از نقش موثری در توسعه صنعت فرش دستباف کشور برخوردار خواهد بود.  

وی همچنین با تاکید برضرورت تحقیقات در زمینه فرش دستباف، اظهار کرد: تحقیقات در زمینه فرش دستباف موجب آن خواهد بود که با تکنولوژی روز و ذائقه بازار دارای تولید فرش باشیم.

به گزارش ایسنا، استان همدان دارای ۴۰ برند فرش بوده که هر شهر استان دارای دو تا سه طرح است و  ازجمله برندهای معروف شهرستان همدان می‌توان به پرطاووسی، حاج‌خانمی و انجلاس ازجمله معروف‌ترین طرح‌ها و  نقشه‌های بومی فرش دستباف شهرستان ملایر میشن، جوزان، چهارچنگ و حسین‌آباد، شهرستان بهار طرح تاج‌آباد، شهرستان تویسرکان طرح آقا صادقی، ماهی و مالیچه، شهرستان اسدآباد ماهی درهم (هراتی )، شهرستان رزن طرح سوزن، شهرستان نهاوند طرح کله‌گلی، سالاری، نقشه تاریخی، عشوند و گل حیدر اشاره کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071713601
  • خبرنگار : 50037